• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Portrety Hrabiny Rozyny w tłumaczeniu. Kilka uwag o „Porgi, amor” i „Dove sono i bei momenti” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Lorenza Da Pontego i Stanisława Barańczaka

Creator:

Reimann-Czajkowska, Aleksandra ORCID

Date issued/created:

2023

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Pamiętnik Literacki: Z. 1 (2023)

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury ; Streszcz. ang.

References:

1. S. Barańczak, Mała antologia przekładów-problemów: 40 łamigłówek w postaci wierszy do przetłumaczenia wraz z komentarzami wyjaśniającymi, dlaczego zadanie to jest praktycznie niewykonalne, oraz 40 rozwiązań tychże łamigłówek w postaci mimo wszystko wykonanych tłumaczeń. W: Ocalone w tłumaczeniu. Szkice o warsztacie tłumacza poezji z dodatkiem „Małej antologii przekładów-problemów”. Wyd. 3, popr. i znacznie rozszerz. Kraków 2004.
2. S. Barańczak, Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne. Wprowadzenie w prywatną teorię gatunków. Wyd. 2, poszerz. Warszawa 2008.
3. S. Barańczak, rozmowa z M. Weissem-Grzesińskim w: W. A. Mozart, Wesele Figara. Opera w 4 aktach. Libretto według P. Beaumarchais’go – L. Da Ponte. Wersja pol. S. Barańczak. Reż. M. Weiss-Grzesiński. Program Teatru Wielkiego im. Stanisłąwa Moniuszki w Poznaniu. Poznań 1995.
4. K. Brown-Montesano, Understanding the Women of Mozart’s Operas. Berkeley – Los Angeles – London 2007. DOI
5. T. Cyz, Barańczaka słuch (i humor) absolutny. W zb.: Stanisław Barańczak słucha arcydzieł. Wybór R. Krynicki. Kraków 2016, s. 362-371.
6. L. Da Ponte, Don Giovanni. Tł. S. Barańczak. "Res Facta Nova" 1997, nr 2(11), s. 55-94.
7. L. Da Ponte, Wesele Figara. Tł. S. Barańczak. "Res Facta Nov" 1997, nr 2(11), s. 95-150.
8. J. Dembińska-Pawelec, Stanisław Barańczak słucha Mozarta. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, nr 1, s. 179–192. DOI
9. M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru. „Teksty” 1975, nr 3, s. 9-28.
10. D. L. Gorlée, wstęp w: Song and Significance: Virtues and Vices of Vocal Translation. Ed. D. L. Gorlée. Amsterdam 2005. DOI
11. D. Heartz, Mozart’s Operas. Berkeley 1990.
12. A. Hejmej, Słuchający Stanisław Barańczak: przekład i akuzmatyka. „Pamiętnik Literacki” 2023, z. 1, s. 229-245.
13. J. Kerman, Opera as a Drama. New York 1956.
14. S. Kierkegaard, Stadia erotyki bezpośredniej, czyli erotyka muzyczna. W: Albo – albo. T. 1. Przekł., wstęp J. Iwaszkiewicz. Warszawa 1976.
15. E. Łętowska, Arcydzieła Barańczaka. Zgubione i ocalone. „Gazeta Wyborcza” 2017, nr z 21 I. Na stronie: https://wyborcza.pl/7,75517,21273191,arcydziela-baranczaka-zgubione-i-ocalonearcydziela.html (data dostępu: 1 III 2021).
16. M. Mateo, Music and Translation. W zb.: Handbook of Translation Studies. T. 3. Ed. Y. Gambier, L. van Doorslaer. Amsterdam–Philadelphia 2012. DOI
17. Mozart Barańczaka. Rozmowa M. Dziewulskiej, M. Bristigera, P. Kłoczowskiego, G. Michalskiego. „Zeszyty Literackie” 1999, nr 67, s. 156-168.
18. W. A. Mozart, Wybór arii operowych na sopran. Oprac. przekł. B. Romaniszyn. Kraków 1956.
19. W. A. Mozart, L. Da Ponte, Don Giovanni. Przeł. S. Barańczak. W zb.: Stanisław Barańczak słucha arcydzieł. Wybór R. Krynicki. Kraków 2016, s. 39-160.
20. W. A. Mozart, L. Da Ponte, Le nozze di Figaro. Commedia per musica in quattro atti. Milano 2005.
21. W. A. Mozart, L. Da Ponte, The Marriage of Figaro. W zb.: Famous Italian Opera Arias: A Dual-Language Book. Full Texts of Great Arias in the Original Italian and a New English Translation. Ed., transl. E. H. Bleiler. New York 1996.
22. W. A. Mozart, L. Da Ponte, Wesele Figara. Przeł. S. Barańczak. W zb.: Stanisław Barańczak słucha arcydzieł. Wybór R. Krynicki. Kraków 2016, s. 167-338.
23. A. Poprawa, Ucho: Tak! – Oko: Taaak, ale. W: Szykista. Felietony po kulturze. Poznań 2020.
24. A. Reimann-Czajkowska, Kiedy ucho robi oko, czyli o fonetach Stanisława Barańczaka wobec muzyki. W: Muzyczne transpozycje. S. I. Witkiewicz – W. Hulewicz – S. Barańczak – Z. Rybczyński – L. Majewski. Kraków 2018. DOI
25. E. Sierosławska, Przekład arii operowych jako specyficzne zagadnienie przekładoznawstwa. Kraków 2012.
26. M. Straburzyński, „Wesele Figara” Da Pontego, Barańczaka i Rymkiewicza: tłumaczenie jako problem wokalny. W zb.: Libretto i przekład. Red. E. Nowicka, A. Borkowska-Rychlewska. Poznań 2015, s. 151-176.
27. D. Szwarcman, „Wesele Figara” w trzy tygodnie. Na stronie: https://szwarcman.blog.polityka.pl/2019/04/28/wesele-figara-w-trzy-tygodnie (data dostępu: 27 II 2021).
28. M. Tomaszewski, Don Juan według Mozarta. W: Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje. Kraków 2003.
29. J. Waldoff, Recognition in Mozart’s Operas. New York 2006. DOI

Issue:

1

Start page:

217

End page:

228

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:238268 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2023.1.12

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information