• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: W obronie autonomii historii w muzeum

Creator:

Stobiecka, Monika ORCID ; Stobiecki, Rafał ORCID

Date issued/created:

2020

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 4 (2020)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

References:

1. Aleksijewicz S., Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka, Czarne, Wołowiec 2014.
2. Ashworth G. J., From History to Heritage – From Heritage to Indentity. In Search of Concepts and Models, w: Building a New Heritage. Tourism, Culture nad Identity in New Europe, red. tenże, Routledge, London – New York 1994.
3. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
4. Bomba R., Historia w grach komputerowych, „Historyka” T. XXXVII/XXXVIII, 2007/2008, s. 129-138.
5. Classen C., Howes D., The Museum as Sensescape: Western Sensibilities and Indigenous Artifacts, w: Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, red. C. Gosden, E. Edwards, R. B. Phillips, Oxford-New York: Berg 2006, s. 199-222.
https://doi.org/10.4324/9781003086611-11
6. Coppelstone T., Dunne D., Digital Media, Creativity, Narrative Structure and Heritage, „Internet Archaeology” 2017, 44.
https://doi.org/10.11141/ia.44.2
7. Damm V., Historia i funkcje jubileuszy historycznych w świecie biznesu i pracy od XIX wieku po współczesność, w: Historia w kulturze ponowoczesnej. Koncepcje – metody – perspektywy badawcze, red. M. Reznik, M. Saryusz-Wolska, S, Stach, K. Stroll, Universitas, Kraków 2017, s. 63-80.
8. Favro D., To be or not to be in past spaces: Thoughts on Roman immersive reconstructions, w: Re-Presenting the Past: Archaeology through image and text, red. S. Bond, S. Houston, Oxbow Books, Oxford 2012, s. 151-168.
https://doi.org/10.2307/j.ctvh1dr6h.12
9. Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Universitas, Warszawa-Kraków 2015.
https://doi.org/10.5604/04641086.1150136
10. Folga-Januszewska D., Obraz, narracja, pamięć. Czy możliwe jest wyobrażenie przeszłości w muzeum?, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 71-87.
11. Folga-Januszewska D., Kowal P., Definicja muzeum narracyjnego, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 49-50.
12. Gruz z papier-mâché. Z J. Leociakiem rozmawiają Z. Waślicka i A. Żmijewski, 31.03.2015, https://krytykapolityczna.pl/kultura/leociak-gruz-z-papier-mache-rozmowa/2015/ [7.01.2020].
13. Julkowska V. (red.), Fotohistoria: fotografia w przedstawianiu przeszłości, Instytut Historii UAM, Poznań 2012.
14. Kąkolewski I., Co decyduje i będzie decydować o atrakcyjności przekazu w muzeum historycznym? Kilka refleksji i proroctw, a może tylko utopistycznych marzeń, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 108-114.
15. Kendall Adams G., ICOM unveils new museum definition, 31.07.2019, https://www.museumsassociation.org/museums-journal/news/31072019-icom-reveals-updated-museum-definition [7.01.2020].
16. Kidd J., Museums in the New Mediascape. Transmedia, Participation, Ethics, Routledge, Surrey-Burlington, 2014.
17. Kosiewski P., Muzeum i narracja. Kilka uwag, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 59-72.
18. Kowal P., Społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 31-48.
19. Kowal P., Wolska-Pabian K. (red.), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, Universitas, Warszawa-Kraków 2019.
20. Kwiatkowski P. T., Jaką historią interesują się Polacy? Pytanie o kształt pamięci zbiorowej i jej przemiany po 1989 roku, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 119-158.
21. Lemann N., Historie alternatywne i steampunk w literaturze. Archipelagi badawczo-interpretacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetut Łódzkiego, Łódź 2019.
22. Lorenc M., Muzeum (nie)pamięci. Koń a Muzeum Powstania Warszawskiego, w: Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz oraz D. Antonik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2017, s. 619-636.
https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.2.13
23. Machcewicz P., Muzeum, Wyd. Znak, Kraków 2017.
24. Majewski P., Do kogo należą muzea historyczne?, referat wygłoszony na XX Powszechnym Zjeździe Historyków w Lublinie, 18-20.09.2019, http://xxpzhp.umcs.lublin.pl/Referaty/ Piotr%20Majewski,%20DO%20KOGO%20NALEŻĄ%20MUZEA.pdf [7.01.2020].
25. Majewski P., Narracja, inaczej – kilka słów o Historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają , w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 51-58.
26. Minta-Tworzowska D., Badania nad kulturą wizualną, Badania nad kulturą wizualną i ich wpływ na konstruowanie obrazów przeszłości przez archeologów, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Lublin: Wiedza i Edukacja 2011, s. 315-334.
27. Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, Warszawa 2013.
28. Pawleta M., Zapłata R., Obrazowanie przeszłości w świetle nowych mediów – technologii cyfrowych, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Wiedza i Edukacja, Lublin 2011, s. 335-353.
29. Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019.
30. Reznik M., Saryusz-Wolska M., Stach S., Stroll K., Historia w późnym kapitalizmie: wprowadzenie, w: Historia w kulturze ponowoczesnej . Koncepcje –metody – perspektywy badawczej, red. M. Reznik, M. Saryusz-Wolska, S. Stach, K. Stroll, Universitas, Kraków 2017, s. 22-27.
31. Sitarski P., Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Edytor.org, Lublin 2011, s. 53-60.
32. Skotarczak D., Historia wizualna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
33. Stefanik M., Kamel M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa” 2013, 8, s. 5–24.
34. Stobiecka M., Digital escapism. How Objects Become Deprived of Matter, „Journal of Contemporary Archaeology” 2018, 5 (2), s. 194-212.
https://doi.org/10.1558/jca.34353
35. Stobiecka M., Kłopotliwa materialność dziedzictwa przyszłości, „Turystyka kulturowa” 2019, nr 4, s. 112-123.
36. Stobiecki R., „Gadżetyzacja” historii ?, w: Florilegium Historicum Amicorum Minera. Profesorowi Krzysztofowi Maciejowi Kowalskiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin przyjaciele, koledzy, uczniowie, red. T. Maćkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016, s. 47-54.
37. Stobiecki R., Jak gadżety oswajają nas z przeszłością, „Polityka” 2015, nr 22, s. 56-59.
38. Świątek A., Przedmowa, w: Historia w mediach, red. M. Kijewski, A. Świątek, Koło Naukowe Historyków i Studentów UJ, Kraków 2007, t. 1, s. 7-20.
39. Thiemeyer T., Narracja symultaniczna – opowiadanie w muzeum, w: Jak w XXI wieku opowiadać historię. Narracja jako problem teoretyczny i praktyczny w niemieckich naukach o historii, kulturze i literaturze, wybór, wstęp i opra. J. Kałążny, przeł. J. Kałążny, M. Wojtyna, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2019, s. 382-394.
40. Turlej E., Moda polska „Polityka” 2014, nr 31.
41. Ugresič D., Nowi barbarzyńcy, „Gazeta Wyborcza” 12-13.05.2007.
42. Varga K., Pluszaki spod Verdun czyli, nie będzie nas, będzie biznes, „Duży Format. Magazyn Gazety Wyborczej” 17.07.2014, nr 29. Vergo P., Milczący obiekt, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 313–334.
43. Witek P., Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
44. Witek P., Mazur M., Solska E., Wprowadzenie, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Edytor.org, Lublin 2011, s. 11-12.
45. Wojdon J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej, PWN, Warszawa 2018.
46. Wolniewicz M., Historia historiografii na XX Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich, Lublin, 18–20 września 2019 r., „Klio polska. Studia i materiały z dziejów historiografii polskiej” 2019, nr 11, s. 131-139.
47. Ziębińska-Witek A, Totalitaryzm w nowych muzeach historycznych, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 26-44.
48. Ziółkowska-Weiss K., Ewolucja tradycyjnych funkcji muzeum w narracyjne muzea multimedialne na przykładzie muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera, „Przedsiębiorczość — edukacja” 2013, nr 9, s. 162-174.
https://doi.org/10.24917/20833296.9.10

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

4

Start page:

86

End page:

106

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:204328 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2020.4.6

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

Object collections:

Last modified:

Feb 1, 2023

In our library since:

Aug 2, 2021

Number of object content downloads / hits:

227

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/240383

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information