• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Polish-Soviet War in Film and Cinema: A New Perspective Based on the Films For You, O Poland (1920) and Miracle on the Vistula (1921)

Twórca:

Pryt, Karina (1974– )

Data wydania/powstania:

2021

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Acta Poloniae Historica T. 124 (2021) ; The Polish-Bolshevik War, 1919-21

Twórca instytucjonalny:

Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Historycznych ; Polska Akademia Nauk, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla ISNI

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 123-147

Abstrakt:

The Polish-Soviet War, particularly the Battle of Warsaw (13–25 August 1920), soon became a subject of legend and myth. Irrespective of its fundamental political significance, the defeat of the Red Army was glorified as salvation for both Poland and Europe in military, ideological and metaphysical terms. Conducted beyond academia, the narrative was forged mainly by veterans, the Catholic Church and various forms of literature and art. Due to government subsidies, documentary and feature films also conveyed a normative notion of these dramatic events and their participants.This article focuses on cinematic works like Dla Ciebie, Polsko [For You, o Poland, PL 1920], and Cud nad Wisłą [The Miracle on the Vistula, PL 1921] produced in order to commemorate the war between the Poles and the Bolsheviks. Taking the iconic turn, this article scrutinises the cinematic self-portrait of the Polish nation that had already been ‘imagined’ as a bulwark of European culture in the East by earlier literary works. Spotlighting protagonists who were given a place in the pantheon of national heroes, it also asks about those who were denigrated or marginalised like women and Jews. Finally, using quantitative methods and Geographical Information System (QGIS) as a tool, the article juxtaposes the maledominated, ethnically and confessional homogeneous ‘imagined nation’ with the film entrepreneurs and actual cinema audiences characterised by their diversity.

Bibliografia:

Anderson Benedict Richard O’Gorman, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London, 1991).
Bauer Ela, ‘The Jews and the Silver Screen: Poland at the End of the 1920s’, Journal of Modern Jewish Studies, xvi, 1 (2017), 80–99.
Białous Maciej, Społeczna konstrukcja filmów historycznych. Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej lat 1920–2010 (Białystok, 2015).
Deutsch Karl Wolfgang, Nationalism and Social Communication. An Inquiry into the Foundations of Nationality (Cambridge, MA, 1966).
Gross Natan, Film żydowski w Polsce (Kraków, 2002).
Guzek Mariusz and Zwierzchowski Piotr (eds), 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości (Bydgoszcz, 2020).
Hendrykowska Małgorzata, Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896–1944) (Poznań, 2014).
Klenotic Jeffrey, ‘Putting Cinema History on the Map: Using GIS to Explore the Spatiality of Cinema’, in Richard Maltby, Daniël Biltereyst, and Philippe Meers (eds), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (Malden MA, 2011), 58–84.
Lubelski Tadeusz and Stroiński Maciej (eds), Kino polskie jako kino narodowe (Kraków, 2009).
Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego: Twórcy, filmy, konteksty (Katowice, 2009).
Piotrowska Monika, ‘Rola i znaczenie filmu w popularyzacji historii a kształtowanie społecznej świadomości historycznej’, Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne, 14 (2016), 59–78.
Pogonowska Ewa, Dzikie biesy: Wizja Rosji sowieckiej w antybolszewickiej poezji polskiej lat 1917–1932 (Lublin, 2002).
Pufelska Agnieszka, ‘Stabile Feindbilder gegen die instabile Zeit Der jüdische Bolschewismus als Propagandainstrument in der Weimarer Republik’, in Jörg Ganzenmüller, Gerd Koenen, Bernhard H. Bayerlein, Eva Oberloskamp, Karsten Brüggemann, Agnieszka Pufelska, Thomas Kroll, Hans Woller, and Julia Richers (eds), Verheißung und Bedrohung: Die Oktoberrevolution als globales Ereignis (Göttingen, 2019).
Ratajczakowa Dobrochna, ‘Cud nad Wisłą. Obrazy wojny polsko-sowieckiej 1920 roku w dramacie popularnym lat dwudziestych’, Roczniki Humanistyczne, xlii, 1 (1994), 123–36.
Witek Piotr, ‘Metafora źródła czyli film w funkcji poznawczej’, Przegląd Humanistyczny, xlvi, 1 (2002), 57–70.

Czasopismo/Seria/cykl:

Acta Poloniae Historica

Tom:

124

Strona pocz.:

123

Strona końc.:

147

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:233420 ; 2450-8462 ; 0001-6829 ; 10.12775/APH.2021.124.05

Źródło:

IH PAN, sygn. A.296/124 ; IH PAN, sygn. A.295/124 Podr. ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

Działalność upowszechniająca naukę (DUN)

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji