Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Pamiętnik Literacki, Z. 3 (2021)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Streszcz. ang. ; Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
1. M. H. Abrams, Natural Supernaturalism: Tradition and Revolution in Romantic Literature. New York 1971.
2. J. Acquisto, The Fall Out of Redemption: Writing and Thinking Beyond Salvation in Baudelaire, Cioran, Fondane, Agamben, and Nancy. New York 2015.
3. M. Adamiec, Cypriana Norwida „świat na opak”. W zb.: Cyprian Norwid. W setną rocznicę śmierci poety. Materiały z sesji poświęconej życiu i twórczości C. Norwida (27–29 października 1983). Red. S. Burkot. Kraków 1991.
4. Ch. Baudelaire, Race. W: Sztuka romantyczna. – Dzienniki poufne. Przekł., wstęp, przypisy A. Kijowski. Warszawa 1971.
5. A. Bednarek-Bohdziewicz, Homo capax, capax hominis. Z problematyki antropologicznej w późnej twórczości Adama Mickiewicza. Gdańsk 2019.
6. A. Bielik-Robson, Powrót mesjańskiej obietnicy, czyli postsekularyzm w sensie ścisłym. W zb.: Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej. Red. A. Bielik-Robson, M. A. Sosnowski. Warszawa 2013, s. 337-350.
7. E. Bieńkowska, Dwie twarze losu. Nietzsche – Norwid. Warszawa 1975.
8. K. Cieślik, Twórczość Cypriana Norwida a teorie ewolucjonizmu drugiej połowy XIX wieku. Warszawa 2017.
9. Constructing Nineteenth-Century Religion: Literary, Historical, and Religious Studies in Dialogue. Ed. J. King, W. J. Werner. Columbus 2019.
10. A. Dunajski, Chrześcijańska interpretacja dziejów w pismach Cypriana Norwida. Lublin 1985.
11. A. Dunajski, Kościół w epistolarnych aluzjach Norwida. W zb.: Norwid: listy, listy... Red. Ł. Niewczas. Lublin 2017, s. 159-166.
12. A. Dunajski, Norwid wobec tradycji teologicznej. „Studia Norwidiana” t. 8 (1990), s. 15-23.
13. A. Dunajski, Semantyczne funkcje obiektów sakralnych i parametrów liturgicznych w pismach Norwida. W zb.: Norwidowski świat rzeczy. Red. P. Abriszewska [i in.]. Toruń 2018.
14. A. Dunajski, Symbolika religijna w pismach Norwida. W zb.: Symbol w dziele Cypriana Norwida. Red. W. Rzońca. Warszawa 2011, s. 143-162.
15. A. Dunajski, Teologiczne implikacje historyzmu Norwida. W zb.: Norwid wobec historii. Red. E. Chlebowska, Ł. Niewczas. Lublin 2014.
16. A. Dunajski, Teologiczny wymiar twórczości Norwida na przykładzie jego refleksji o pochodzeniu człowieka. W zb.: Red. J. Fert, P. Chlebowski. Lublin 2002, s. 117-138.
17. E. Feliksiak, Poezja i myśl. Studia o Norwidzie. Lublin 2001.
18. J. Fert, Poeta sumienia. Rzecz o twórczości Norwida. Lublin 1993.
19. R. Fieguth, Chrześcijaństwo dla wszystkich. Parę słów nt. „Quidama” C. Norwida. „Studia Norwidiana” t. 37 (2019), s. 281-284.
20. M. Foucault, Nietzsche, Freud, Marks. Przeł. K. Matuszewski. „Literatura na Świecie” 1988, nr 6, s. 252-261.
21. H. Friedrich, Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX wieku do połowy XX wieku. Przekł., wstęp E. Feliksiak. Warszawa 1978.
22. R. Gadamska-Serafin, „Czasy skończone!”? – Norwid a koncepcje „końca historii”. W zb.: Norwid wobec historii. Red. E. Chlebowska, Ł. Niewczas. Lublin 2014.
23. M. Gauchet, Le Désenchantement du monde. Une histoire politique de la religion. Paris 1985.
24. M. Gauchet, La Religion dans la démocratie. Parcours de la laïcité. Paris 1998.
25. J. Habermas, Między naturalizmem a religią. Rozprawy filozoficzne. Przeł. M. Pańków. Warszawa 2012.
26. G. Halkiewicz-Sojak, Wobec tajemnicy i prawdy. O Norwidowskich obrazach „całości”. Toruń 1998.
27. E. Hobsbawm, Masowa produkcja tradycji: Europa, lata 1870–1914. W zb.: Tradycja wynaleziona. Red. E. Hobsbawm, T. Ranger. Przeł. M. Godyń, F. Godyń. Kraków 2008, 275-323.
28. M. Inglot, Drogami pielgrzyma. Studia i artykuły o twórczości „czwartego wieszcza”. Lublin 2007.
29. A. Kadyjewska, „TEN, który jest wszystko, jest wszędzie”. O Bogu w pismach Cypriana Norwida. W zb.: Norwid a chrześcijaństwo. Red. J. Fert, P. Chlebowski. Lublin 2002, s. 403-420.
30. E. Kasperski, Świat wartości Norwida. Warszawa 1981.
31. T. Korpysz, „Chrześcijanin” w pismach Cypriana Norwida. W zb.: Norwid a chrześcijaństwo. Red. J. Fert, P. Chlebowski. Lublin 2002, s. 371-402.
32. A. Kuciak, Dante romantyków. Recepcja „Boskiej Komedii” u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida. Poznań 2003.
33. W. Kudyba, Norwidowa hermeneutyka języka teologii. W zb.: Czytając Norwida. 2. Red. S. Rzepczyński. Słupsk 2003, s. 29-40.
34. M. Kuziak, Norwid – zmagania z podmiotowością. Epifanie poetyckie autora „Vade-mecum”. „Pamiętnik Literacki” 2015, z. 4, s. 5-25.
35. M. Kuziak, Norwid i Marks. Dwie nowoczesności. W zb.: O Norwidzie komparatystycznie. Red. M. Siwiec. Kraków 2009, s. 59-75.
36. M. Kuziak, Norwid i pejzaż nowoczesności. Wokół Paryża poety. „Studia Norwidiana” 32 (2014), s. 61-81.
37. P. Lehr-Spławiński, Darwin – Narwid – Norwid. W zb.: Dziewiętnastowieczność. Z poetyk polskich i rosyjskich XIX wieku. Red. E. Czaplejewicz, W. Grajewski. Wrocław 1988, s. 117-142.
38. Literatura a religia. Wyzwania epoki świeckiej. T. 1: Teorie i metody. Red. T. Garbol, Ł. Tischner. Kraków 2020.
39. M. Löwy, R. Sayre, Révolte et mélancolie. Le romantisme à contre‑courant de la modernité. Paris 1992.
40. J. Maciejewski, Cyprian Norwid. Warszawa 1992.
41. P. Marchewka, Z romantycznych rodowodów biblijnych. Apostoł Paweł w twórczości Cypriana Norwida. Poznań 2009.
42. M. Masłowski, Etyka i metafizyka. Perspektywa transcendencji poziomej we współczesnej kulturze polskiej. Warszawa 2011.
43. A. Merdas, Łuk przymierza. „Biblia” w poezji Norwida. Lublin 1983.
44. A. Merdas, Ocalony wieniec. Chrześcijaństwo Norwida na tle odrodzenia religijnego w porewolucyjnej Francji. Warszawa 1995.
45. Cz. Miłosz, Rok myśliwego. Kraków 1991.
46. Cz. Miłosz, Ziemia Ulro. Warszawa 1982.
47. G. Minois, Historia ateizmu. Niewierzący w świecie zachodnim od jego początków do naszych czasów. Przeł. W. Klenczon. Warszawa 2019.
48. A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu. Kraków 1998.
49. A. van Nieukerken, Norwid, Heine, Gautier i początki modernizmu. „Litteraria Copernicana” 2015, nr 2, s. 115-130.
50. A. van Nieukerken, Norwid i scjentyzm – konteksty komparatystyczne (August Comte, Pierre-Joseph Proudhon). W zb.: O Norwidzie komparatystycznie. Red. M. Siwiec. Kraków 2009, s. 13-57.
51. A. van Nieukerken, Norwid a pozytywistyczna koncepcja dziejów (Henry Thomas Buckle). W zb.: Norwid wobec historii. Red. E. Chlebowska, Ł. Niewczas. Lublin 2014.
52. A. van Nieukerken, Perspektywiczność sacrum. Szkice o Norwidowskim romantyzmie. Warszawa 2007.
53. A. van Nieukerken, Postęp i myśl krytyczna u Norwida i Piotra Ławrowa. „Studia Norwidiana” t. 38 (2020), s. 59-69.
54. A. van Nieukerken, „Stygmat” Norwida: w poszukiwaniu znaków Historii Świętej na powierzchni świata. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” t. 7 (2009), s. 5-37.
55. Ł. Niewczas, „Stolica” – pęknięty obraz. „Studia Norwidiana” t. 26 (2008), s. 99-114.
56. C. Norwid, Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki. T. 1–11. Warszawa 1971–1976.
57. Novalis, Chrześcijaństwo, czyli Europa. W: Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybór, przekł., wstęp, przypisy J. Prokopiuk. Warszawa 1984.
58. Novalis, Henryk von Ofterdingen. Przeł., oprac. E. Szymani, W. Kunicki. Wrocław–Kraków 2003, s. 12–13. BN II 247.
59. M. Piechal, Mit Pigmaliona. Rzecz o Norwidzie. Warszawa 1974.
60. T. Polak, System kościelny, czyli Przewagi pana K. Poznań 2020.
61. W. Ratajczak, List z butelki, czyli koniec epoki żaglowców. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” t. 4 (1997), s. 193-205.
62. M. E. Rogowska, „Biblia” w listach Norwida. W zb.: Norwid: listy, listy... Red. Ł. Niewczas. Lublin 2017, s. 101-114.
63. M. Rygielska, „Dwa guziki”. Norwid i ewolucjonizm. Katowice 2011.
64. S. Rzepczyński, Norwid a nowoczesność. W zb.: Romantyzm i nowoczesność. Red. M. Kuziak. Kraków 2009, s. 185-215.
65. S. Sawicki, Chrześcijańskie wartości poezji Norwida. Lublin 1986.
66. S. Sawicki, „Nie są nasze – pieśni nasze”. O poezji religijnej Norwida. W: Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologicznoliterackie. Lublin 1994.
67. M. Siwiec, Norwid – Baudelaire: profanacje. W zb.: O Norwidzie komparatystycznie. Red. M. Siwiec. Kraków 2009, s. 129-146.
68. E. Skalińska, Norwid – Dostojewski. Zbliżenia i rekonstrukcje. Warszawa 2014.
69. T. Skubalanka, Z problematyki stylistycznej wierszy Norwida. Język religii – język poezji. W zb.: Norwid a chrześcijaństwo. Red. J. Fert, P. Chlebowski. Lublin 2002, s. 309-345.
70. I. Sławińska, „Chrześcijańska drama” Norwida. „Studia Norwidiana” t. 3/4 1985–1986, s. 57-74.
71. Z. Stefanowska, Norwidowski romantyzm. W: Strona romantyków. Studia o Norwidzie. Lublin 1993.
72. Z. Stefanowska, Pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego. W: Strona romantyków. Studia o Norwidzie. Lublin 1993.
73. W. Stróżewski, Filozofia człowieka w „Vade-mecum” Cypriana Norwida. W zb.: Norwid a chrześcijaństwo. Red. J. Fert, P. Chlebowski. Lublin 2002.
74. T. Szymański, Postsekularne oblicza francuskiego romantyzmu: Pierre Leroux, Edgar Quinet i „religia uniwersalna”. W zb.: Mit – religia – nowoczesność. Cena emancypacji. Red. T. Majewski, M. Kuster. Wyd. 2, zmien. i rozszerz. Kraków 2019.
75. Ch. Taylor, Etyka autentyczności. Przeł. A. Pawelec. Kraków 1996.
76. Ch. Taylor, A Secular Age. Cambridge, Mass., 2007.
77. J. Tischner, Ptakom na wędrówce. W zb.: Cyprian Norwid. W setną rocznicę śmierci poety. Materiały z sesji poświęconej życiu i twórczości C. Norwida (27–29 października 1983). Red. S. Burkot. Kraków 1991.
78. Z. Trojanowiczowa, Cypriana Norwida mesjanizm sztuki, czyli o poszukiwaniu „wszech-doskonałości”. W: Romantyzm. Od poetyki do polityki. Interpretacje i materiały. Wybór, red. A. Artwińska, J. Borowczyk, P. Śniedziewski. Kraków 2010.
79. Z. Trojanowiczowa, Ostatni spór romantyczny. Cyprian Norwid – Julian Klaczko. Warszawa 1981.
80. J. Trznadel, Czytanie Norwida. Próby. Warszawa 1978.
81. A. Walicki, Cyprian Norwid: trzy wątki myśli. W: Między filozofią, religią i polityką. Studia o myśli polskiej epoki romantyzmu. Warszawa 1983.
82. M. Warchala, Religia romantyczna. Z genealogii myślenia postsekularnego. W zb.: Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej. Red. A. Bielik-Robson, M. A. Sosnowski. Warszawa 2013, s. 167-187.
83. M. Wąsikowska, Cywilizacja w pismach Cypriana Norwida. W zb.: Norwid – spotkania kultur. Red. E. Chlebowska. Lublin 2015, s. 41-75.
84. W. Weintraub, Norwid i Ameryka. Przeł. R. Werpachowski. „Studia Norwidiana” t. 14 (1996), s. 5-19.
85. B. Wołoszyn, Figura biblijna w twórczości Cypriana Norwida. W zb.: Norwid wobec historii. Red. E. Chlebowska, Ł. Niewczas. Lublin 2014.
86. R. Zajączkowski, „Głos prawdy i sumienie”. Kościół w pismach Cypriana Norwida. Wrocław 1998.
87. A. Żywiołek, Norwid wśród nihilistów. O „nihilologicznej” lekturze pism Cypriana Kamila Norwida. W zb.: Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX wieku. Red. M. Sokołowski, J. Ławski. Białystok–Warszawa 2009, s. 441-472.
oai:rcin.org.pl:232313 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2021.3.1
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
26 cze 2023
9 gru 2021
400
https://rcin.org.pl./publication/268598
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Kuziak M. - Norwid postsekularny? Tezy i próby | 26 cze 2023 |
Zawiejska, Natalia Trzcionkowski, Lech
Smyrski, Łukasz
Kuziak, Michał
Kuziak, Michał
Kuziak, Michał
Kuziak, Michał