• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży : (na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych)

Twórca:

Białokur, Marek (1974– ) ORCID

Data wydania/powstania:

2017

Typ zasobu:

Text

Inny tytuł:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku] R. 49 z. 2 (2017)

Współtwórca:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Wydawca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

p. 65-79 ; Summary in English

Typ obiektu:

Journal/Article

Abstrakt:

The article present the image of Józef Piłsudski in history exercises prepared for the national Polish internal exams by the Central Examination Commission. An analysis of exercises from junior and high school worksheets revealed that Józef Piłsudski’s presence in exercises on events of the First World War, when he was in the home stretch of his way to theindependent Poland, is satisfactory.

Bibliografia:

Anusiewicz-Działak B., Informator o maturze 2005, „Wiadomości Historyczne” 2004, nr 1, s. 53–55.
Anusiewicz-Działak B., Matura z historii w 2005 roku, „Wiadomości Historyczne” 2003,nr 5, s. 36–41.
Białokur M., Józef Piłsudski i jego rola w tworzeniu niepodległościowego ruchu wojskowego na kartach wybranych podręczników szkolnych, w: Związek Strzelecki „Strzelec” – organizacja społeczno-wychowawcza. Między tradycją a współczesnością, red. A. Adamczyk, Zelów 2006, s. 165–183.
Białokur M., Piłat J., Stecka K., Historia i WOS na maturze, czyli pedagoga szkiełko i oko, „Wiadomości Historyczne” 2007, nr 2, s. 13–24.
Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.
Chomicki G., Historia powróci do zdrowia, czyli nie reformujmy reformy, „Wiadomości Historyczne” 2005, nr 1, s. 47–54.
Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
Durka J., Rola postaci historycznych w edukacji – dotychczasowe doświadczenia a „nowa podstawa programowa z historii”, w: Pamięć, kultura, edukacja, red. nauk. A.P. Bieś, M. Chrost, B. Topij-Stempińska, Kraków 2011, s. 123–133.
Jakubowska B., Metodologia w sojuszu z egzaminem maturalnym, „Wiadomości Historyczne” 2006, nr 1, s. 30–36.
Jakubowska B., Przeobrażenia w szkolnej edukacji historycznej w Polsce w latach 1944–1956,Warszawa 1986.
Kusiak P., Legenda Józefa Piłsudskiego. Jak w Polsce doby integracji europejskiej interpretować postać Marszałka?, „Colloquium” R. II, 2010.
Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994.
Nauczyciel historii. Ku nowej formacji dydaktycznej, red. M. Kujawska, Poznań 1996.
Okulewicz P., Józef Piłsudski – między popularnością a kultem, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 18–28.
Rulka J., Przemiany świadomości historycznej młodzieży, Bydgoszcz 1991.
Rulka J., Świadomość historyczna młodzieży przełomu tysiącleci – wybrane zagadnienia, w: Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 349–357.
Składanowski H., „Od uwielbienia do negacji” – Józef Piłsudski w podręcznikach historii w szkole powszechnej (podstawowej) w II RP i okresie stalinowskim PRL, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 30–38.
Suchoński A., Białokur M., Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2007, nr 3, s. 17–40.
Suchoński A., Polacy na kartach zagranicznych podręczników do nauczania historii, w: Polska,Europa, świat w szkolnych podręcznikach historii, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, seria: „Toruńskie Spotkania Dydaktyczne”, t. V, Toruń 2008, s. 10–18.
Suchoński A., Postać Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, w: Józef Piłsudski i jego współpracownicy, red. A. Suchoński, Opole 1999, s. 139–149.
Wójcik-Łagan H., Kult bohatera narodowego Józefa Piłsudskiego w szkolnej edukacji historycznej w latach trzydziestych XX wieku, Kielce 2012.
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Zielecki A., Role i funkcje podręcznika historii, Rzeszów 1984.
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Czasopismo/Seria/cykl:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku]

Tom:

49

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

65

Strona końc.:

79

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:63852 ; 0419-8824

Źródło:

IH PAN, sygn. A.507/49/2 Podr. ; IH PAN, sygn. A.508/49/2 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of History PAS

Dofinansowane ze środków:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji