• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Obiekt planowany

Tytuł: Aesthetic qualities of glass jewellery found in Early Medieval cemeteries of the Chelmno-Dobrzyń zone

Twórca:

Markiewicz, Małgorzata

Data wydania/powstania:

2007

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Archaeologia Polona Vol. 45 (2007)

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

il. ; 24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

In assessing the aesthetic qualities of glass jewellery discovered in cemeteries of the Chełmno-Dobrzyń zone, one must attempt to unravel the aesthetic expectations of its users, their way of thinking, available technical skills, and their individual and communal needs. Criteria applied by traditional Early Medieval communities to jewellery, as well as the level of their glassmaking technology and techniques, imply that glass was a highly desirable material for the production of jewellery. It offered the flexibility needed to create jewellery in a wide array of shapes and colours, with various levels of transparency and different modes of ornamentation. Early Medieval women of all social levels were thus given the opportunity to create not only fashionable but also individual designs, which could serve as a means to stand out, attract attention and even communicate one’s social status. Jewellery could also convey certain symbolic meanings, which are now difficult to unravel, as suggested by the practice of including glass ornaments among grave goods. Glass jewellery appears to have been particularly coveted by women and children, as illustrated by finds from the cemeteries in question

Bibliografia:

Biedermann, H. 2001. Leksykon symboli. Warszawa
Bułhak, E. 1932. Dzieła Dionizego Areopagity. Kraków
Cervenato, A. 1936. Il symbolismo dei colori nell. arte cristiana. Arte Cristiana 3: 10-7
Duczko, W. 2006. Ruś Wikingów. Warszawa
Eco, U. 1994. Sztuka i piękno w średniowieczu. Kraków
Gübelin, E. and E. Erni 2001. Kamienie szlachetne. Symbole piękna i władzy. Warszawa
Guriewicz, A. 1992. Kultura elitarna i kultura ludowa w średniowiecznej Europie. In Biedni i bogaci. Studia z dziejów społeczeństwa i kultury ofiarowane Bronisławowi Geremkowi w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, M. Aymard et al. (eds), 207-12. Warszawa
Lips, J. E. 1957. U źródeł cywilizacji. Warszawa
Kowalewski, J. 2001. Społeczne funkcje stroju słowiańskiego we wczesnym średniowieczu na ziemiach polskich (unpublished typescript in the library of the Institute of Archaeology of the Nicolas Copernicus University). Toruń
Kowalski, P. 1998. Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa
Nowotny, W. 1958. Szkła barwne. Warszawa
Rzepińska, M. 1970. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, vol. 1. Kraków

Czasopismo/Seria/cykl:

Archaeologia Polona

Tom:

45

Strona pocz.:

117

Strona końc.:

126

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

0066-5924

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 357 ; IAiE PAN, sygn. P 358 ; IAiE PAN, sygn. P 356 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dostęp:

Otwarty

Nazwa wydania Data
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji