RCIN and OZwRCIN projects

Object

Ekologia a książka obrazkowa
This publication is protected by copyright. Access to its digital version is possible on computer terminals in the institution that shares it.
This publication is protected by copyright. Access to its digital version is possible on computer terminals in the institution that shares it.

Title: Ekologia a książka obrazkowa

Creator:

Howorus-Czajka, Magdalena

Date issued/created:

2022

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Kwartalnik Historii Kultury Materialnej T. 70 Nr 4

Publisher:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Description:

il. ; 23 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Celem artykułu jest omówienie zagadnienia ekologicznej książki obrazkowej jako feno-menu współczesnej kultury materialnej przy jednoczesnym uwypukleniu relacji: ekolo-gia — ekonomia — sztuka. Poszerzona o rys historyczny ekologicznego drukarstwa optyka badawcza dała możliwość przedstawienia bieżącej problematyki związanej z procesem produkcji książki ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ekologiczności. Zaproponowano dwa kryteria ekologiczności książki obrazkowej i scharakteryzowano je na przykładzie.

References:

Baur Maciej. 2021. Być „Eko”. Proekologiczny prepress, „Świat Poligrafii. Professional”, nr 7–8, s. 22–31.
Bińczyk Ewa. 2018. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa.
Cackowska Małgorzata. 2017. Współczesna książka obrazkowa — pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy, [w:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Poznań, s. 11–48.
Claproth Justus. 1948. Eine Erfindung aus gedrucktem Papier wiederum neues Papier zu machen, Leipzig.
Deleuze Gilles. 1968. Différence et répétition, Paris.
Howorus-Czajka Magdalena. 2014. Wpływ czynników ekonomicznych na aktualny rozwój ilustracji książkowej. Analiza zjawiska na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, nr 2 (32), s. 29–39.
Hutchings Sally J., Rushton Lesley. 2012. Occupational cancer in Britain Industry sector results, „British Journal of Cancer”, nr 107, supl. 1, s. 92–103, https://doi.org/10.1038/bjc.2012.123Jakucewicz Stefan. 2001. Farby drukowe, Wrocław.
Jakucewicz Stefan. 2010. Papier do drukowania: właściwości i rodzaje, Warszawa.
Jakucewicz Stefan, Stachowicz Stanisław. 2021. Materiały używane w Poligrafii, [w:] Poligrafia. Sztuka — techniki — technologie, red. T. Dąbrowa i in., Warszawa, s. 409–483.
Kujawska-Lis Ewa, Lis-Kujawski Andrzej. 2016. Wojna o pilota, czyli co poszczególni domownicy widzą w serialu Pingwiny z Madagaskaru?, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Widzowie — fani — twórcy, red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn, s. 15–32.
Lewis Simon L., Maslin Mark A. 2015. Defining the Anthropocene, „Nature”, t. 519, s. 171–180, https://doi.org/10.1038/nature14258
Liberate Tate’s. 2016. Liberate Tate’s six-year campaign to end BP’s art gallery sponsorship — in pictures, Saturday 19 March, https://www.theguardian.com/environment/gallery/2016/mar/19/liberate-tates-six-year-campaign-to-end-bps-art-gallery-sponsorship-in-pictures (dostęp 30.09.2021).
Lippard Lucy R. 1984. Trojan Horses: Activist Art and Power, [w:] Art after Modernism. Rethinking Representation, red. B. Wallis, New York, s. 341–357.
Maniak Katarzyna. 2019. Sztuka, nie ropa. Artystyczny aktywizm kolektywu Liberate Tate, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 3 (41), s. 358–372, http://dx.doi.org/10.4467/20843860PK.19.020.11603
Moore Jason W. 2015. Capitalism in the Web of Life. Ecology and the Accumulation of Capital, London–New York.
Moore Jason W. 2017. The Capitalocene, cz. 1: on the nature and origins of our ecological crisis, „The Journal of Peasant Studies”, t. 44, nr 3, s. 594–630, http://dx.doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
Moryto Anna. 2019. Czynniki kształtujące modę XIX w., „Spotkania z Zabytkami”, nr 11–12, s. 9–13.
Patel Raj, Moore Jason W. 2017. A History of the World in Seven Cheap Things. A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet, Oakland.
Peters Jens F., Baumann Manuel, Zimmermann Benedikt, Braun Jessica, Weil Marcel. 2017. The environmental impact of Li-Ion batteries and the role of key parameters — A review, „Renewable and Sustainable Energy Reviews”, t. 67, s. 491–506, https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.08.039
Poligrafia. 2001. Poligrafia a ochrona środowiska. Najlepsze dostępne techniki (BAT) w przemyśle poligraficznym, wyd. pol. J. Hoppe i in., Warszawa.
Shoshitaishvili Boris. 2021. From Anthropocene to Noosphere: The Great Acceleration, „Earth’s Future”, t. 9, nr 2, https://doi.org/10.1029/2020EF001917
Stankiewicz Barbara. 2021. Poligrafia a ochrona środowiska, [w:] Poligrafia. Sztuka — techniki — technologie, red. T. Dąbrowa i in., Warszawa, s. 525–531.
Stefańczyk Justyna. 2018a. Eco song, tłum. M. Skórk, Katowice.
Stefańczyk Justyna. 2018b. Eko song, Katowice.
Szymańska-Brałkowska Małgorzata, Wiśniewska Małgorzata Z., Malinowska Ewa. 2014. Oznakowanie ekologiczne produktów i opakowań — wybrane ekoznaki, Sopot, https://docplayer.pl/2454049-Oznakowanie-ekologiczne-produktow-i-opakowan-wybrane-ekoznaki.html (dostęp 18.10.2021).
Walewicz Piotr. 2019. Koncepcje antropocenu i kapitalocenu a ekopedagogika, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 57–67, https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.05
Warnke Agnieszka. 2019. Literatura dla dzieci przyjazna środowisku, https://culture.pl/pl/artykul/literatura-dla-dzieci-przyjazna-srodowisku (dostęp 29.06.2021).
Wisniak Jaime. 2008. Claude-Louis Berthollet, „Revista CENIC. Ciencias Químicas”, t. 39, nr 1, s. 45–55.

Relation:

Kwartalnik Historii Kultury Materialnej

Volume:

70

Issue:

4

Start page:

453

End page:

463

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:237637 ; 0023-5881 ; e-ISSN 2719-6496 ; doi:10.23858/KHKM70.2022.4.004

Source:

IAiE PAN, sygn. P 329 ; IAiE PAN, sygn. P 330 ; IAiE PAN, sygn. P 331 ; click here to follow the link

Language:

pol

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information