• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Film jako forma apokryficzna? O „Komunii”i „Bożym Ciele” – uwagi nie tylko filmoznawcze

Creator:

Jazdon, Mikołaj ORCID ; Kaźmierczak, Marek ORCID

Date issued/created:

2022

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Pamiętnik Literacki: Z. 1 (2022)

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury ; Streszcz. ang.

References:

1. M. Adamczyk, Biblijno-apokryficzne narracje w literaturze staropolskiej do końca XVI wieku, Poznań 1980.
2. Apokryficzność (w) filozofii: nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filozoficzne, red. M. Woźniczek, M. Perek, Częstochowa 2017.
3. A. Bielik-Robson, Erros. Mesjański witalizm i filozofia, Kraków 2012.
4. Dopiero uczę się polskiej widowni. Z Janem Komasą rozmawia Jakub Moryc, „Kino” 2019, nr 10, s. 34-37.
5. W. Faulstich, Estetyka filmu. Badania nad filmem science fiction „Wojna światów” (1953/1954) Byrona Haskina, tłum. M. Kasprzak, K. Kozłowski, przedm. i oprac. K. Kozłowski, Poznań 2017.
6. A. Helman, Problemy interpretacji dzieł filmowych, [w:] M. Czerwiński (red.), Interpretacja dzieła, Wrocław 1987.
7. M. Hendrykowski, Leksykon gatunków filmowych, Poznań-Wrocław 2001.
8. L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, tłum. D. Zańko, posłowie J.A. Kłoczowski OP, Kraków 2014.
9. R. Koschany, Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Poznań 2017.
10. M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999.
11. A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014.
12. Th.van Leeuwen, Introducing Social Semiotics, Abingdon 2005. DOI
13. M. Lis, Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego, Opole 2013.
14. M. Medecka, Apokryf rodzinny jako odmiana dwudziestowiecznej powieści historycznej, Lublin 2007.
15. M. Michalski, Antologia literatury patrystycznej, t. 1, Warszawa 1975.
16. B. Nicholas, Typy filmu dokumentalnego, przeł. M. Heberle, D. Rode [w:] Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013.
17. R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa 2012.
18. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
19. D. J. Slone, Theological Incorrectness. Why Religious People Believe What They Shouldn’t, Oxford University Press 2004. DOI
20. M. Starowieyski, Barwny świat apokryfów, Poznań 2006.
21. A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego, „Teksty Drugie” 1997, nr 6, s. 5-33.
22. E. Szybowicz, Apokryfy w polskiej prozie współczesnej, Poznań 2008.
23. J. Tischner, Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków 1998.
24. H. Vorgrimler, Nowy Leksykon Teologiczny, tłum. i oprac. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, wstęp do wyd. pol. ks. prof. A.J. Skowronek, konsultacja naukowa o. prof. J. Salij OP, Warszawa 2005.
25. M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Obrzeża formy powieściowej, Lublin 1998.
26. F. Zippel, Fiction across Media: Toward a Transmedial Concept of Fictionality, [w:] Storyworld across Media. Toward a Media Conscious Narratology, ed. by M.-L. Ryan, J.-N. Thon, Nebraska Press 2014.
Filmografia:
1. Umberto D., reż. V. de Sica, 1952.
2. Nazarin, reż. L. Buñuel, 1959.
3. Posada, reż. E. Olmi, 1961.
4. Czarny Piotruś, reż. M. Forman, 1963.
5. Miłość blondynki, reż. M. Forman, 1965.
6. Kes, reż. K. Loach, 1969.
7. Personel, reż. K. Kieślowski, 1975.
8. W imię..., reż. M. Szumowska, 2013.
9. Komunia, reż. A. Zamecka, 2016.
10. Kler, reż. W. Smarzowski, 2018.
11. Boże Ciało, reż. J. Komasa, 2019.
12. Tylko nie mów nikomu, reż. T. Sekielski, 2019.
13. Zabawa w chowanego, reż. T. Sekielski, 2020. DOI
Strony internetowe:
1. https://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/1/chapter/6/verse/7/param/1/version/TR(3.03.2020).
2. http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/4/chapter/21/verse/2/param/1/version/TR(15.03.2020).
3. https://pisf.pl/box-office/ (15.03.2020).
4. https://www.musixmatch.com/lyrics/Булат-Окуджава/Молитва (28.02.2020).
5. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-36/artykul/sen-prowincjonalny-i-american-dream (14.06.2020)

Issue:

1

Start page:

131

End page:

154

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:234321 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2022.1.13

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Access:

Otwarty

Object collections:

Last modified:

Apr 24, 2023

In our library since:

Mar 30, 2022

Number of object content downloads / hits:

95

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/271411

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information