• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: The interdependence between suburban enclaves and the road network in the development process: A case study in Poland

Twórca:

Wolny, Ada ; Źróbek, Ryszard

Data wydania/powstania:

2017

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Geographia Polonica Vol. 90 No. 2 (2017)

Wydawca:

IGiPZ PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

The aim of this article is to present the dependence between the suburban development of housing estates and the transportation system. Relationships between the city and its surroundings depend on the road network and daily traffic. That is why in most cases cities ‘spread’ in a linear form – forming an ‘urban sprawl’ with a low density of development and long distances between housing and retail services. According to analyses, cities in Poland affect their outskirts in an ‘urban sprawl’ manner. The development of suburban housing dependent on communications leads to spatial conflicts. This article shows both the interdependence and consequences of this situation. The main methods used were statistical and spatial analyses and a case study.

Bibliografia:

1. Bański J., 2006. Geografia polskiej wsi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Baum-Snow N., 2007. Suburbanization and transportation in the monocentric model. Journal of Urban Economics, vol. 62, no. 3, pp. 405-423.
https://doi.org/10.1016/j.jue.2006.11.006 -
3. Burneika D., Ubareviciene R., 2015. Spatial transformation of the economy in the postcommunist period: The case of the Vilnius urban region. Geographia Polonica, vol. 88, no. 1, pp. 143-157.
https://doi.org/10.7163/GPol.0010 -
4. Butler T., 2007. Re-urbanizing London Docklands: Gentrification, Suburbanization or New Urbanism? International Journal of Urban and Regional Research, vol. 31, no. 4, pp. 759-781.
https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2007.00758.x -
5. Chin N., 2002. Unearthing the roots of urban sprawl: A critical analysis of form, function and methodology. Paper 47, London: Centre for Advanced Spatial Analysis. University College London.
6. CODGK, 2015. Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. http://www.codgik. gov.pl/ [1 October 2015].
7. CSO, 2014. Miasta największe pod względem liczby ludności. Warsaw: Central Statistical Office of Poland, http://stat.gov.pl/statystykaregionalna/rankingi-statystyczne/miastanajwieksze-pod-wzgledem-liczby-ludnosci/ [14 October 2015].
8. Degórska B., 2012. Spatial growth of urbanised land within the Warsaw Metropolitan Area in the first decade of the 21st century. Geographia Polonica, vol. 85, no. 3, pp. 77-95.
https://doi.org/10.7163/GPol.2012.3.19 -
9. GalsterG., Hanson R., Ratcliffe M.R., Wolman H., Coleman S., Freihage J., 2001. Wrestling sprawl to the ground: Defining and measuring an elusive concept. Housing Policy Debate, vol. 12, no. 4, pp. 681-717.
https://doi.org/10.1080/10511482.2001.9521426 -
10. Geurs K.T., van Wee B. 2004. Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: review and research directions. Journal of Transport geography, vol. 12, no. 2, pp. 127-140.
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2003.10.005 -
11. Geurs K.T., van Wee B., 2006. Ex-post evaluation of thirty years of compact urban development in the Netherlands. Urban Studies, vol. 43, no. 1, pp. 139-160.
https://doi.org/10.1080/00420980500409318 -
12. Gmina Dywity, 2014. http://www.gminadywity/pl [31 December 2014].
13. Kotus J., 2006. Changes in the spatial structure of a large Polish city – The case of Poznań. Cities, vol. 23, no. 5, pp. 364-381.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2006.02.002 -
14. Kronenberg J., Bergier T. (eds.), 2010. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Kraków: Fundacja Sendzimira.
15. Krisjane Z., Berzins M., Ivlevs A., Bauls A., 2012. Who are the typical commuters in the post-socialist metropolis? The case of Riga, Latvia. Cities, vol. 29, no. 5, pp. 334-340.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2012.05.006 -
16. Kubeš J., 2015. Analysis of regulation of residential suburbanisation in hinterland of post-socialist 'one hundred thousands' city of České Budějovice. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, vol. 27, no. 27, pp. 109-131.
17. LDB, 2015. Local Data Bank. https://geo.stat.gov.pl/en/bdl [1 October 2015].
18. Lorens P. 2005 Suburbanizacja w procesie rozwoju miasta postsocjalistycznego [in:] P. Lorens (ed.), Problem suburbanizacji, Biblioteka Urbanisty, 7, Warszawa: Urbanista, pp. 33-44.
19. McConnell V., Walls M., Kopits E., 2006. Zoning, TDRs and the density of development. Journal of Urban Economics, vol. 59, no. 3, pp. 440-457.
https://doi.org/10.1016/j.jue.2005.12.005 -
20. OSM, 2015. Open Street Map, https://www.openstreetmap.org [12 October 2015].
21. Rosik P., Stępniak M., 2015. Monitoring of changes in road potential accessibility at municipality level in Poland, 1995-2015. Geographia Polonica, vol. 88, no. 4, pp. 607-620.
https://doi.org/10.7163/GPol.0036 -
22. Senetra A., Szczapańska A., Wasilewicz-Pszczółkowska M., 2014. Analysis of changes in the land use structure of developed and urban areas in Eastern Poland. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, vol. 24, no. 24, pp. 219-230.
23. Sýkora L., Ouředníček M., 2007. Sprawling postcommunist metropolis: Commercial and residential suburbanization in Prague and Brno, the Czech Republic [in:] E. Razin, M. Dijst, C. Vázquez (eds.), Employment deconcentration in European metropolitan areas, Dordrecht: Springer, pp. 209-233.
24. Timár J., Váradi M.M., 2001. The uneven development of suburbanization during transition in Hungary. European Urban and Regional Studies, vol. 8, no. 4, pp. 349-360.
https://doi.org/10.1177/096977640100800407 -
https://doi.org/10.1177/096977640100800403 -
25. Tammaru, T. 2005. Suburbanisation, employment change, and commuting in the Tallinn metropolitan area. Environment and Planning A, vol. 37, no. 9, pp.1669-1687.
https://doi.org/10.1068/a37118 -
26. Thompson D., 2013. Suburban sprawl: Exposing hidden costs, identifying innovations. Ottawa: Sustainable Properties, http://thecostofsprawl. com/report/SP_SuburbanSprawl_Oct2013_opt. pdf [1 October 2015].

Czasopismo/Seria/cykl:

Geographia Polonica

Tom:

90

Zeszyt:

2

Strona pocz.:

41

Strona końc.:

57

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 5,0 MB ; application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:62812 ; 0016-7282 ; 10.7163/GPol.0086

Źródło:

CBGiOS. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.2085, Cz.2173, Cz.2406 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Dofinansowane ze środków:

Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R

Dostęp:

Otwarty

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji