• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Secondary Schools for Girls in Western Prussia, 1807-1911

Twórca:

Niewęgłowska, Aneta (1971– )

Data wydania/powstania:

2009

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Acta Poloniae Historica. T. 99 (2009)

Współtwórca:

Kreczmar, Agnieszka ( –2010) : Tł. ; Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Wydawnictwo Naukowe Semper

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 137-160

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Bibliografia:

Albisetti J.C., ‘Deutsche Lehrerinnen im 19. Jahrhundert im internationalen Vergleich’, in Jacobi J. (ed.), Frauen zwischen Familie und Schule. Professionalisierungsstrategien bürgerlicher Frauen im internationalen Vergleich (Vienne-Weimar, 1994), 28-53.
Apel H.-J., ‘Sonderwege der Mädchen zum Abitur im Deutschen Kaiserreich. Bildung zur Studienfähigkeit der Abiturberechtigung am Ausgang des Kaiserreich (1908)’, Zeitschrift für Pädagogik, xxxiv, 2 (1988), 171-89.
Biling R., Sozialgeschichte der deutschen Lehren. Ein Überblick von 1800 bis zur Gegenwart (Göttingen, 1983).
Blochmann M., Das ‘Frauenzimmer’ und die ‘Gelehrsamkeit’. Eine Studie über die Anfänge des Mädchenschulwesens in Deutschland (Heidelberg, 1966).
Blochmann M.W., “Laß dich gelüsten nach der Männer Weisheit und Bildung”, Frauenbildung als Emanzipationsgelüste 1800-1918 (Pfaffenweiler, 1990).
Brehmer J., ‘Mädchenerziehung und Frauenbildung im deutschsprachigen Raum’, in Glumper E. (ed.), Mädchenbildung. Frauenbildung. Beiträge der Frauenforschung für die Lehrerinnenbildung (Bad Heilbrunn, 1992), 93-108.
Brocke B. von, ‘Hochschul- und Wissenschaftspolitik in Preußen und im Deutschen Kaiserreich 1882-1907: das “System Althoff”’, in Baumgart P. (ed.), Bildungspolitik in Preußen zur Zeit des Kaiserreiches (Stuttgart, 1980), 9-118.
Brokmann-Nooren Ch., Weibliche Bildung im 18. Jahrhundert. “Gelehrtes Frauenzimmer” und “gefällige Gattin” (Oldenburg, 1994).
Chmielewski P., Zarys dziejów szkolnictwa chełmińskiego, 2, Rocznik Grudziądzki, viii (1983), 65-89.
Doff S., Englischlernen zwischen Tradition und Innovation. Fremdsprachunterricht für Mädchen im 19. Jahrhundert (Munich, 2002).
Domański H., Towarzystwo Pomocy Naukowej dla Dziewcząt w Toruniu 1870-1939 (na tle męskich Towarzystw Pomocy Naukowej i organizacji charytatywnych) (Torun, 1978; typescript, M.A. thesis under the direction of I. Janosz-Biskupowa, UMK [Nicholas Copernicus University] Archives, call number 33818).
Glimos-Nadgórska A., ‘Nauczyciele i nauczycielki: zróżnicowanie szans w zawodzie w międzywojennym województwie śląskim’, in Żarnowska A., Szwarc A. (eds.), Kobieta i praca. Wiek XIX i XX (Kobieta i..., 6, Warsaw, 2000), 169-78.
Hardach-Pinke I., ‘Erziehung und Unterricht durch Gouvernanten’, in Kleinau E. and Opitz C. (eds.), Geschichte der Mädchen und Frauenbildung, i (Frankfurt am Main, 1996), 408-27.
Janiszewska I., ‘Wychowanie dziewcząt w dawnym Gdańsku’, Gdańskie Zeszyty Humanistyczne. Prace Pomorzoznawcze, xiii-xv, 20 (1970-2).
Kempa G., ‘Szanse kobiet na rynku pracy na Śląsku’, in Żarnowska A., Szwarc A. (eds.), Kobieta i praca. Wiek XIX i XX (Kobieta i..., 6, Warsaw, 2000), 153-68.
Kleinau E., Bildung und Geschlecht. Eine Sozialgeschichte des höheren Mädchenschulwesens in Deutschland vom Vormärz bis zum Dritten Reich (Weinheim, 1997).
Klika D., ‘Höhere Töchterschulen – wozu haben sie qualifiziert, wozu haben sie sozialisiert?’, Die deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Bildungspolitik und pädagogische Praxis, lxxxiii, 1 (1991), 95-111.
Konieczny J. and Szymański K., ‘Dzieje szkolnictwa grudziądzkiego’, 2, Rocznik Grudziądzki, iii (1963), 57-93.
Kraft C., ‘Równość i nierówność w II Rzeczypospolitej. Prawo małżeńskie w dyskursie publicznym na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych’, in Żarnowska A., Szwarc A. (eds.), Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX (Kobieta i..., 8, Warsaw, 2004), 311-27.
Küpper E., Die höheren Mädchenschulen, in Jelsmann K.-E. and Lundgreen P. (ed.), Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, iii: 1800-1870 (Munich, 1987), 180-91.
Łukasiewicz D., Szkolnictwo w Prusach Południowych (1793-1806) w okresie reform oświeceniowych (Poznan-Warsaw, 2004).
Neugebauer W., ‘Das Bildungswesen in Preußen seit der Mitte des 17. Jahrhunderts’, in Büsch O. (ed.), Handbuch der preussischen Geschichte, ii: Das 19. Jahrhundert und große Themen der Geschichte Preußens (Berlin-New York, 1992), 766-75.
Niedzielska M., ‘Dzieje szkolnictwa’, in Salmonowicz S. (ed.), Historia Pomorza, iv, 2 (Torun, 2002).
Niedzielska M., ‘Życie polityczne i kulturalne Torunia (1815-1914)’, in Biskup M. (ed.), Historia Torunia, iii, 1 (Torun, 2003), 220-389.
Niewęgłowska A., ‘Średnie szkolnictwo żeńskie w Toruniu w latach 1820-1920’, Rocznik Toruński, xxxi (2004), 101-35.
Rahn S., Die Karrierisierung des weiblichen Lebenslaufs. Eine historische Rekonstruktion der Entstehung der Berufswahl im weiblichen Lebenslauf Ende des 19. und zu Beginn des 20. Jahrhunderts (Frankfurt am Main, 2001).
Rasmus H., Lebensbilder westpreußischer Frauen in Vergangenheit und Gegenwart (Münster, 1984).
Reble A., Schulgeschichtliche Beiträge zum 19. und 20. Jahrhundert (Bad Heilbrunn, 1995).
Romberg H., Staat und höhere Schule. Ein Beitrag zur deutschen Bildungsverfassung vom Anfang des 19. Jahrhunderts bis zum Ersten Weltkrieg (Weinheim-Basel, 1979).
Schaser A., Helene Lange und Gertrud Bäumer. Eine politische Lebensgemeinschaft (Vienna, 2000).
Schwab D., ‘Frauenrechte und Naturrecht’, in Klippel D. (ed.), Naturrecht im 19. Jahrhundert. Kontinuität – Inhalt – Funktion – Wirkung, i (Goldbach, 1997), 77-98.
Schwalb A., Mädchenbildung und Deutschunterricht. Die Lehrpläne und Aufsatzthemen der höheren Mädchenschulen Preußens im Kaiserreich und in der Weimarer Republik (Frankfurt am Main, 2000).
Spenkuch H. (comp.), Acta Borussica. Die Protokolle des Preussischen Staatsministeriums 1817-1934/38, viii, 1: 21. März 1890 bis 9. Oktober 1900 (Hildesheim-Zürich-New York, 2003).
Strehler I., Den Männern gleich an Rechten... Auflösungen zur Emanzipation der Frau in Frankreich und Deutschland zwischen 1789 und 1871 (Leipzig, 1989).
Uliński M., Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno-społecznej (Cracow, 2001).
Wagner U., Die preußische Verwaltung des Regierungsbezirks Marienwerder 1871-1920 (Cologne, 1982).
Wahlfeld A. and Willerding R., Frauengeschichtsforschungsgruppe Kassel. Mädchenbildung in Frauenhand. Der Kasseler Frauenbildungsverein 1869 – ein Projekt der bürgerlichen Frauenbewegung (Kassel, 1987).
Wodniak K., ‘Towarzystwo Pomocy Naukowej dla Dziewcząt w Toruniu (1870-1937) i jego rola w emancypacji zawodowej kobiet na Pomorzu’, Przegląd Historyczno-Oświatowy, 1-2 (1999), 55-82.
Zakrzewski T., Życie polskie Torunia w ostatnich latach zaboru pruskiego (1916-1920), (Torun, 1985).
Zilch R. (comp.), Acta Borussica. Die Protokolle des Preussischen Staatsministeriums 1817-1934/38, ix: 23. Oktober 1900 bis 12. Juli 1909 (Hildesheim-Zürich-New York, 2001).
Zinnecker J., Sozialgeschichte der Mädchenbildung. Zur Kritik der Schulerziehung von Mädchen im bürgerlichen Patriarchalismus (Weinheim-Basel, 1973).

Czasopismo/Seria/cykl:

Acta Poloniae Historica

Tom:

99

Strona pocz.:

137

Strona końc.:

160

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:31885 ; 0001-6829

Źródło:

IH PAN, sygn. A.295/99 Podr. ; IH PAN, sygn. A.296/99 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji