Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
1. Ch. Baudelaire, Wystawa Powszechna 1855 – Sztuki Piękne, w: tegoż Rozmaitości estetyczne, przeł. J. Guze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 213.
2. W. Benjamin, Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005, s. 237 [Kolekcjoner; H 3 a, 1].
3. B. Buchloh, From Faktura to Factography, „October” 30, 1984 (jesień), s. 102-106.
4. S. Cavell, A Matter of Meaning It, w: tegoż Must We Mean What We Say?, Cambridge University Press, Cambridge Mass. 1976, s. 220.
5. S. Cavell, The Claim of Reason: Wittgenstein, Skepticism, Morality, and Tragedy, Oxford University Press, New York–Oxford 1999, s. 428.
6. S. Cavell, The world viewed. Reflections on the Ontology of Film, Harvard University Press, Cambridge Mass.–London 1979, s. 123.
7. J. Champfleury, Realizm. List do Pani Sand, w: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, wyb., przedm. i komentarze E. Grabska, M. Poprzęcka, PIW, Warszawa 1974, s. 517.
8. T. J. Clark, Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism, Yale University Press, New Haven–London 1999.
9. T. J. Clark, Image of the People. Gustave Courbet and the 1848 Revolution, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1999, s. 82.
10. T. J. Clark, Image of the People. Gustave Courbet and the 1848 Revolution, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1999, s. 80.
11. J. Crary, Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the 19th Century, MIT Press, Cambridge, Mass.–London 1990, s. 19.
12. J. Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Ł. Zaremba, I. Kurz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 23.
13. Critical Realism in Contemporary Art. Around Allan Sekula’s Photography, ed. H. van Gelder, J. Baetens, Leuven University Press, Leuven 2006, s. 7-8.
14. M. Fried, Courbet’s Realism, University of Chicago Press, Chicago–London 1992.
15. M. Fried, Four Honest Outlaws: Sala, Ray, Marioni, Gordon, Yale University Press, New Haven 2011, s. 24.
16. M. Fried, Four Honest Outlaws: Sala, Ray, Marioni, Gordoni, Yale University Press, New Haven–London 2011, s. 205.
17. M. Fried, Manet’s Modernism, or The Face of Painting in the 1860s, University of Chicago Press, Chicago–London, s. 410.
18. M. Fried, Menzel’s Realism: Art and Embodiment in Nineteenth-Century Berlin, Yale University Press, New Haven–London 2002.
19. M. Fried, Realism. Writing, and Disfiguration. On Thomas Eakins and Stephen Crane, University of Chicago Press, Chicago–London 1987.
20. M. Fried, Thoughts on Caravaggio, „Critical Inquiry” 24, 1997 nr 1, s. 23.
21. C. Greenberg, Malarstwo modernistyczne, w: tegoż Obrona modernizmu, przeł. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 48.
22. S. Guilbaut Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej?, przeł. E. Mikina, Hotel Sztuki, Warszawa 1992.
23. Gustave Flaubert – George Sand Correspondance, Flammarion, Paris 1981, s. 110. Cyt za: M. Fried Courbet’s Realism, s. 358, przyp. 85.
24. I. Kurz, Między szokiem a rozproszeniem. Przygody obserwatora w nowoczesnym świecie, w: Zawieszenia percepcji, s. 463-464.
25. D. LaCapra, Madame Bovary on Trial, Cornell University Press, Ithaca–London 1982, s. 127.
26. K. Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., przeł. K. Jażdżewski, 2005, http://www.Marxsists.org/polski/marks-engels/1844/rekopisy/index.htm [20.08.2012].
27. J. Rancière, Od polityki do estetyki?, w: tegoż Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. J. Sowa, M. Kropiwnicki, Ha!art, Kraków 2007, s. 49-50.
28. Ch. Rosen, H. Zerner, Romanticism and Realism: The Mythology of Nineteenth-Century Art, Viking, New York 1984, s. 150.
29. S. Wilson „La Beauté Révolutionnaire”? Realisme Socialiste and French Painting 1935-1954, „Oxford Art Journal” 3, 2008 nr 2, 61-69.
oai:rcin.org.pl:47661 ; 0867-0633
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Oct 2, 2020
Sep 12, 2014
1493
https://rcin.org.pl./publication/65236
Edition name | Date |
---|---|
Pijarski K. - "Realizm", ucieleśniony podmiot, projekcja empatii | Oct 2, 2020 |
Pijarski, Krzysztof Koschalka, Benjamin Tł.
Kaczmarek, Alina
Leciński, Maciej
Czarnecka, Dominika
Krawczyńska, Dorota