• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: "...id est omnis sacrae rei violatio" : świętokradztwo w świetle anonimowego Traktatu "de sacrilegiis et immunitatibus et eorum compositionibus" z końca XI w.

Twórca:

Kotecki, Radosław

Data wydania/powstania:

2010

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Studia Źródłoznawcze = Commentationes T. 48 (2010)

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Wydawnictwo DiG

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 15-38 ; Tekst pol., częśc. łac. ; Streszcz. ang.

Bibliografia:

Ademarus Engolismensis, Sermones Tres In Concilio Lemovicensi, w: Migne PL, vol. 171.
F. L. Alsina, A proposito de una carta del papa Juan VIII a los catolicos de Hispania y de la Gotia, w: Experientia et sapientia: estudios dedicados a la memoria de Angel Alvarez Gomez, ed. M. J. Vázquez Lobeiras, J. Vázquez Sánchez, C. R. Dafonte, Santiago de Compostela 2007, s. 259–271.
A. Angenendt, Donationes pro anima: Gift and Countergift in the Early Medieval Liturgy, w: The Long Morning of Medieval Europe: New Directions in Early Medieval Studies, eds. J. R. Davis, M. McCormick, Aldershot 2008, s. 131–154.
Św. Augustyn, Tractatus in epistolam Ioannis ad Parthos, w: Migne PL, t. 35.
G. Austin, Jurisprudence in the Service of Pastoral Care: The Decretum of Burchard of Worms, „Speculum”, 79, 2004.
G. Austin, Shaping Church Law around the Year 1000: The Decretum of Burchard of Worms, Burlington 2009 (=Church, Faith and Culture in the Medieval West).
D. Bauer, Ivo of Chartres, the Gregorian Reform and the Formation of the Just War Doctrine, „Journal of the History of International Law”, 7, 2005, s. 43–54.
Bernardi papiensis faventini episcopis Summa decretalium, ed. E. A. T. Laspeyres, Ratisbona 1860.
U. R. Blumenthal, Papal and Local Councils: The Evidence of the „pax” and „tregua Dei”, „Studi Gregoriani”, 14, 1991, s. 137–144.
B. C. Brasington, Crusader, Castration and Canon Law: Ivo of Chartres’ Letter 135, „The Catholic Historical Review”, 85, 1999, nr 3, s. 367–382.
B. C. Brasington, Prologues to Canonical Collections as a Source for Jurisprudential Change to the Eve of the Investiture Contest, „Frühmittelalterliche Studien”, 28, 1994, s. 226–242.
B. C. Brasington, Remember Always Ananias and Sapphira, w: Oboedientia: zu Formen und Grenzen von Macht und Unterordnung im mittelalterlichen Religiosentum, hrsg. S. Barret, Münster 2005 (=Vita regularis, 27), s. 83–97.
B. C. Brasington, The Prologue to the „Decretum” and „Panormia” of Ivo of Chartres. An Eleventh Century Treatise on Ecclesiastical Jurisprudence, Los Angeles 1990.
B. C. Brasington, What Made Ivo Mad? Reflections on a Medieval Bishop’s Anger, w: The Bishop Reformed: Studies of Episcopal Power and Culture in the Central Middle Ages, Aldershot–Burlington 2007.
M. Brett, Finding the Law: The Sources of Canonical Authority Before Gratian, w: Law Before Gratian: Law in Western Europe c. 500–1100. Procedings of the Third Carlsberg Academy Conference on Medieval Legal History 2006, eds. P. Andersen, M. Münster–Swendsen, H. Vogt, Copenhagen 2007 (=Carlsberg Academy Conference on Medieval Legal History. 3), s. 51–73.
Burchardi Wormatiensis Ecclesiae Episcopi Decretorum Libri Viginti, w: Migne PL, vol. 140.
S. Bylina, Człowiek i zaświaty. Wizje kar pośmiertnych w Polsce średniowiecznej, Warszawa 1992.
„Cahiers de Recherches Médiévales”, 16, 2008: La réception d’Isi­ dore de Séville durant le Moyen Âge tardif (XIIe–XVe s.).
D. Callahan, Ademar de Chabannes et la Paix de Dieu, „Annales du Midi”, 89, 1977, s. 21–43.
Ch. Carroll, The Last Great Carolingian Council: The Tribur Synod of 895, „Annuarium Historiae Conciliorum”, 33, 2001, s. 9–25.
Capitula legibus addenda a. 803, w: MGH Capitularia regum Francorum, bd. 1, bearb. A. Boretius, Hannover 1883.
Cartulaire de l’abbaye de Saint–Sernin de Toulouse: 844–1200, ed. C. Douais, Toulouse 1887.
F. L. Cheyette, Some Reflections on Violence, Reconciliation, and the „Feudal Revolution”, w: Conflict in Medieval Europe: Changing Perspectives on Society and Culture, eds. W. C. Brown and P. Górecki, Hampshire–Burlington 2003, s. 243–264.
G. Combalbert, Les Évêques, les conlflits et la paix aux portes de la Normandie: les exemples des diocèses de Chartres et d’Évreux (première moitié du XIIe siècle), „Tabularia”, 7, 2007, s. 139–177.
G. Constable, Monastic Tithes: From Their Origins to the Twelfth Century, Cambridge 1964 (=Cambridge Studies in Medieval Life and Thought. New Series, 10), s. 83–98.
K. G. Cushing, Anselm of Lucca and the Doctrine of Coercion: The Legal Impact of the Schism of 1080?, „The Catholic Historical Review”, 81, 1995, nr 3, s. 353–371.
N. D’Acunto, La ri­ forma ecclesiastica del secolo XI: Rinnovamento o restaurazione? w: Riforma o restaurazione? A cristianita nel passagio dal primo al secondo millennio: persistenze e novita. Atti del XXVI Convego del Centro Studi Avellani, Fonte Avellana 29–30 augosto 2004, Verona 2006, s. 13–26.
Das Sendhandbuch des Regino von Prüm, bearb. W. Hartmann, Darmstadt 2004 (=Ausgewählte Quellen zur deutschen Geschichte des Mittelalters, 42).
Decretales pseudo–Isidorianae et capitula Angilramni, ed. P. Hinshius, Lipsiae 1863.
D. Deme, The Christology of Anselm of Canterbury, Aldershot 2003.
T. Deswante, Rome et la specifite Catalane. La papaute et ses relations avec la Catalogne et Narbonne (850–1030), „Revue Historique”, 595, 1995, s. 3–43.
A. Dębiński, Kościół a prawo rzymskie, Lublin 2007.
A. Dębiński, Sacrilegium w prawie rzymskim, Lublin 1995.
A. Dębiński, Sacrilegium w prawie rzymskim jako kradzież (furtum) rzeczy świętych (res sacrae), „Roczniki Nauk Prawnych KUL”, 3, 1993, s. 87–110.
Dictionnaire étymologique de la langue latine: histoire des mots, ed. A. Ernout. A. Meillet. J. André, Paris 1994.
Die irische Kanonensammlung, hrsg. F. W. H. Wasserschleben, Giesen 1874.
Die Konzilien der karolingischen Teilreiche 843–859, hrsg. W. Hartmann, w: MGH Concilia, t. 3, Hannover 1984.
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2: 869–1312, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003.
A. J. Duggan, Conciliar Law 1123–1215: The Legislation of the Four Lateran Councils, w: The History of Medieval Canon Law in the Classical Period, 1140–1234: From Gratian to the Decretals of Pope Gregory IX, eds. W. Hartmann, K. Pennington, Washington 2008.
S. Edwards, Ritual Excommunica­ tion in Medieval France and England, 900–1200, Stanford 1997.
Eine Augustin falsichlisch beilegte Hom­ ilia de sacrilegiis, bearb. C. P. Caspari, Christiania 1886.
D. Elliott, Fallen Bodies: Pollution, Sexuality, and Demonology in the Middle Ages, Philadelphia 1998.
Etymological Dictionary of the Latin Language, ed. F. J. Valpy, Boston 2005.
Excerptiones Ecberti Archepiscopi Eboracensis, w: Ancient Laws and Institutes of Eng­ land, vol. 2, ed. B. Thorpe, London 1840.
J. Flach, Études critiques sur l’histoire du droit romain au moyen âge, Hildesheim 1985.
P. Fouracre, The Origins of the Carolingian Attempt to Regulate the Cult of Saints, w: The Cult of Saints in Late Antiquity and the Middle Ages: Essays on the Contribution of Peter Brown, eds. J. Howard–Johnston, P. Antony Hayward, Oxford 1999.
L. Fowler–Magerl, Clavis Canonum. Selected Canon Law Collections Before 1140, Hannover 2005.
L. Fowler–Magerl, The Version of the Collectio Caesaroaugustana in Barcelona Archivo de la Aragon MS San Cugat 63, w: Ritual, Text and Law: Studies in Medieval Canon Law and Liturgy Presented to Roger E. Reynolds, ed. K. G. Cushing, Adlershorst 2004.
H. Fuhrmann, Die sogenannte Kano­ nessamlung des Remedius von Chur, „Deutsches Archiv”, 18 1962, s. 231–235.
H. Fuhrmann, Einfluss und Verbreitung der pseu­ doisidorischen Fälschungen, Stuttgart 1973.
H. Fuhrmann, The Pseudo–Isidorian Forgeries, w: Papal Letters in the Early Middle Ages, eds. J. Detlev, H. Fuhrmann (=History of the Medieval Canon Law, 2), Washington 2001, s. 135–169.
A. H. Gaastra, Between Liturgy and Canon Law: A Study of Books of Confession and Penance in Eleventh– and Telfth–Century Italy, Utrecht 2007.
T. Gackowski, Pseudoizydoriańskie dekretały a erekcja arcybiskupstwa magdeburskiego, „In Tempore”, 12, 2007, s. 1–13.
M. Gaddis, „There Is No Crime for Those Who Have Christ”. Religious Violence in the Christian Empire, Berkeley– Los Angeles–London, 2005.
D. Ganz, The Ideology of Sharing: Apostolic Community and Ecclesiastical Property in the Early Middle Ages, w: Property and Power in the Early Middle Ages, eds. W. Davies, J. P. Fouracre, Cambridge 1995, s. 27–29.
T. Gergen, Le vocabulaire de la protection juridique des „cercles de paix” en Catalogne et en France (X–XIII siècles), „Revista de llengua i dret”, 43, 2005, s. 117–128.
M. Glatthaar, Sakrileg, [w:] Lexikon des Mittelalters, hrsg. N. Angermann, bd. 7, Weimar 1999, kol. 1276–1277.
Glossarium mediae et infimae latinitatis, ed. Ch. du Fresne, monsieur du Cange, t. 7, Niort 1883–1887.
A. Gouron, Sur la collection en 294 chapitres (MS. Prague Univ. VIII. H. 7), „Annales de la Faculté de droit, des sciences sociales et politiques Université de Bordeaux”, 2, 1978, nr 2, s. 95–106.
T–. M–. J. Gousset, Du droit de l’Église touchant la possession des biens destinés au culte et la souveraineté temporelle du Pape, Paris 1862.
A. Grabowska, Hierarchia grzechu w średniowiecznej Polsce w świetle wybranych źródeł, „Nasza Przeszłość”, 106, 2006.
M. Grandjean, Laïcs dans l’Église: regards de Pierre Damien, Anselme de Cantorbéry, Yves de Chartres, Paris 1994.
S. Hamilton, ‚Absoluimus uos uice beati petri apostolorum principis’: Episcopal Authority and the Reconciliation of Excommunicants in England and Francia c. 900–c. 1150, w: Frankland: The Franks and the World of the Early Middle Ages. Essays in Honour of Dame Jinty Nelson, eds. P. Fouracre, D. Ganz, Manchester 2008, s. 209–241.
S. Hamilton, Remedies for ‚Great Transgressions’: Penance and Excommunication in Late Anglo–Saxon England, w: Pastoral Care in Late Anglo–Saxon England, ed. F. Tinti, Woodbridge 2005 (=Anglo–Saxon Studies, 6), s. 83–105.
S. Hamilton, The Anglo–Saxon and Frankish Evidence for Rites for the Reconciliation of Excommunicants, w: Recht und Gericht in Kirche und Welt um 900, hrsg. A. Grabowsky, W. Hartmann, München 2007 (=Schriften des Historischen Kollegs: Kolloquien, 69), s. 169–196.
S. Hamilton, The Unique Favour of Penance: The Church and the People, c. 800–c. 1100, w: The Medieval World, eds. P. Linehan, J. L. Nelson, London–New York 2004.
C. I. Hammer Jr., Country Churches, Clerical Inventories and Carolingian Renaissan­ ce in Bavaria, „Church History”, 49, 1980, s. 5–17.
W. Hartmann, Kirche und Kirchenrecht um 900. Die Bedeutung der spätkarolingischen Zeit für Tradition und Innovation im kirchlichen Recht, Hannover 2008 (=MGH Schriften, 58).
W. Hartmann, La transmission et l’influence du droit synodal carolingien, „Revue historique de droit francais et étranger”, 63, 1985, s. 483–497.
W. Hartmann, L’évêque comme juge: La pratique du tribunal épiscopal en France du Xe au XIIe siècle, w: Hiérarchies et Services au Moyen Âge: Séminaire Sociétés, Idéologies et Croyances au Moyen Âge, dirigé par C. Carozzi et H. Taviani–Carozzi, Aix–en–Provence 2001, s. 71–92.
W. Hartmann, Zu Effek­ tivität und Aktualität von Reginos Sendhandbuch, w: Medieval Church Law and the Origins of the Western Legal Tradition: A Tribute to Kenneth Pennington, eds. W. P. Müller, M. E. Sommar, Washington 2006.
P. Henriet, Sacrilege, [w:] Encyclopedia of the Middle Ages, ed. A. Vauchez, R. B. Dobson, M. Lapidge, Chicago 2000, kol. 1273–1274.
D. Herlihy, Church Property on the European Continent, 701–1200, „Speculum”, 36, 1961, s. 81–105.
Hincmari archiepiscopi Remensis Collectio de raptoribus, w: Migne PL, vol. 126.
H. Hoffmann, Gottesfriede und Tregua Dei (=MGH Schriften, 20), Stuttgart 1964.
Hugo de S. Victore, Liber sextus allegoriae in epistolam Pauli ad Romanos, w: Migne PL, vol. 175.
J. Iluk, „De sepulcris violatis” w tradycji chrześcijańskiej późnego Cesarstwa Rzymskiego, „Słupskie Studia Historyczne”, 10, 1993, s. 15–31.
Innocent III, the Interdict and Medieval Theories of Popular Resistance, w: Pope, Church and City: Essays in Honour of Brenda M. Bolton, eds. F. Andrews, C. Egger and C. M. Rousseau, Leiden 2004 (=The Medieval Mediterranean, 56), s. 77–97.
D. Iogna–Prat, Order & Exclusion: Cluny and Christendom Face Heresy, Judaism, and Islam (1000–1150), trans. G. R. Edwards, Ithaca–London 2002, s. 156–181.
Isaaci episcopi lingonensis canones, w: Migne PL, vol. 124.
Isidore of Seville’s Etymologies: Complete English Translation, vol. 1, ed. P. Throot, Napa 2006.
Ivo Carnotensis Episcopus Epistolae, w: Migne PL, t. 162, Paris 1855.
G. Jerouschek, „Ne crimina remaneant impunita”. Auf dass Verbrechen nicht ungestraft bleiben: Überlegungen zur Begründung öffentlicher Strafverfolgung im Mittel­ alter, „Zeitschrift der Savigny Stiftung fur Rechtsgeschichte. Kanonistische Abteilung”, 120, 2003, s. 323–362.
M. Jońca, Res sacrae w prawie rzymskim, w: Sympozja kazimierskie poświęcone kulturze świata późnego antyku i wcze­ snego chrześcijaństwa, t. 5: Miejsca święte w epoce późnego antyku, red. B. Iwaszkiewicz–Wronikowska, D. Próchniak, Lublin 2005, s. 47–57.
L. Kéry, Canonica severitas und amor correctionis. Zur Ausbildung des kirchlichen Strafrechts im Spannungsfeld zwi­ schen Strafanspruch und Besserungsverlangen, w: „Strafrecht” in einer Kirche der Liebe–Notwendigkeit oder Widerspruch? Kirchenrechtliche Tagung der Fakultät Katholische Theologie der Universität Bamberg, 7.–9. März 2004, hrsg. v. L. Müller, A. E. Hierold, S. Demel, L. Gerosa, P. Krämer, Münster 2006 (=Kirchenrechtliche Bibliothek, 9), s. 23–44.
L. Kéry, Canonical Collections of the Early Middle Ages (Ca. 400–1140): A Bibliographical Guide to the Manuscripts and Literature, Washington 1999.
L. Kéry, Kirchenrechtliche Grundlagen des öffentlichen Strafrechts, „Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte: Kanonistische Abteilung”, 91, 2005.
U. Kleine, Res sacra oder sacrilegium. Graböffnungen, Gebeintransfer und Körperzerteilung in normativen und hagiographischen Zeugnissen des früheren Mittelalters, w: Inszenierungen des Todes: Hinrichtung, Martyrium, Schändung, hrsg. L–. M. Günther, Bochum 2006 (=Sources of Europe. 4), s. 83–116.
Kodeks Matyldy: księga obrzędów z kartami dedykacyjnymi, oprac. wyd. B. Kürbis, (=Monumenta Sacra Polonorum, 1), Kraków 2000.
R. Kotecki, Przestępstwo violentas manuum iniectio in personas ecclesiasticas w prawodawstwie papieskim XII wieku, w: Culpa et poena – Z dziejów prawa karnego: Materiały z konferencji poświęconej dziejom prawa karnego, Uniwersytet Jagielloński 11–13 marca 2008, red. M. Mikuła, Kraków 2009, s. 63–81.
V. Krause, Die Acten der Triburer Synode 895, „Neues Archiv der Gesellschaft für ältere deutsche Geschichtskunde”, 17, 1892.
S. Kuttner, Pope John VIII and the Visigotic Law, „Anuario de derecho eclesiástico del Estado”, 5, 1989, s. 291–296.
S. Kuttner, W. Hartmann, A New Version of Pope John VIII’s Decree on Sacrilege (Council of Troyes, 878), „Bulletin of Medieval Canon Law”, 17, 1987.
J. Laudage, Priesterbild und Reformpapsttum im 11. Jahrhundert, Köln 1984 (=Archiv für Kulturgeschichte. Beiheft, 22).
M. Lauwers, Naissance du cimetiere. Lieux sacres et terre des morts dans l’Occident medieval, Paris 2005.
Le Dictionnaire du christianisme/The Dictionary of Christian Words, ed. M. R. Gabriel, Paris 2007.
Lex Alamanorum, w: MGH Leges nationum Germani­ carum, bd. 5,1, hrsg. K. Lehmann, Hannover 1964.
K. Leyser, On the Eve of the First European Revolution, w: tenże, Communications and Power in Medieval Europe: The Gregorian Revolution and Beyond, ed. T. Reuter, London 1994.
Libellus de exordiis et incrementis quarundam in observationibus ecclesiasticis rerum, ed. and trans. A. L. Harting–Correa, Leiden–Kinderhook–New York 1995 (=Mittellateinische Studien und Texte, 19).
Liber canonum contra Heinricum IV, bearb. F. Thaner, w: MGH Libelli de lite imperatorum et pontificum, bd. 1, Hannover 1991.
H. Löwe, Dialogus de statu sanctae ecclesiae, „Deutsches Archiv”, 17, 1961, s. 12–90.
A. Ludwig, Geschichte des Sakrilegs nach den Quellen des katholischen Kir­ chenrechts, „Archiv für katholisches Kirchenrecht”, 69, 1893, s. 169–252.
F. Maassen, Kleine Beiträge zur Kenntniss der Glossatorenzeit, „Jahrbuch des gemeinen deutschen Rechts”, 2, 1858, s. 220–240.
E. Magnani–Christen, Transforming Things and Persons: The Gift ‘pro anima’ in the Eleventh and Twelfth Centuries, w: Negotiating the Gift. Pre–Modern Figurations of Exchange, eds. G. Algazi, V. Groebner, B. Jussen, Göttingen 2003 (=Veröffentlichungen des Max–Planck–Instituts für Geschichte, 188), s. 269–284.
E. Magnou–Nortier, The Enemies of the Peace: Reflections on a Vocabulary, w: The Peace of God: Social Violence and Religious Responce in France around the Year 1000, eds. T. Head, R. Landes, Ithaca–London 1992, s. 58–79.
P. Matwiejczuk, Pokuta kościelna w świetle penitencjałów z terenów Francji i Italii z VIII i IX wieku. Próba rekonstrukcji rzeczywistości historycznej, w: Karolińscy pokutnicy i polskie średniowieczne czarownice. Konfrontacja dok­ tryny chrześcijańskiej z życiem społeczeństwa średniowiecznego, red. M. Koczerska, Warszawa 2007 (=Fasciculi Historici Novi, 7).
R. Maurer, Hanc penam ecclesia non imponit. Die Behandlung straffällig gewordener Geistlicher durch die Kirche vom Decretum Gratiani bis zum Liber extra (1140–1234), „Römische Historische Mitteilungen”, 46, 2004, s. 47–76.
F. Mazel, Amitié et rupture de l’amitié: Moines et grands laïcs provençaux au temps de la crise grégorienne (milieu XIe– milieu XIIe siécle), „Revue historique”, 307, 2005, s. 53–96.
Mediae latinitatis lexicon minus, ed. J. F. Niermeyer, Leiden 1976.
R. Meens, Het tripartite boeteboek: Overlevering en betekenis van vroegmiddeleeuwse biechtvoor–schriften (met editie en vertaling van vier tripartita), Hilverum 1994.
R. Meens, Religious Instruction in the Frankish Kingdoms, w: Medieval Transformations: Texts, Power and Gifts in Context, eds. E. Cohen, M. de Jong, Leiden 2001 (=Cultures, Beliefs and Traditions, 11).
R. Meens, The Sanctity of the Basilica of St Martin. Gregory of Tours and the Practice of Sanctuary in the Merovingian Period, w: Texts and Identities in the Early Middle Ages, eds. R. Corradini, R. Meens, Ch. Pössel, P. Shaw, Wien 2006 (=Forschungen zur Geschichte des Mittelalters, 12), s. 277–288.
MGH Concilia, t. 4: Die Konzilien der karolingischen Teilreiche 860–874, hrsg. W. Hartmann, Hannover 1998.
A. Michel, Cours alphabétique et méthodique de droit canon mis en rapport avec le droit civil ecclésiastique ancien et moderne, t. 2, Paris 1845, kol. 995–996.
G. Miller, Latin Suffixal Derivatives in English and Their Indo–European Ancestry, Oxford 2006.
H. Mordek, Auf der Suche nach einem verschollen Manuskript, w: Aus Kirche und Reich: Studien zu Theologie, Politik und Recht im Mittelalter. Festschrift für Friedrich Kampf, ed. H. Mordek, Sigmaringen 1983, s. 187–200.
H. Mordek, Kirchenrechtliche Autoritäten im Frühmittelalter, w: Recht und Schrift im Mittelalter, hrsg. P. Classen, Sigmaringen 1977 (=Vorträge und Forschungen. 23), s. 237–255.
C. Morris, The Papal Monarchy: The Western Church from 1050 to 1250, Oxford 1989.
C. Morris, William I and the Church Courts, „The English Historical Review”, 82, 1967, nr 324, s. 449–463.
M. Myrcha, Problem winy w karnym ustawodawstwie kanonicznym, „Prawo Kanoniczne”, 8, 1965, nr 3–4.
G. Myśliwski, Feudalizm – ‘rewolucja feudalna’ – kryzysy władzy w Polsce XI–pocz. XII w. Punkt widzenia mediewistyki anglojęzycznej, Przegl. Hist. 93, 2002, nr 1, s. 73–102.
H. Noizet, Alcuin contre Théodulphe: un conflit producteur de normes, w: Alcuin de York à Tours: Écriture, pouvoir et réseaux dans l’Europe du haut Moyen âge (actes du colloque de Tours les 4–6 mars 2004), ed. B. Judic, P. Depreux, Rennes 2004 (=Annales de Bretagne et des pays de l’Ouest, 3), s. 113–129.
K. Pennington, Innocent III and the ius commune, w: Grundlagen des Rechts: Festschrift für Peter Landau zum 65. Geburtstag, hrsg. R. Helmholz, P. Mikat, J. Müller, M. Stolleis, Paderborn–Schöningh 2000 (=Rechts– und Staatswissenschaftliche Veröffentlichungen der Görres–Gesellschaft, NF 91), s. 349–366.
J. A. Perucho, La Glossa VI del manuscrit 74 de Ripoll: un epítom isidoria incorporat al Liber glossarum, „Faventia”, 18, 1996.
E. Peters, The Death of the Subdean: Ecclesiastical Order and Disorder in Elev­ enth–Century Francia, w: Law, Custom, and the Social Fabric in Medieval Europe: Essays in Honor of Bryce Lyon, eds. B. S. Bachrach and D. Nicholas, Kalamazoo–Michigan 1990, s. 51–71.
Poenitentiale Mediolanense, w: Die Bussordnungen der abendländischen Kirche, hrsg. F. W. H. Waserschleben, Halle 1851.
O. Pontal, Les conciles de la France capetiénne jusqu’en 1215, Paris 1995.
Prefaces to Canon Law Books in Latin Christianity: Selected Translations, 500–1245, eds. B. C. Brasington, R. Somerville, New Haven–London 1998.
Pseudo–Augustyn, Kazanie o świętokradztwach, tł. M. Olszewski, „Znak”, 515, 1998, nr 4, s. 73–77.
Remigii Curiensis Canones pro sua dioecesii, w: PL, t. 102.
R. E. Reynolds, „At Sixes and Sevens” – and Eights and Nines: The Sacred Mathematics of Sacred Orders in the Early Middle Ages, „Speculum”, 54, 1979, nr 4.
R. E. Reynolds, Rites of Separation and Reconcili­ ation in the Early Middle Ages, w: Segni e riti nella chiesa altomedievale occidentale, Spoleto 1987 (=Settimane di studio del Centro italiano di studi sull’alto medioevo, 33), s. 405–434.
D. A. Rivard, Bles­ sing the World: Ritual and Lay Piety in Medieval Religion, Washington 2009.
I. S. Robinson, Reform of the Church, 1073–1122, w: The New Cambridge Medieval History, vol. 4, part 1, eds. D. Luscombe, J. Riley–Smith, Cambridge 2004.
I. S. Robinson, The Papal Reform of the Eleventh Century: Lives of Pope Leo IX and Pope Gregory VII, Manchester 2004.
Ch. Rolker, Canon Law and the Letters of Ivo of Chartres, Cambridge–New York 2009.
B. H. Rosenwein, Negotiating Space: Power, Restraint and Privileges of Immunity in Early Medieval Europe, Ithaca–New York 1999.
B. H. Rosenwein, Property Transfers and the Church, Eighth to Eleventh Centuries. An Overview, „Mélanges de l’Ecole française de Rome. Moyen–Age”, 111, 1999, nr 2, s. 563 – 575.
G. Schmitz, H. Fuhrmann, Papst Johannes VIII. und das Konzil von Troyes (878), w: Geschichtsschreibung und geistiges Leben im Mittelalter: Festschrift für Heinz Löwe, hrsg. K. Hank, H. Mordek, Köln–Wien 1978, s. 179–225.
J. Schmitz, Die Bussbücher und die Bussdisciplin der Kirche, Mainz 1883.
J. F. von Schulte, Über drei in Prager Handschriften enthaltene Canonen–Samlungen, „Sitzungsberichte der Kaiserlichen Akademie die Wissenschaften. Philosophisch–Historische Classe”, 75, 1868, s. 171–232.
G. A. Smith, Sine rege, sine principe: Peter the Venerable on Violence in Twelfth–Century Burgundy, „Speculum”, 77, 2002, nr 1, s. 1–33.
J. Sondel, Słownik łacińsko–polski dla prawników i historyków, Kraków 2006.
K. L. Sorensen, The Preface as Hermeneutical Vehicle in Canon Law Collections, 1075–1175, Columbia 2000.
J. Syryjczyk, Profanacja Eucharystii według karnego ustawodawstwa kanonicznego i polskiego prawa karnego, „Prawo Kanoniczne”, 29, 1986, nr 3–4. s. 173–189.
J. Szaciłło, Reforma liturgiczna VIII wieku w świetle kapitularzy Karola Wielkiego (miejsca i przedmioty liturgiczne), w: Sacrum. Obraz i funkcje w społeczeństwie średniowiecznym, red. A. Pieniądz–Skrzypczak, J. Pysiak, Warszawa 2005 (=Aquila volans, 1), s. 205–219.
Sz. A. Szuromi, Ivonian Intention to Collect the „Ancient Canons” Together With New Decretal Materials, „The Jurist: Studies in Church Law and Ministry”, 67, 2007, s. 285–310.
The Crisis of the Twelfth Century: Power, Lordship, and Origins of European Government, Princeton–Oxford 2009.
The Legend of Charlemagne in the Middle Ages: Power, Faith, and Crusade, ed. M. Gabriele, New York 2008.
The Register of Pope Gregory VII, 1073–1085: An English Translation, ed. H. E. J. Cowdrey, Oxford 2002.
Thietmari Merseburgensis Episcopi Chronicon, hrsg. R. Holtzmann, w: MGH SRG ns, bd. 9, Berlin 1935.
E. Vodola, Excommunication in the Middle Ages, Berkeley–Los Angeles–London 1986.
S. Weinberger, Les conflits entre clercs et laïcs dans la Provence du XIe siècle, „Annales du Midi”, 92, 1980, s. 269–279.
A. Winroth, The Making of Gratian’s Decretum, Cambridge 2004.
S. Wood, The Proprietary Church in the Medieval West, Oxford 2006.
M. Wójcik, Ołtarze jako res sacrae w rzymskim prawie poklasycznym, w: Finis legis Christus. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Wojciechowi Góralskiemu z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin, t. 2, red. J. Wroceński, J. Krajczyński, Warszawa 2009, s. 1307–1324.
Wulfstan’s Canon Law Collection, eds. J. E. Cross, A. Hamer, Cambridge 1999 (=Anglo–Saxon Texts, 1).
M. Zimmermann, Ecrire et lire en Catalogne: IXe–XIIe siècle, Madrid 2003 (Bibliothèque de la Casa de Velázquez, 23).

Czasopismo/Seria/cykl:

Studia Źródłoznawcze

Tom:

48

Strona pocz.:

15

Strona końc.:

38

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:25519 ; 0081-7147

Źródło:

IH PAN, sygn. B.88/48 Podr. ; IH PAN, sygn. B.89/48 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Dostęp:

Otwarty

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji