Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Ekologia a książka obrazkowa
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy na terminalach komputerowych w instytucji, która ją udostępnia.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy na terminalach komputerowych w instytucji, która ją udostępnia.

Tytuł: Ekologia a książka obrazkowa

Twórca:

Howorus-Czajka, Magdalena

Data wydania/powstania:

2022

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Kwartalnik Historii Kultury Materialnej T. 70 Nr 4

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

il. ; 23 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Celem artykułu jest omówienie zagadnienia ekologicznej książki obrazkowej jako feno-menu współczesnej kultury materialnej przy jednoczesnym uwypukleniu relacji: ekolo-gia — ekonomia — sztuka. Poszerzona o rys historyczny ekologicznego drukarstwa optyka badawcza dała możliwość przedstawienia bieżącej problematyki związanej z procesem produkcji książki ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ekologiczności. Zaproponowano dwa kryteria ekologiczności książki obrazkowej i scharakteryzowano je na przykładzie.

Bibliografia:

Baur Maciej. 2021. Być „Eko”. Proekologiczny prepress, „Świat Poligrafii. Professional”, nr 7–8, s. 22–31.
Bińczyk Ewa. 2018. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa.
Cackowska Małgorzata. 2017. Współczesna książka obrazkowa — pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy, [w:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Poznań, s. 11–48.
Claproth Justus. 1948. Eine Erfindung aus gedrucktem Papier wiederum neues Papier zu machen, Leipzig.
Deleuze Gilles. 1968. Différence et répétition, Paris.
Howorus-Czajka Magdalena. 2014. Wpływ czynników ekonomicznych na aktualny rozwój ilustracji książkowej. Analiza zjawiska na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, nr 2 (32), s. 29–39.
Hutchings Sally J., Rushton Lesley. 2012. Occupational cancer in Britain Industry sector results, „British Journal of Cancer”, nr 107, supl. 1, s. 92–103, https://doi.org/10.1038/bjc.2012.123Jakucewicz Stefan. 2001. Farby drukowe, Wrocław.
Jakucewicz Stefan. 2010. Papier do drukowania: właściwości i rodzaje, Warszawa.
Jakucewicz Stefan, Stachowicz Stanisław. 2021. Materiały używane w Poligrafii, [w:] Poligrafia. Sztuka — techniki — technologie, red. T. Dąbrowa i in., Warszawa, s. 409–483.
Kujawska-Lis Ewa, Lis-Kujawski Andrzej. 2016. Wojna o pilota, czyli co poszczególni domownicy widzą w serialu Pingwiny z Madagaskaru?, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Widzowie — fani — twórcy, red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn, s. 15–32.
Lewis Simon L., Maslin Mark A. 2015. Defining the Anthropocene, „Nature”, t. 519, s. 171–180, https://doi.org/10.1038/nature14258
Liberate Tate’s. 2016. Liberate Tate’s six-year campaign to end BP’s art gallery sponsorship — in pictures, Saturday 19 March, https://www.theguardian.com/environment/gallery/2016/mar/19/liberate-tates-six-year-campaign-to-end-bps-art-gallery-sponsorship-in-pictures (dostęp 30.09.2021).
Lippard Lucy R. 1984. Trojan Horses: Activist Art and Power, [w:] Art after Modernism. Rethinking Representation, red. B. Wallis, New York, s. 341–357.
Maniak Katarzyna. 2019. Sztuka, nie ropa. Artystyczny aktywizm kolektywu Liberate Tate, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 3 (41), s. 358–372, http://dx.doi.org/10.4467/20843860PK.19.020.11603
Moore Jason W. 2015. Capitalism in the Web of Life. Ecology and the Accumulation of Capital, London–New York.
Moore Jason W. 2017. The Capitalocene, cz. 1: on the nature and origins of our ecological crisis, „The Journal of Peasant Studies”, t. 44, nr 3, s. 594–630, http://dx.doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
Moryto Anna. 2019. Czynniki kształtujące modę XIX w., „Spotkania z Zabytkami”, nr 11–12, s. 9–13.
Patel Raj, Moore Jason W. 2017. A History of the World in Seven Cheap Things. A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet, Oakland.
Peters Jens F., Baumann Manuel, Zimmermann Benedikt, Braun Jessica, Weil Marcel. 2017. The environmental impact of Li-Ion batteries and the role of key parameters — A review, „Renewable and Sustainable Energy Reviews”, t. 67, s. 491–506, https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.08.039
Poligrafia. 2001. Poligrafia a ochrona środowiska. Najlepsze dostępne techniki (BAT) w przemyśle poligraficznym, wyd. pol. J. Hoppe i in., Warszawa.
Shoshitaishvili Boris. 2021. From Anthropocene to Noosphere: The Great Acceleration, „Earth’s Future”, t. 9, nr 2, https://doi.org/10.1029/2020EF001917
Stankiewicz Barbara. 2021. Poligrafia a ochrona środowiska, [w:] Poligrafia. Sztuka — techniki — technologie, red. T. Dąbrowa i in., Warszawa, s. 525–531.
Stefańczyk Justyna. 2018a. Eco song, tłum. M. Skórk, Katowice.
Stefańczyk Justyna. 2018b. Eko song, Katowice.
Szymańska-Brałkowska Małgorzata, Wiśniewska Małgorzata Z., Malinowska Ewa. 2014. Oznakowanie ekologiczne produktów i opakowań — wybrane ekoznaki, Sopot, https://docplayer.pl/2454049-Oznakowanie-ekologiczne-produktow-i-opakowan-wybrane-ekoznaki.html (dostęp 18.10.2021).
Walewicz Piotr. 2019. Koncepcje antropocenu i kapitalocenu a ekopedagogika, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 57–67, https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.05
Warnke Agnieszka. 2019. Literatura dla dzieci przyjazna środowisku, https://culture.pl/pl/artykul/literatura-dla-dzieci-przyjazna-srodowisku (dostęp 29.06.2021).
Wisniak Jaime. 2008. Claude-Louis Berthollet, „Revista CENIC. Ciencias Químicas”, t. 39, nr 1, s. 45–55.

Czasopismo/Seria/cykl:

Kwartalnik Historii Kultury Materialnej

Tom:

70

Zeszyt:

4

Strona pocz.:

453

Strona końc.:

463

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:237637 ; 0023-5881 ; e-ISSN 2719-6496 ; doi:10.23858/KHKM70.2022.4.004

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 329 ; IAiE PAN, sygn. P 330 ; IAiE PAN, sygn. P 331 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji