• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Nastrój nowoczesności. Doświadczenie filmu, nowe sposoby widzenia i optymizm w archiwum Pierre’a Francastela

Creator:

Leśniak, Andrzej ORCID

Date issued/created:

2018

Resource type:

Text

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 6 (2018)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Type of object:

Journal/Article

References:

1. F. Albera, Pierre Francastel, le cinema et la filmologie, “Cinemas”, 19(2-3)/2009.
https://doi.org/10.7202/037549ar
2. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, tłum. K. Krzemień, w: A. Jackiewicz (red.), Studia z teorii filmu, t. 4: Estetyka i film, Warszawa 1972.
3. Y. A. Bois, Foreword, w: P. Francastel, Art & Technology in the Nineteenth and Twentieth Centuries, przeł. Randall Cherry, Zone Books, New York 2000.
4. P. Bourdieu, A. Darbel, L’amour de l’art. Les musées d’art européens et leur public, Minuit, Paris 1969.
5. G. Cohen-Seat, Essai sur les principes d’une philosophie du cinéma. Tome I, Introduction générale. Notions fondamentales et vocabulaire de filmologie, “Les Études Philosophiques”, vol. 2 (2)/1947.
6. R. Delaunay, Du cubisme à l'art abstrait; documents inédits publiés par Pierre Francastel et suivis d'un catalogue de l'oeuvre de R. Delaunay, S.E.V.P.E.N., Paris 1957.
7. Ł. Demby, Uśmiech rzeczywistości. O wrażeniu realności w kinie, „Kultura Współczesna”, nr 2/1994.
8. T. Dufrêne, Lire Francastel aujourd’hui. L’historien de l'expérience artistique, w: T. Dufrêne (red.), Pierre Francastel. L'hypothèse même de l'art.
9. P. Francastel, Cours sur les espaces filmiques, Institut de Filmologie, 2.02.1956, maszynopis z poprawkami ręcznymi.
10. P. Francastel, Espace et illusion, “Revue Internationale de filmologie”, nr 5(1949).
11. P. Francastel, Les problemes de l’espace filmique, maszynopis z poprawkami ręcznymi, 1955-56.
12. D. Joselit, After Art, Princeton University Press 2012.
https://doi.org/10.2307/j.cttq94sj
13. F. Kessler, Viewing Change, Changing Views: The “History of Vision” Debate, w: Klaus Kreimeier and Annemone Ligensa (red.), Film 1900: Technology, Perception, Culture, Indiana University Press, Bloomington 2009.
14. M. Laerke, The Anthropological Analogy and the Constitution of Historical Perspectivism, w: M. Laerke, J. E. H. Smith, E. Schliesser (red.), Philosophy and Its History: Aims and Methods in the Study of Early Modern Philosophy, Oxford University Press 2013.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199857142.003.0002
15. M. Lefebvre, L’aventure filmologique : documents et jalons d’une histoire institutionnelle, “Cinémas”, Volume 19, Numéro 2–3, printemps 2009.
https://doi.org/10.7202/037547ar
16. A. Leśniak, Myślenie plastyczne. Mediacja techniki w sztuce według Pierre’a Francastela, “Konteksty. Polska sztuka ludowa”, nr 6/2018.
17. A. Michotte van der Berck, A propos de l'étude de M. P. Francastel “Espace et illusion”, “Revue Internationale de Filmologie”, nr 6(1949/50).
18. W.J.T. Mitchell, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones”, nr XVII (2006).
19. R. Moulin, Le marché de la peinture en France, Minuit, Paris 1967.
20. B. Péquignot, La sociologie de l'art et de la culture en France: un état des lieux, “Sociedade e Estado”, vol.20, n.2/2005, s. 303-335. oraz tegoż Sociologie des arts, Arman Colin, Paris, 2009.
https://doi.org/10.1590/S0102-69922005000200003
21. A. Quemin, C. Levy, La fortune critique de Pierre Francastel en sociologie de l’art en France : un héritage limité, w: Thierry Dufrêne (red.) Pierre Francastel, l’hypothèse même de l’art, INHA, Paris, 2010.
22. A. Silbermann, Introduction. A definition of the sociology of art, “International social science journal”, Vol. XX , No. 4, 1968.
23. K. Tórz (red.), Leksykon archiwum afektywnego, słowo/obraz terytoria, Narodowy Instytut Audiowizualny, Gdańsk-Warszawa 2015.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

6

Start page:

92

End page:

109

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:119866 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2018.6.6

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

European Union. European Regional Development Fund ; Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

Aug 31, 2023

In our library since:

Apr 2, 2020

Number of object content downloads / hits:

474

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/148888

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information