Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Tekst podejmuje problem przekształcania — tworzenia i znoszenia — granic. Poza wyróżnieniem różnych typów i funkcji granic, autor analizuje konkretne mechanizmy związane z tym faktem społecznym. Wyciągając z nich wnioski, autor postuluje by spojrzeć na kulturę jako środek uosabiający i uwidaczniający stale zachodzące pęknięcia i podziały społeczne. W jego rozumieniu każda kultura generuje związany czasowo mechanizm selekcjonujący zmienne kulturowe, stare i nowe, by stworzyć ich znaczącą rekonfigurację — ustanowioną w oparciu o podstawę, którą możemy nazwać płynną naturą współistnienia. Prezentowany mechanizm kulturowy leży u podstaw procesu wytyczania i znoszenia granic w Południowej Azji. Druga część tekstu pokazuje jak to ujęcie oddziaływania mechanizmu kulturowego może zostać zastosowane do rozumienia zmian zachodzących w tradycyjnym społeczeństwie indyjskim, w którym istnienie licznych granic społecznych i kulturowych, w sposób szczególny charakteryzuje to niezwykle złożone społeczeństwo. Zmiany rekonfiguracji podziałów społecznych są szczególnie widoczne w przekształceniach dawnych kast, dzielonych i odgraniczonych ścisłymi granicami, w rodzaj społecznych całości traktowanych raczej jako luźno powiązane tożsamości
Barth Fredrik 2000, Boundaries and Connections [in:] ed. Anthony P. Cohen, Signifying Identities. Anthropological Perspectives on Boundaries and Contested Values, Routledge, London— New York, pp. 17—36
Brunet-Jailly Emmanuel 2005, Theorizing Borders: An Interdisciplinary Perspective Geopolitics, Vol. 10, pp. 633—649
Cohen Anthony P. 1985, Symbolical Constructions of Community, Routledge, London
Demski Dagnosław 2003, Pogranicze jako patchwork. Refleksje z Białorusi, Etnografia Polska, Vol. 47, No. 1—2, pp. 129—148
Demski Dagnosław 2006, Questions of Inequality and Collective Experiences. Hinduism from several inner perspectives, Archaeologia Polona, Vol. 44, pp. 213—230
Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organization of Culture Difference 1967, ed. Fredrik Barth, Little, Brown, Boston
Giesen Bernhard 1999, Kollektive Identität. Die Intellektuellen und die Nation, Suhrkamp, Frankfurt
Gupta Dipankar 2004, Introduction: The certitudes of caste: When identity trumps hierarchy, Contributions to Indian Sociology, Occasional Studies 12. Caste in Question: Identity or hierarchy?, pp. IX—XXI
Lamont Michele, Molnar Virag 2002, The Study of Boundaries in the Social Sciences, Annual Review Sociology, Vol. 28, p. 167—95
Newman David 2006, The lines that continue to separate us: border s in our 'borderless' world, Progress in Human Geography, Vol. 30, No 2, pp. 143—161
Shulman David 1990, Outcaste, Guardian and Trickster: Notes on the myth of Kattavarayan, [in:] ed. Alf Hilteboitel, Criminal Gods and Demon Devotees. Essays on the Guardians of Popular Hinduism, Manohar, New Delhi, p. 35—67
Signifying Identities. Anthropological Perspectives on Boundaries and Contested Values 2000, ed. Anthony P. Cohen, Routledge, London—New York
Tilly Charles 2001, Relational origins of inequality, Anthropological Theory, Vol. 1 (3), pp. 355—371
Tod James 1898, Annals and Antiquities of Rajasthan, Indian Publication Society, Calcutta, Vol. 1—2
Wimmer Andreas 2008, The Making and Unmaking of Ethnic Boundaries: A Multilevel Process Theory, American Journal of Sociology, vol. 113, No 4, pp. 1—54, (www.sscnet.ucla.edu/ soc/faculty/wimmer/WimmerMakingUnmaking.pdf)
oai:rcin.org.pl:61492 ; 0137-4079
IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Prawa zastrzeżone - dostęp ograniczony
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
2 lut 2022
12 sty 2017
18
https://rcin.org.pl./publication/77287
Demski, Dagnosław
Grześkowiak, Radosław
Demski, Dagnosław
Demski, Dagnosław
Demski, Dagnosław
Demski, Dagnosław