Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Gwosdz, Krzysztof : Autor ; Sobala-Gwosdz, Agnieszka : Autor ; Hetmańczyk, Katarzyna : Autor
Przegląd Geograficzny T. 94 z. 3 (2022)
Celem pracy jest poznanie przestrzennego zróżnicowania lokalizacji firm oferujących usługi i produkty zaliczane do heterogenicznej grupy technologii przemysłu 4.0 oraz określenie potencjału poszczególnych obszarów w zakresie możliwości wytworzenia przyszłych skupień tej działalności w Polsce. Identyfikacji skupień dokonano na podstawie wieloetapowej procedury, wykorzystując rozproszone zbiory danych, w oparciu o przeważające kody klasyfikacji działalności gospodarczych i iloraz lokalizacji. Stwierdzono, że cyfrowi przedsiębiorcy wykazują się silną koncentracją w niewielkiej liczbie miast i powiatów, a przede wszystkim w miastach rdzeniowych największych polskich metropolii. Dotyczy to zwłaszcza usług związanych z oprogramowaniem oraz inżynieryjnych a ponadto firm dystrybuujących specjalistyczne maszyny i urządzenia. Największe perspektywy na rozwój w obszarach pozametropolitalnych wykazują podmioty powiązane z produkcją maszyn oraz zajmujące się ich instalowaniem i integracją. Heterogeniczność technologii przemysłu 4.0 sprawia, że miasta i regiony, w oparciu o dobrze rozpoznany własny potencjał mogą eksplorować różne ścieżki rozwoju lokalnego powiązane z tymi technologiami.
Adler, P. & Florida, R. (2021). The rise of urban tech: how innovations for cities come from cities. Regional Studies, 55(10‑11), 1787‑1800. https://doi.org/10.1080/00130095.2016.1205947
Almeida, P., & Kogut, B. (1999). Localization of knowledge and the mobility of engineers in regional networks. Management Science, 45(7), 905‑917.
Arthur, B. (1989). Competing technologies, increasing returns, and lock-in by historical small events. Economic Journal, 99(394), 116‑131. https://doi.org/10.2307/2234208
Balland, P.A., & Rigby, D. (2017). The Geography of complex knowledge. Economic Geography, 93(1), 1‑23. https://doi.org/10.1080/00130095.2016.1205947
Balland, P.A., & Boschma, R. (2021). Mapping the potentials of regions in Europe to contributeto new knowledge production in Industry 4.0 technologies. Regional Studies. 55(10‑11),1652‑1666. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1900557
Baron, M. (2016). Open innovation in old industrial regions. Does old mean closed?. The International Society for Professional Innovation Management Conference Proceedings, 1‑9. Manchester: ISPIM.
Benko, G. (1993). Geografia Technopolii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Boschma, R.A. (1997). New industries and windows of locational opportunity. A long-term analysis of Belgium. Erdkunde, 51(1), 12‑22. https://doi.org/10.3112/erdkunde.1997.01.02
Brodny, J. (red.). (2021). Badanie potrzeb i gotowości małopolskich MMŚP do adaptacji rozwiązań właściwych modelowi tzw. Przemysłu 4.0. Kraków: Województwo Małopolskie Departament Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki Zespół ds. Zarządzania Inteligentnymi Specjalizacjami.
Brodzicki, T., Rot, P., Szultka, S., Tamowicz, P., Umiński, S., & Wojnicka, E. (2002). Uwarunkowania rozwoju nowoczesnych technologii w Gdańsku. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Busch, H.C., Mühl, C., Fuchs, M., & Fromhold-Eisebith, M. (2021). Digital urban production: How does Industry 4.0 reconfigure productive value creation in urban contexts? Regional Studies, 55(10‑11), 1801‑1815. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1957460
Capello, R. & Lenzi, K. (2021). 4.0 Technologies and the rise of new islands of innovation in European regions. Regional Studies, 55(10‑11), 1724‑1737. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1964698
Castaldi, C., Frenken, K., & Los, B. (2015). Related variety, unrelated variety and technological breakthroughs: An analysis of US state-level patenting. Regional Studies, 49(5), 767‑781.
Castellacci, F. (2008). Technological paradigms, regimes and trajectories: Manufacturing and service industries in a new taxonomy of sectoral patterns of innovation. Research Policy, 37(6‑7), 978‑994. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.03.011
Checkland, S.G. (1976). The upas tree, Glasgow 1875‑1975. Glasgow: University of Glasgow Press.
Chiarello, F., Trivelli, L., Bonaccorsi, A. & Fantoni, G. (2018). Extracting and mapping industry 4.0 technologies using Wikipedia. Computers in Industry, 100, 244‑257.
Corradini, C., Santini, E. & Vecciolini, C. (2021). The geography of Industry 4.0 technologies across European regions. Regional Studies, 55(10‑11), 1667‑1680. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1884216
De Propris, L., & Bailey, D. (2021). Pathways of regional transformation and Industry 4.0, Regional Studies, 55(10‑11), 1617‑1629. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1960962
De Propris, L., & Bellandi, M. (2021). Regions beyond Industry 4.0, Regional Studies, 55(10‑11), 1609‑1616. https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1974374
De Propros, L., & Bailey, D. (2020). Industry 4.0 and regional transformations. London-New York: Routledge Taylor&Francis Group.
Dimache, A., & Roche, T. (2013), A decision methodology to support servitisation of manufacturing. International Journal of Operations & Production Management, 33(11‑12), 1435‑1457. https://doi.org/10.1108/IJOPM-07-2010-0186
Doliński, A. (2022). Przemysł 4.0. Geneza. Nowoczesny przemysł, 2(2), 4‑8.
Domański, B. (2015) Współczesne procesy przemian regionalnych przemysłu Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, 29(4), 40‑53.
Drahokoupil, J. (red.). (2020). The challenge of digital transformation in the automotive industry. Jobs, upgrading and the prospects for development. Brussels: ETUI aisbl.
Economic and Social Commission for Western Asia. (2001). Methodology for the assessment of competitiveness of selected existing industries. New York: United Nations.
European Commission, (2020). Technologies for Industry. Providing useful guidance to industries, policy makers and academics. Brussels.
Fassio, C., & Nathan, M. (2020). Exploring Industry 4.0 production in Sweden. W: L. De Propris, & D. Bailey (red.), Industry 4.0 and Regional Transformations (s. 133‑151). New York: Routledge.
Frangenheim, A., Trippl, M., & Chlebna, C. (2020). Beyond the Single Path View: Interpath dynamics in regional contexts. Economic Geography, 96(1), 31‑51. https://doi.org/10.1080/00130095.2019.1685378
Giersberg, D. (2014). Warsztat kreatywności na miarę XXI wieku. Pobrane z: https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/mag/20440837.html (14.03.2022).
Götz, M. & Gracel, J. (2017). Przemysł czwartej generacji (Industry 4.0) - wyzwania dla badań w kontekście międzynarodowym. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 1(51), 217‑235.
Götz, M. & Jankowska, B. (2017). Clusters and Industry 4.0 - do they fit together?, European Planning Studies, 25(9), 1633‑1653. https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1327037
Götz, M. (2020). Przemysł 4.0 to ewoluująca rewolucja. To nie tylko nowe technologie. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch? v=3LJsy8PUj5k (21.03.2022).
Grabher, G. (1993). The weakness of strong ties; the lock-in of regional development in Ruhr area. W: G. Grabher (red.), The embedded firm; on the socioeconomics of industrial networks (s. 255‑277). London-New York: Routledge.
Gracel, J. & Łebkowski, P. (2018). Concept of Industry 4.0-Related Manufacturing Technology Maturity Model (ManuTech Maturity Model - MTMM), Decision Making in Manufacturing and Services, 12(1‑2), 17‑31.
Gwosdz, K. & Micek, G. (2020). Teoria zależności od ścieżki w polskich studiach regionalnych i geografii ekonomicznej. W: W. Jagodziński & W. Rakowski (red.), Szlakami geografii ekonomicznej: przestrzeń, instytucje, metodologia: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Kazimierzowi Kucińskiemu (s. 203‑219). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Gwosdz, K. (2004). Koncepcja zależności od ścieżki (path dependence) w geografii społeczno-ekonomicznej, Przegląd Geograficzny, 76(4), 433‑456.
Gwosdz, K., Baron, M., Hetmańczyk, K., Sobala-Gwosdz, A., & Szczepanek, R. (2022). Does geographical proximity matter? The role of strategic coupling of automotive industry and digital entrepreneurs as the mechanism of new path creation in Polish regions. Gerpisa colloquium. https://gerpisa.org/node/6846
Gwosdz, K., Micek, G., Kocaj, A., Sobala-Gwosdz, A., & Świgost-Kapocsi, A. (2020). Industry 4.0 and the prospects for domestic automotive suppliers in Poland. W: J. Drahokoupil (red.), The challenge of digital transformation in the automotive industry. Jobs, upgrading and the prospects for development (s. 89‑106). Brussels: ETUI.
Hallward-Driemeier, M., & Nayyar, G. (2017). Trouble in the making? The future of manufacturing-led development. Washington: World Bank. Pobrane z: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/27946 (16.03.2022).
Hardt, D. (2021). Industry 4.0: Evolution or revolution? Interview with David Hardt. W: C. Petersen (red.), Fourth Industrial (R) evolution Blind spots, risks, opportunities, and wildcards in a new era of technological change (s. 8‑13). Copenhagen: Copenhagen Institute for Futures Studies.
Harris, J. (2015). Identifying Science and Technology Businesses in Official Statistics. London: ONS.
Hermann, M., Pentek, T. & Otto, B. (215). Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios. A Literature Review. Technische Universität Dortmund Fakultät Maschinenbau, Working Paper, 1.
Hervas-Oliver, J.L., Di Maria, E., & Bettiol, M. (2021). Industry 4.0 in firms, clusters and regions: the new digital imperative. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(1), 1‑11.
Hildebrandt, A. Susmarski, P. Tarkowski, M. Wandałowski, M. (2014). Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2014. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Hoover, E.M. & Vernon, R. (1959). Anatomy of a metropolis. Cambridge: Harvard University Press, Cambridge Mass.
Isserman, A.M. (1977). The Location Quotient Approach to Estimating Regional Economic Impacts. Journal of the American Institute of Planners, 43(1), 33‑41. https://doi.org/10.1080/01944367708977758
Jacobs, J. (1969). The economy of cities. New York: Random House.
Kagermann, H., Wahlster, W., & Helbig, J. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0. Acatech.
Klepper, S. (2002). Capabilities of new firms and the evolution of the US automobile industry. Industrial and Corporate Change, 11(4), 645‑666. https://doi.org/10.1093/icc/11.4.645
Kogler, B. (2021). The digital transformation of SMEs - challenges and opportunities, TO3 Online Thematic Workshop. Pobrane z: https://www.interregeurope.eu/fileadmin/user_upload/plp_uploads/events/Webinars/2021_E-workshop_Digital_transition_of_European_SMEs/Presentation_Koelmel.pdf (15.03.2022).
Lafuente, E., Vaillant, Y., & Vendrell-Herrero, F. (2019). Territorial servitization and the manufacturing renaissance in knowledge-based economies. Regional Studies, 53(3), 313‑319.
Lee, K.F. (2018). AI superpowers: China, Silicon Valley and the new world order. Boston: Houghton Mifflin Harcourt.
MacKinnon, D., Dawley, S., Pike, A., & Cumbers, A. (2019). Rethinking Path Creation: A Geographical Political Economy Approach. Economic Geography, 95(2), 113‑135. https://doi.org/10.1080/00130095.2018.1498294
Massey, D. (1984). Spatial divisions of labour. London: Macmillan.
McKinsey Global Institute. (2021). The future of work after COVID-19. Pobrane z: https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/the-future-of-work-after-covid-19 (17.03.2022).
Ménière, Y. Rudyk, I., & Valdes, J. (2017). Patents and the Fourth Industrial Revolution. The inventions behind digital transformation. Munich: European Patent Office.
Micek, G., Gwosdz, K., Kwiatkowski, T., & Panecka-Niepsuj, M. (2017). Nowe branże gospodarki w Krakowie: czynniki i mechanizmy rozwoju. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 320, 18‑45.
Micek, G., Gwosdz, K., Kocaj, A., Sobala-Gwosdz, A., & Świgost-Kapocsi, A. (2022). The role of critical conjunctures in regional path creation: a study of Industry 4.0 in the Silesia region. Regional Studies, Regional Science, 9(1), 23‑44. https://doi.org/10.1080/21681376.2021.2017337
Ministry of Science London. (2001). Business clusters in the UK - a first assessment - A First Assessment. Report for the Department of Trade and Industry by a consortium led by Trends Business Research. London: DTI Publication.
Morris, R. & Penido, M., 2014, How Did Silicon Valley become Silicon Valley? Three Surprising Lessons for Other Cities and Regions, Endeavor Insight. Pobrane z: https://endeavor.org.tr/wp-content/uploads/2016/01/How-SV-became-SV.pdf (17.03.2022).
Neffke, F., Henning, M., & Boschma, R. (2011). How do regions diversify over time? Industry relatedness and the development of new growth paths in regions. Economic Geography, 87(3), 237‑265. https://doi.org/10.1111/j.1944-8287.2011.01121.x
Olson, M. (1982). The rise and decline of nations. Economic growth, stagnation and social rigidities. New Haven: Yale University Press.
Palmen, L., & Baron, M. (2020). Raport z badania dotyczącego analizy potrzeb w zakresie kluczowych kompetencji MŚP w województwie śląskim według Przemysłu 4.0 oraz oceny poziomu gotowości do Przemysłu 4.0 w zakresie zasobów w przedsiębiorstwach, instytucjach otoczenia biznesu i instytucjach badawczo-rozwojowych, Opracowanie w ramach projektu "40Ready - Strengthening SME capacity to engage in Industry 4.0". Gliwice: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, InnoCo Sp. z o.o.
Scott, A.J. & Storper, M. (1987). High technology industry and regional development: A theoretical critique and reconstruction. International Social Science Journal, 112, 215‑232.
Sendler, U. (2016). Potencjalny hit eksportowy Made in Germany. Możliwości, jakie daje nam Przemysł 4.0. W: Wyprzedzajmy swoją epokę (s. 33‑48). Besigheim-Ottmarsheim: Müller - Die lila Logistics AG.
Szalavetz, A. (2017). Industry 4.0 in 'factory economies', W: B. Galgóczi & J. Drahokoupil (red.), Condemned to be left behind? Can Central and Eastern Europe emerge from its low-wage model? (s. 133‑152). Brussels: ETUI.
Szalavetz, A. (2020). Digital entrepreneurs in factory economies. W: J. Drahokoupil (red.), The challenge of digital transformation in the automotive industry: Jobs, upgrading, and the prospects for development (s. 107‑124). Brussels: European Trade Union Institute.
oai:rcin.org.pl:236246 ; doi:10.7163/PrzG.2022.3.3 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2022.3.3
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
13 paź 2022
13 paź 2022
492
https://rcin.org.pl./publication/272746
Borkowska, A. Konopko, A.
Dzięciołowski, R. Goszczyński, J. Wasilewski, M. Babińska-Werka, J.
Borkowska, A. Konopko, A.
Caboń, K.
Skoczeń, S.
Brzeziński, M. Żurowski, W.
Brzeziński, M. Romanowski, J. Cygan, J. P. Pabin, B.