Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Bednarek-Szczepańska, Maria ; Dmochowska- Dudek, Karolina
Przegląd Geograficzny T. 87 z. 4 (2015)
W artykule przedstawiono występowanie konfliktów lokalizacyjnych typu NIMBY na obszarach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Konflikty te zidentyfikowano na podstawie kwerendy 48 tytułów prasy regionalnej (wykorzystano informacje z artykułów opublikowanych w wersji elektronicznej w okresie styczeń 2007–marzec 2014). W wyniku kwerendy uzyskano informacje na temat niespełna 500 konfliktów wykazujących cechy syndromu NIMBY na obszarach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Wykorzystując Polską Klasyfikację Działalności dokonano analizy struktury obiektów NIMBY. Przedstawiono przestrzenny obraz występowania konfliktów typu NIMBY na obszarach wiejskich i w małych miastach w Polsce, zidentyfikowano obszary największego zagęszczenia konfliktów NIMBY, omówiono najczęściej oprotestowywane rodzaje inwestycji.
1. Badera J., 2010, Konflikty społeczne na tle środowiskowym związane z udostępnianiem złóż kopalin w Polsce, Gospodarka Surowcami Mineralnymi, 26, 1, s. 105-125.
2. Bański J., Czapiewski K., 2009, Obszary o znaczącym endogenicznym potencjale rozwojowym, [w:] J. Bański (red.), Analiza zróżnicowania i perspektyw rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 roku, Studia Obszarów Wiejskich, 16, s. 55-74.
3. Bell D., Gray T., Haggett C., 2005, The 'social gap' in wind farm siting decisions: Explanations and policy responses, Environmental Politics, 14, 4, s. 460-477.
4. Caplan A., Grijalva T., Jackson-Smith, D., 2007, Using choice question formats to determine compensable values: The case of a landfill-siting process, Ecological Economics, 60, s. 834-846.
5. Dear M., 1992, Understanding and overcoming the NIMBY syndrome, Journal of the American Planning Association, 58, 3, s. 288-300.
6. Dear M., Taylor S. M., Hall G. B., 1980, External effects of mental health facilities, Annals of the Association of American Geographers, 70, 3, s. 342-352.
7. Dmochowska-Dudek K., 2008, Usługowe obiekty NIMBY w oczach mieszkańców Łodzi, [w:] A. Rochmińska (red.), Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, Space-Society-Economy, 8, Department of Space Economy and Spatial Planning, Łódź, s. 189-196.
8. Dmochowska-Dudek K., 2010, Konflikty społeczne wokół inwestycji w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym, [w:] A. Suliborski, Z. Przygodzki (red.), Łódzka Metropolia. Problemy integracji społecznej i przestrzennej, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź, s. 51-68.
9. Dmochowska-Dudek K., 2011, Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji na terenach mieszkaniowych – teoretyczny zarys problemu, Space, Society, Economy, 10, s. 29-56.
10. Frączek P., 2010, Wybrane uwarunkowania występowania syndromu NIMBY, [w:] M.G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Spójność społeczno-ekonomiczna a modernizacja gospodarki, 17, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 314-324.
11. Fredriksson G., 2000, The Siting of Hazardous Waste Facilities in Federal Systems, Environmental and Resource Economics, 15.
12. Graczyk A., 2010, Społeczne problemy rozwoju energetyki odnawialnej na obszarach wiejskich, [w:] B. Kryk (red.), Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich. Wybrane aspekty społeczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 92-109.
13. Hermansson H., 2007, The Ethics of NIMBY Confl icts, Ethical Theory and Moral Practice, 10.
14. Hindmarsh R., 2014, Hot air ablowin! 'Media-speak', social conflct, and the Australian 'decoupled' wind farm controversy, Social Studies of Science, 44, 4, s. 194-217.
15. Hubbard P., 2009, NIMBY, [w:] R. Kitchin, N. Thrift (red.), International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier.
16. Janelle D. G., 1977, Structural dimensions in the geography of locational conflicts, Canadian Geographer, 21, 4, s. 311-328.
17. Kempton W., Firestone J., Lillej J., Rouleau T., Whitaker P., 2005, The offshore wind power debate, views from Cape Cod, Coastal Management, 33, s. 119-149.
18. Klein W., Meck S., 1998, Growing Smart Legislative Guidebook: Model Statutes for Planning and the Management of Change, Diane Publishing, Chicago.
19. Komornicki T., Więckowski M., Śleszyński P., 2010, Pokrycie planistyczne a ruch inwestycyjny, [w:] P. Śleszyński, J. Solon (red.), Prace planistyczne a konflikty przestrzenne w gminach, KPZK PAN, Warszawa, s. 40-71.
20. Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, 2010, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
21. Krause J. D., 1992, The effects of prison siting practices on community status arrangements: A framework applied to the California state prison, Crime & Delinquency, 38, 1, s. 27-55.
22. Lesbirel S., Shaw D., 2000, Facility Siting: Issues and Perspectives, [w:] S. Lesbirel, D. Shaw (red.), Challenges and Issues in Facility Siting: Conference Proceedings, Columbia University Press, New York.
23 Livezey E. T., 1980, Hazardous Waste; http://www.csmonitor.com/1980/1106/110653.html (18.10.2011).
24. Ludwikowski A., Jakubczak P., 2012, Zagrożenia dla środowiska, w tym zagrożenia epizootyczne, terenu północnego Mazowsza wywołane zagęszczeniem instalacji do wielkotowarowego chowu drobiu, WIOŚ, Warszawa; wios.warszawa.pl (27.08.2014).
25. Łucki Z., Misiak W., 2010, Energetyka a społeczeństwo. Aspekty socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
26. Majer A., 2000, Konflikty miejskie. Próba rozwinięcia tematu, [w:] M. Malikowski, Z. Seręga (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie przemian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, t. II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, s. 81-92
27. Martin R., 2000, Community Perceptions About Prison Construction: Why Not In My Backyard?, The Prison Journal, 80.
http://dx.doi.org/10.1177/0032885500080003003 -
28. Martin R., Myers D.L., 2005, Public Responses to Prison Sitting: Perceptions of Impact on Crime and Safety, Criminal Justice and Behavior, 32.
29. Matczak P., 1996, Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY, [w:] R. Cichocki (red.), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań; http://www.staff.amu.edu.pl (25.08.2014).
30. Matczak P., 2000, Protest lokalny w Polsce, Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny, 62, 3, s. 151-160.
31. Matczak P., 2004, Lokalne protesty na tle ochrony środowiska, [w:] P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, s. 59-66.
32. Michałowska E., 2008, Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, Studia Regionalne i Lokalne, 31, 1, s. 60-80.
33. Michałowska E., 2008, Wiejskie społeczności lokalne wobec konfliktów typu NIMBY, Wieś i Rolnictwo, 1 (138), s. 140-155.
34. Nowak M., 2004, Protesty lokalizacyjne jako egzemplifikacja zmiany systemowej połowy lat dziewięćdziesiątych, [w:] P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, s. 67-79.
35. Polityka energetyczna Polski do 2030 roku, 2009, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
36. Rahardyan B., Matsuto T., Kakuta Y., Tanaka N., 2004, Resident's concerns and attitudes towards Solid Waste Management facilities, Waste Management, 24, 5, s. 437-451.
37. Rephann T.J., 1996, The Economic and Social Impacts of NIMBYs, http://www.rri.wvu.edu/wpapers/pdffi les/nimby.pdf (19.08.2009).
38. Rosner A., Stanny M., 2007, Zróżnicowanie poziomu rozwoju obszarów wiejskich w Polsce według komponentu społecznego, [w:] A. Rosner (red.), Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich a zróżnicowanie dynamiki przemian, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa, s. 115-152.44. Walker G., 1995, Social mobilization in the city's countryside: Rural Toronto fights waste dump, Journal of Rural Studies, 11, 3. s. 243-254.
39. Skrzypiec R., 2011, Konflikt lokalny motorem partycypacji społecznej i skutkiem zmiany – analiza wybranych przypadków: Oświęcim, Bieruń, Las i Kobiór, [w:] B. Lewenstein J. Schindler, R. Skrzypiec (red.), Partycypacja obywatelska i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej, Wydawnictwo UW, Warszawa, s. 126-142.
40, Śliwa P., 2004, Czynniki wpływające na przebieg konfliktów w samorządach terytorialnych, [w:] P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, s. 25-41.
41. Śliwińska M., 2004, Rola, przyczyny i skutki dominacji interesów indywidualnych nad ogólnospołecznymi w konfliktach środowiskowych, [w:] P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, s. 81-88.
42. Takahashi L.M., Dear M.J., 1997, The changing dynamics of community opposition to human service facilities, Journal of American Planning Association, 63, 1, s. 79-93.
43. Van der Horst D., 2007, NIMBY or not? Exploring the Relevance of Location and the Politics of Voiced Opinions in Renewable Energy Siting Controversies, Energy Policy, 35.
http://dx.doi.org/10.1016/j.enpol.2006.12.012 -
44. Walker G., 1995, Social mobilization in the city's countryside: Rural Toronto fights waste dump, Journal of Rural Studies, 11, 3. s. 243-254.
45. Wiśniewski G., Michałowska-Knap K., Dziamski P., Oniszak-Popławska A., Regulski P., 2009, Wizja rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce do roku 2020, raport wykonany na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej; www.pwea.pl (29.07.2014).
46. Wolsink M., 2000, Wind power and the NIMBY-myth: Institutional capacity and the limited signifi cance of public support, Renewable Energy, 21, s. 49-64.
47. Wolsink M., 2006, River basin approach and integrated water management. Governance pitfalls for the Duch Space-Water-Adjustment Management Priciple, Geoforum, 37, s. 473-487.
48. Young M., 2012, Necessary but insufficient: NIMBY and the development of a therapeutic community for homeless persons with co-morbid disorders, Local Environment, 17, 3, s. 281-293.
Rozmiar pliku 1,3 MB ; application/pdf
oai:rcin.org.pl:57352 ; 0033-2143 ; 10.7163/PrzG.2015.4.6
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Mar 25, 2021
Dec 30, 2015
3355
https://rcin.org.pl./publication/77923
Bednarek-Szczepańska, Maria Dmochowska-Dudek, Karolina
Bednarek-Szczepańska, Maria
Bednarek-Szczepańska, Maria
Bednarek-Szczepańska, Maria Bański, Jerzy (1960– )
Bednarek-Szczepańska, Maria
Bański, Jerzy (1960– ) Czapiewski, Konrad. Bednarek-Szczepańska, Maria
Rudnicki, Roman Wiśniewski, Łukasz
Bański, Jerzy (1960– ) Mazur, Marcin (1982– ) Mazurek, Damian