Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Funkcjonowanie redakcji

Twórca:

Nowosielska, Elżbieta (historia) ORCID

Data wydania/powstania:

2024

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Pięć "Ojczyzn" i dwa "Diabły" : zbiór studiów o prasie polonijnej i emigracyjnej w latach 1865–1918 ; Prasa polonijna, jej dziennikarze i drukarze

Wydawca:

Instytut Historii PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 101-131 : ilustracje ; Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2018–2024 (nr 11H 18 0369 86; przyznane środki: 897 110 zł)

Abstrakt:

Artykuł pokazuje możliwości wykorzystania prasy jako źródła do badań nad organizacją pracy i warunkami panującymi w redakcjach polskich czasopism emigracyjnych w latach 1865–1918. Przedstawiono członków redakcji opisywanych w artykułach i wzmiankach prasowych, a także wskazano, które grupy pracowników mogły być w takich tekstach pomijane. W dalszej części wspomniano o metodach pozyskiwania informacji, w tym również zapożyczeniach i plagiatach. Ostatnią z poruszanych kwestii były starania o zapewnienie stałych źródeł finansowania redakcji. Omówiono znaczenie dochodów z prenumeraty i reklamy, a także komplikacje wiążące się z ich regularnym pozyskiwaniem.

Bibliografia:

Bajka Zbigniew, Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 26, 1993, nr 3/4
Florkowska-Frančić Halina, Frančić Mirosław, Amerykańscy korespondenci Józefa Ignacego Kraszewskiego. Portret zbiorowy Polonii. Część II, „Przegląd Polonijny” 12, 1986, nr 2
Kiper Daniel, „Zgoda” i spór. Z dziejów polskiego pisma w Ameryce (1881–1907), Lublin 2019
Kruszka Wacław, Historya polska w Ameryce. Początek, wzrost i rozwój dziejowy osad polskich w Północnej Ameryce (w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), t. 5, Milwaukee 1905
Nowińska Ewa, Kilka słów o reklamie na przestrzeni wieków tytułem wstępu do rozważańprawnych, w: Reklama: aspekty prawne, nowe wyzwania, red. Monika Namysłowska, Warszawa 2022
Raguotis Bronius, Amerikos lietuvių periodikos skaitytojų nuomonės tyrimai (1879–1919), „Žurnalistikos Tyrimai” 2014, nr 7
Warpas Ilona, Początki reklamy na łamach „Bluszczu” – próba charakterystyki, w: Integralia IV. Wymiary studenckiej humanistyki, red. Aneta Lica, Marlena Kardasz, Elbląg 2016
Zieliński Stanisław, Bibljografja czasopism polskich zagranicą 1830–1934, Warszawa 1935

Szczegółowy typ zasobu:

Rozdział

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:242318 ; 978-83-66911-79-6

Źródło:

IH PAN, sygn. II.16420 Podr. ; IH PAN, sygn. II.16421 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

Narodowy Program Rozwoju Humanistyki

Dostęp:

Otwarty

Nazwa wydania Data
Nowosielska, Elżbieta, Funkcjonowanie redakcji 16 paź 2024
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji