• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Ethnic and denominational issues in religious education in Bielsko (Bielsko-Biała) in the 20th century

Twórca:

Bujakowski, Maciej ORCID

Data wydania/powstania:

2019

Typ zasobu:

Text

Wydawca:

Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data publ. on-line:

2019.12.31

Typ obiektu:

Journal/Article

Abstrakt:

The article deals with the issues of religious education, its transformations and geopolitical and ethnic conditions in Bielsko (Bielsko-Biała). It presents the ethnic structure of the city at the time when Poland regained independence as well as subsequent changes that took place during the interwar period and after the Second World War. Once in Poland, Bielsko embarked upon an accelerated process of Polonisation, which stifled German education and led to a rapid expansion of Polish education. In practice, German education was limited to religious education in the Bielski Syjon (Bielitzer Zion) district. Numerous restrictions along with the spread of fascist ideology led to the complete radicalisation of the German community, thus giving the impression that Evangelical education equals German education. Unfortunately, the stigmatisation of Evangelical education and evangelicals themselves as Germans led to persecutions and alienation attempts after the war. The fate of the Catholic school run by the School Sisters of Notre Dame was similar. The accusations of collaboration with Nazi Germany during the occupation and the postwar state policy towards the Catholic Church made the sisters cease their education agenda. Despite difficulties, religious education in Bielsko-Biała recovered quickly after the 1989 political transformation. Today, it is experiencing its renaissance. Schools run by various religious denominations, often scoring high in education rankings, are very popular among both students and parents.

Czasopismo/Seria/cykl:

Rozprawy z Dziejów Oświaty

Tom:

56

Strona pocz.:

11

Strona końc.:

26

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

pdf

Identyfikator zasobu:

0080-4754 ; oai:rcin.org.pl:243354

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY-NC-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license, full text available at:

Właściciel praw autorskich:

Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów PAN

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute for the History of Science PAS

Dostęp:

Open

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

10 sty 2025

Data dodania obiektu:

3 sty 2025

Liczba pobrań / odtworzeń:

9

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl./publication/280401

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji