Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Szkoła jako sposób zdobywania dóbr (Indianie E’ñepá, Amazonia wenezuelska)

Twórca:

Buliński, Tarzycjusz

Data wydania/powstania:

2016

Typ zasobu:

Text

Inny tytuł:

School as a way of acquiring goods (E’ñepá Indians, Venezuelan Amazonia) ; Etnografia Polska 60 Z. 1-2 (2016)

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Abstrakt:

This article analyses how material, industrially produced, goods are acquired through schools by E’ñepá Indians in Venezuelan Amazonia. Based on ethnographic fieldwork the author shows how Indians use school goods to build social position in a traditional way. Contrary to a popular hypothesis, school education does not contribute to acculturation – Indian teachers do not become agents of cultural change. They are however persons who are able to familiarize tattó (“White people”) and thereby they take control over the flow of goods from national societies. In this way school becomes a place which represents the abundance of material goods, and the teacher becomes their master and donor

Czasopismo/Seria/cykl:

Etnografia Polska

Tom:

60

Zeszyt:

1-2

Strona pocz.:

63

Strona końc.:

82

Szczegółowy typ zasobu:

Article

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:61766 ; 0071-1861

Źródło:

IAiE PAN, call no. P 325 ; IAiE PAN, call no. P 326 ; IAiE PAN, call no. P 327 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Rights Reserved - Free Access

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitalizacja:

Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji