Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: „Domowe żale, lamenty i krzyki / Ochełznać prostym rymem”. Wybrane sielanki Józefa Bartłomieja Zimorowica jako świadectwo prywatnych doświadczeń poety ("Filoreta", "Kozaczyzna", "Burda ruska")

Twórca:

Piotrowiak, Dariusz

Data wydania/powstania:

2022

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Napis Seria XXVIII (2022)

Wydawca:

Wydawnictwo IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm

Bibliografia:

1. Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 1994.
2. Borek P., Oblężenie Lwowa 1648 i 1655 roku w twórczości Józefa Bartłomieja Zimorowica, w: idem, W służbieKlio. Studia o barokowych pisarzach „minorum gentium”, Kraków 2005.
3. Dobakówna A., O sielance staropolskiej, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.
4. Foucault M., Historia seksualności, t. 4: Wyznania ciała, oprac. F. Gros, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2019.
5. Gawiński J., Sielanki z Gajem zielonym, oprac. E. Rot, Warszawa 2007.
6. Gołębiowski M., Małżeństwo Józefa i Maryi w literaturze i piśmiennictwie staropolskim doby potrydenckiej,Kraków 2015.
7. Gołębiowski M., „Mocna jest jako śmierć miłość”. Kilka słów o duchowości małżeńskiej na podstawie trzech wierszy żałobnychXVI i XVII wieku, „Ruch Literacki” 2015, z. 4.
8. Hanusiewicz-Lavallee M., „Pół dusze mojej i głowy korona”. Ideał żony-przyjaciela w literaturze staropolskiej,„Ethos” 2013, nr 2(103).
9. Heck K.J., Józef Bartłomiej Zimorowicz. Burmistrz, poeta i kronikarz lwowski, Lwów 1897.
10. Hernas C., Barok, wyd. 3, Warszawa 1978.
11. Hernas C., „Wszystek krąg ziemski” w poezji renesansowej, „Teksty” 1977, z. 5/6.
12. Horacy, Wybór poezji, wyd. 5, oprac. J. Krókowski, Wrocław 1975.
13. Kicińska U., Wzorzec szlachcianki w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych XVII wieku, Warszawa2013. DOI
14. Kochanowski J., Fraszki, oprac. J. Pelc, wyd. 2 zm., Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.
15. Kroczak J., Dzikie żądze i zdziczali ludzie w arkadii „Sielanek nowych ruskich” Józefa Bartłomieja Zimorowica,w: Staropolskie Arkadie, red. J. Dąbkowska-Kujko, J. Krauze-Karpińska, Warszawa 2010.
16. Krzewińska A., Sielanka staropolska. Jej początki, tradycje i główne kierunki rozwoju, Warszawa 1979.
17. Lausberg H., Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, tłum., oprac. i wstęp A. Gorzkowski, Bydgoszcz2002.
18. Michałowska T., Staropolska teoria genologiczna, Wrocław 1974.
19. Morolski J.D., Pamiątka śmierci małżonki, oprac. R. Grześkowiak, Warszawa 2015.
20. Niedźwiedź J., Poeta i mapa. Jan Kochanowski a kartografia XVI wieku, Kraków 2019.
21. Nogaj J., Wpływ poetów łacińskich na „Sielanki” Józefa Bartłomieja Zimorowicza, „Rozprawy AkademiiUmiejętności, Wydz. Filolog.”, t. 11, Kraków 1886.
22. Nowicka-Jeżowa A., Siedemnastowieczna poezja funeralna w kręgu tradycji renesansowej, w: Przełom wiekówXVI i XVII w literaturze i kulturze polskiej, red. B. Otwinowska, J. Pelc, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1984.
23. Otwinowska B., Humanistyczna koncepcja „otium” w Polsce na tle tradycji europejskiej, w: Studia porównawczeo literaturze staropolskiej, red. T. Michałowska, J. Ślaski, Wrocław 1980.
24. Panofsky E., „Et in Arcadia ego”. Poussin i tradycja elegijna, tłum. A. Morawińska, w: idem, Studia z historiisztuki, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971.
25. Pelc J., Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.
26. Platon, Fedon, w: idem, Uczta. Eutyfron. Obrona Sokratesa. Kriton. Fedon, tłum., wstęp i objaśnieniaW. Witwicki, Warszawa 1988.
27. Rot E., „Przetoż ktokolwiek pieśni umie wiązać składnie, […] Niech się namniej nie boi cichej niepamięci” –sława i nieśmiertelność w „Kobeźnikach” Józefa Bartłomieja Zimorowica, w: Staropolskie Arkadie, red. J. Dąbkowska-Kujko, J. Krauze-Karpińska, Warszawa 2010.
28. Rot-Buga E., „Krótka pociecha z kosztownych grobszczynów” – groby w „Sielankach nowych ruskich” JózefaBartłomieja Zimorowica, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2012, nr 2(5).
29. Rot-Buga E., „Szczęśliwe niegdy ruskie […] kraje” – Józefa Bartłomieja Zimorowica wizja Arkadii spopielonej, „PraceFilologiczne. Literaturoznawstwo” 2014, nr 4(7).
30. Rot-Buga E., „Tu Dafnis […] pogrzebion” – próba alegorycznej lektury sielanki Szymona Szymonowica „Rocznica”, „PraceFilologiczne. Literaturoznawstwo” 2014, nr 6(9).
31. Scaliger J.S., Poetyka, tłum. I. Słomak, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2013, nr 2.
32. Schweizer N.R., Tradycyjna pozycja „Ut pictura poesis”, tłum. I. Fessel, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 3.
33. Stabryła S., Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987.
34. Stępień P., Szymon Zimorowic (1608 lub 1609–1629): żyć wiecznie, w: idem, Poeta barokowy wobec przemijaniai śmierci. Hieronim Morsztyn – Szymon Zimorowic – Jan Andrzej Morsztyn, Warszawa 1996.
35. Swoboda A., Kształtowanie samoświadomości moralnej małżonka w nauczaniu św. Augustyna z Hippony,„Poznańskie Studia Teologiczne” 2013, nr 27 DOI
36. Szczerbicka-Ślęk L., „Sielanki nowe ruskie” Józefa Bartłomieja Zimorowica wobec dawniejszej i współczesnejpoecie literatury, w: Barok w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Drogi przemian i osmozy kultur. Materiałykonferencji naukowej „Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej” (Warszawa, 23–25 marca1999 r.), red. J. Pelc, K. Mrowcewicz, M. Prejs, Warszawa 2000.
37. Szczukowski I., Inspiracje augustyńskie w poezji polskiego baroku, Bydgoszcz 2007.
38. Szczukowski I., Między odrzuceniem a zbawieniem. Problematyka ciała w piśmiennictwie religijnym polskiego baroku,Bydgoszcz 2012.
39. Śnieżko D., Mit wieku złotego w literaturze polskiego renesansu. Wzory – warianty – zastosowania, Warszawa 1996.
40. Wergiliusz, Bukoliki i Georgiki (wybór), oprac. Z. Abramowiczówna, Wrocław 1953.
41. Wilson-Okamura D.S., Virgil in the Renaissance, Cambridge 2010. DOI
42. Wujek J., Biblia, to jest Księgi Starego i Nowego Testamentu, Kraków 1599.
43. Zimorowic J.B., Sielanki nowe ruskie, oprac. L. Szczerbicka-Ślęk, Wrocław 1999.
44. Zimorowic S., Roksolanki to jest ruskie panny, wyd. R. Grześkowiak, Warszawa 1999.
45. Zimorowicz B., Historia miasta Lwowa, królestw Galicji i Lodomerii stolicy; z opisaniem dokładnym okolici potrójnego oblężenia, tłum. M. Piwocki, Lwów 1835.
46. Zarzycki S.T., Enneady Plotyna inspiracją dla św. Jana od Krzyża w nauce o drodze do kontemplacji?, „Verbum Vitae” 2021, nr 39/3. DOI

Czasopismo/Seria/cykl:

Napis

Strona pocz.:

9

Strona końc.:

32

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:237177 ; 1507-4153 ; 10.18318/napis.2022.1.2

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2795 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-NC 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

27 gru 2022

Data dodania obiektu:

27 gru 2022

Liczba pobrań / odtworzeń:

168

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl./publication/273454

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji