Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Pamiętnik Literacki Z. 1 (2020)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
1. A. Borkowska-Rychlewska, Poema muzykalne. Studia o operze w Polsce w okresie romantyzmu. Kraków 2006.
2. A. Borkowska-Rychlewska, Przemiany w estetycznej refleksji nad operą w krytyce literackiej i teatralnej XIX wieku. W zb.: Dyskursy krytycznoliterackie 1764–1918. Wokół „Słownika polskiej krytyki literackiej”. 2. Red. M. Strzyżewski. Toruń 2012, s. 59-75.
3. M. Bristiger, Problem związków słowa i muzyki. Założenia wstępne. „Muzyka” 1979, nr 4, s. 17-34.
4. K. Brodziński, Złe i dobre; Dumka. „Pamiętnik Warszawski” (listopad 1816), t. 6.
5. K. Budzyk, Spór o polski sylabotonizm. Warszawa 1957.
6. M. Dłuska, Józef Elsner o sylabotonizmie i o heksametrach u Mickiewicza. „Pamiętnik Literacki” 1956, z. 1, s. 102-120.
7. M. Dłuska, Odmiany i dzieje wiersza polskiego. Kraków 2001.
8. M. Dłuska, Prozodia języka polskiego. Warszawa 1974.
9. M. Dłuska, Próba teorii wiersza polskiego. Wyd. 2, poszerz. Kraków 1980.
10. M. Dłuska, T. Kuryś, Sylabotonizm. Wrocław 1957.
11. J. Elsner, List do Fryderyka Chopina z dn. 14 września 1834. W: Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 2. Cz. 1: 1831–1838. Zebrali, opracowali, komentarzami opatrzyli Z. Helman, Z. Skowron, H. Wróblewska-Straus. Warszawa 2017.
12. J. Elsner, List do redakcji „Gazety Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego”. „Gazeta Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego” 1813, nr 26, dodatek, s. 353.
13. [J. Elsner], Piękne sztuki. Muzyka. O wirtuozach, którzy w tych czasach popisywali się z talentami swymi w Warszawie. „Pamiętnik Warszawski” 1809, t. 2, nr 5.
14. J. Elsner, Pieśni/Songs. Wyd./Ed. M. Sieradz. Edycja tekstów pieśni / Edition of texts of songs by T. Chachulski. Warszawa 2018.
15. J. Elsner, Rozprawa o metryczności i rytmiczności. Warszawa 1818.
16. [J. Elsner], Teatr Narodowy [recenzja opery Sz. Mayera Genowefa, królewna szkocka. Libr. przeł. W. Bogusławski]. „Pamiętnik Warszawski” 1809, t. 1.
17. J. Elsner, Wyjątki z pozostających dotąd w rękopiśmie części rozprawy Józefa Elsnera o metryczności i rytmiczności języka polskiego. „Biblioteka Warszawska” 1846, t. 3.
18. A. Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego. Wrocław 2000.
19. J. James, Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata. Przeł. M. Godyń. Kraków 1996.
20. S. Kawyn, Walka romantyków z klasykami. BN I 183. Wrocław 1963.
21. T. Kostkiewiczowa, Oda. Hasło w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje. Red. nauk. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska, M. Strzyżewski. T. 2. Toruń–Warszawa 2016, s. 121.
22. J. F. Królikowski, O literaturze. Rozprawa, w której się rozważają istotne cele dzieł smaku i sposoby ich osiągnięcia, tudzież co szczególniejszym przedmiotem literatury narodowej być powinno. „Pamiętnik Warszawski” (maj 1819), t. 14.
23. J. F. Królikowski, O niektórych wyrazach do sztuki rymotwórczej należących. „Pamiętnik Warszawski” (sierpień 1818), t. 11.
24. J. F. Królikowski, Prozodia polska, czyli o śpiewności i miarach języka polskiego, z przykładami w nutach muzycznych. Poznań 1821.
25. J. F. Królikowski, Rozprawa o śpiewach polskich z muzyką, do rozszerzenia tej nauki w kraju naszym bardzo użytecznych, i o zastosowaniu poezji do muzyki. „Pamiętnik Warszawski” (październik 1817 – kwiecień 1818), t. 9-10.
26. J. F. Królikowski, Rozprawa, w której się okazuje, że nie każda romantyczność przeciwna jest klasyczności, że owszem, ażeby literatura była narodową i celowi odpowiadającą, romantyczności wyrzekać się nie powinna. „Mrówka Poznańska” 1821(sierpień), t. 3.
27. J. F. Królikowski, Rys poetyki wedle przepisów teorii w szczegółach z najznakomitszych autorów czerpanej. Poznań 1828.
28. J. F. Królikowski, Uwagi nad dziełem „Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego, szczególniej o wierszach polskich we względzie muzycznym”, przez Józefa Elsnera [...], z przykładami rzecz objaśniającymi, przez Kazimierza Brodzińskiego. Warszawa 1818.
29. J. F. Królikowski, Uwagi [...] nad ostatnim artykułem Pustelnika z Krakowskiego Przedmieścia: „O sztukach dramatycznych”. „Orzeł Biały” 1819, t. 3, nr 5/6.
30. A. Kwiatkowska, Piórowe wojny. Polemiki literackie polskiego oświecenia. Poznań 2001.
31. A. Kwiatkowska, Podkasany rym. „Forum Poetyki” 2017.
32. M. Lisecka, Afekt i patos po Rousseau: przemiany w definiowaniu wybranych pojęć retoryki muzycznej we francuskich słownikach muzycznych końca XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2013, t. 11, s. 73-96.
33. K. Lisecka, Staropolska melopoesis. Słowo i muzyka w poezji polskiej 1600–1750 wobec refleksji teoretycznej. Toruń 2016.
34. M. R. Mayenowa, Prozodia. Hasło w: Słownik literatury polskiego oświecenia. Wyd. 2, poszerz. i popr. Red. T. Kostkiewiczowa. Wrocław 1996, s.473-478.
35. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs drugi. Przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła. Wyd. Jubileuszowe. Red. J. Krzyżanowski. Tekst i objaśn. przygot. L. Płoszewski. T. 10. Warszawa 1955.
36. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych. Red. A. Hejmej. Kraków 2002.
37. A. Nowak-Romanowicz, Poglądy estetyczno-muzyczne Józefa Elsnera. W: T. Strumiłło, A. Nowak-Romanowicz, T. Kuryłowicz, Poglądy na muzykę kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej. Ogiński – Elsner – Kurpiński. Kraków 1959.
38. E. Nowicka, Omamienie – cudowność – afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć. Poznań 2003.
39. S. Okraszewski, Myśli moje nad rozprawą Pana F. Królikowskiego o zastosowaniu poezji do muzyki. „Pamiętnik Warszawski” (styczeń 1818), t. 10.
40. S. Okraszewski, Panegiryk nowych a szczęśliwie wynalezionych rymów. „Pamiętnik Warszawski” (maj 1817), t. 8.
41. L. Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki: główne tendencje w polskiej myśli muzyczno-estetycznej od oświecenia po współczesność. Kraków 1991.
42. L. Pszczołowska, Wiersz polski. Zarys historyczny. Wrocław 1997.
43. Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815–1819. Oprac., wstęp J. Lipiński. Przypisy oprac. J. Lipiński, Z. Jabłoński. Wrocław 1956.
44. R. Ritter, Czy istnieje wzór dla libretta opery narodowej? Kilka rozważań na przykładzie opery polskiej. W zb.: Operowy kontrapunkt. Libretto w Europie Środkowej i Wschodniej. Red. K. Lisiecka, B. Judkowiak. Poznań 2014, s. 119-134.
45. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje. Red. nauk. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska, M. Strzyżewski. T. 1–2. Toruń–Warszawa 2016.
46. M. Strzyżewski, Refleksja krytyczna o muzyce w okresie romantycznego przełomu w Polsce (zapomniany rozdział z dziejów „walki romantyków z klasykami”). W zb.: Z pogranicza literatury i sztuk. Red. Z. Mocarska-Tycowa. Toruń 1996, s. 155-183.
47. A. Wypych-Gawrońska, Libretto operowe w poglądach polskich kompozytorów, librecistów i teoretyków XIX wieku. W zb.: „Natchnienia poety i muzyka żenić się z sobą powinny...” Studia i szkice o libretcie. Red. E. Nowicka, A. Borkowska-Rychlewska. Poznań 2013, s. 15-32.
48. A. Ziołowicz, Kategoria liryczności w romantycznej refleksji o dramacie. „Ruch Literacki” 1995, z. 3, s. 293-311.
49. Cz. Zgorzelski, Elementy „muzyczności” w poezji lirycznej. W zb.: Prace ofiarowane Henrykowi Markiewiczowi. Red. T. Weiss. Kraków 1984, s. 7-23.
oai:rcin.org.pl:135855 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2020.1.2
IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Apr 25, 2023
Aug 20, 2020
630
https://rcin.org.pl./publication/168829
Edition name | Date |
---|---|
Seweryn A. - Spór o polską „poezję muzykalną”. Królikowski – Elsner | Apr 25, 2023 |
Szlagowska, Anna