1. Cz. Bartnik, Prolegomena do dyskusji nad sensem dziejów, „Studia Filozoficzne" 1979 nr 3, s. 23-31.
2. J.M. Bocheński, Pięć myśli, w tegoż: Sens życia i inne eseje, Kraków, Philed 1993, s. 53-54.
3. ks. E. Boronowski, Filozofia wartości Henryka Rickerta, „Roczniki Filozoficzne" 1949-1950, s. 298-316.
4. A.N. Condorcet, Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, wstęp B. Suchodolski, Warszawa 1957, s. 260.
5. E. Czaplejewicz, Czas Vincenza, „Przegląd Humanistyczny" 1986 nr 3-4, s. 141-156.
6. M. Gogacz, Człowiek - podmiot czy przedmiot dziejów. Refleksja problematyzująca, „Ateneum Kapłańskie" 1986 z. 2, s. 242-253.
7. S. Jaworski, Od „Drogi" do „Pionu". O kształtowaniu się sanacyjnego programu „upaństwowienia" literatury, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej" 1967, s. 105-148.
8. K.A. Jeleński „Górami w miękkim blasku dnia". O przyjaźni Czesława Miłosza ze Stanisławem Vincenzem, „Kultura" [Paryż] 1987 nr 1-2, s. 163-170.
9. A. Karcz, Sakralna wizja świata w Stanisława Vincenza „Na wysokiej połoninie", w: Studia o Stanisławie Vincenzie, red. P. Nowaczyński, Lublin-Rzym, 1994, s. 108-112.
10. M. Klecel, Na przełomie czasów. Mit i historia w cyklu Vincenza „Na wysokiej połoninie", w: Studia o Stanisławie Vincenzie, red. P. Nowaczyński, Lublin-Rzym, 1994, s. 125-146.
11. Z. Kuderowicz, Dilthey, wyd. 2. zmień, i uzup., Warszawa 1987, s. 31-34.
12. Z. Kuderowicz, Filozofia dziejów, wyd. 2. poszerz., Warszawa 1983, s. 217-226.
13. Z. Kuderowicz, Światopogląd a życie u Diltheya, Warszawa 1966, s. 29-54, 250-272.
14. J. Marbach, Herder und die schweizerische Literatur, Neapol 1954, s. 326.
15. J. Marbach, Rozmowa ze Stanisławem Vincenzem, tłum. J. Torosiewicz, „Wiadomości", Londyn 1976 nr 7, s. 2.
16. ks. P. Moskal, Problem filozofii dziejów. Próba rozwiązania w świetle filozofii bytu, Lublin 1993, s. 155-160,174-181.
17. Z. Najder, Czy dzieje mają sens?, „Znak" 1975 nr 11-12 (257-258), s. 1429-1436.
18. P. Nowaczyński, O „Prawdzie starowieku" Vincenza. Struktura - mit - idee, w: Studia o Stanisławie Vincenzie, red. P. Nowaczyński, Lublin-Rzym, 1994, s. 73-75.
19. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, przeł. A. Krahelska, oprac. A. Chmielewski, t. 2: Wysoka fala proroctw: Hegel, Marks i następstwa, Warszawa 1993, s. 272-293.
20. A. Przyłębski, W poszukiwaniu królestwa filozofii. Z dziejów neokantyzmu bodeńskiego, Poznań 1993, s. 158 (rozdz. 4: Rickertowska filozofia wartości, s. 54-70.)
21. Stanisław Vincenz, „Kultura", Paryż 1971 nr 3, s. 128.
22. Stanisław Vincenz. Wspomnienie, „Życie Warszawy" 1971 nr 43, s. 5.
23. S. Swieżawski, Czy dzieje mają sens?, „Znak" 1975 nr 11-12, s. 1425-1429.
24. I. Vincenz, Rozmowy ze Stanisławem Vincenzem, „Regiony" 1993 nr 4, s. 30.
25. S. Vincenz, Archaiczna filozofia. Myśliciele z Miletu i pitagorejczycy, w tegoż: Eseje i szkice zebrane, t. 1, wybór i wstęp A. Vincenz, przygot. do druku M. Klecel i A.St. Kowalczyk, Wrocław, Wirydarz 1997, s. 136-137.
26. S. Vincenz, Gandhi - twórca rewolucji moralnej w Indiach, „Droga" 1927 nr 1-3, s. 6-21.
27. S. Vincenz, Horyzonty walki, „Droga" 1925 nr 2, s. 6-13.
28. S. Vincenz, Po stronie dialogu, t. 1-2, Warszawa 1983, s. 124, 268, 370.
29. S. Vincenz, Religia a gospodarstwo, „Droga" 1927 nr 11, s. 9-17 i nr 12, s. 1-17.
30. S. Vincenz, Resztki archaicznej kultury u Hucułów, „Ziemia" 1935 nr 10, s. 211-217.
31. S. Vincenz, Stanisław Szczepanowski - idea Polski. Z okazji nowego wydania zbiorowego dzieł. Lwów 1923, „Droga" 1924 nr 1-2, s. 88-94.
32. S. Vincenz, Tematy żydowskie, Gdańsk 1993, s. 246.
33. S. Vincenz, Wells. Ostatnie powieści, „Droga" 1926 nr 10, s. 36-42.
34. S. Vincenz, Z perspektywy podróży, Kraków 1980, s. 413.
35. S. Vincenz, Zagadnienia etyki nowoczesnej - Abramowski i Holzapfel, „Droga" 1929 nr 6, s. 592-607.
36. S. Vincenz, Zwiastun nowej przyszłości, „Droga" 1925 nr 1, s. 1-8.
37. M. Wallis-Walfisz, Henryk Rickert, „Przegląd Filozoficzny" 1937 z. 3, s. 295-319.
38. ks. A. Wawrzyniak, Wprowadzenie do filozofii dziejów, „Filozofia" 1983 nr 8, s. 103-104 i 94-97.
39. W. Whitman, Trzy poematy, tłum. S. de Vincenz, Warszawa 1921, s. 59.
40. M. Wichrowski, Spór o naturę procesu historycznego. Od Hebrajczyków do śmierci Fryderyka Nietzschego, Warszawa 1995, s. 30-50, 54-67.
41. A.L. Zachariasz, Wartości i kultura w filozofii Henryka Rickerta, w: Perspektywy historiozoficzne, praca zbiorowa pod red. J. Litwina, Wrocław 1979, s. 181-223.
oai:rcin.org.pl:59180 ; 0867-0633
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Oct 2, 2020
Jul 13, 2016
610
https://rcin.org.pl./publication/70846
Edition name | Date |
---|---|
Nowaczyński P. - Vincenz - filozof dziejów | Oct 2, 2020 |
Lipatow, Aleksander W.
Nycz, Ryszard