Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku] R. 51 z. 3 (2019) ; Studia i artykuły
Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
p. 5-27 : ill. ; Summary in Polish and English
In the past, taking photos was something special, the specifi city of this type of documentation made it possible to stop time and protect people from oblivion. Thanks to it, we can see what people used to look like, how they dressed, what objects were important to them, what was their physique, social status etc. The importance of the photography is indicated by the way in which they posed for the camera or the fact that photos were taken with them on a journey or exile.
Ambrożewicz T., Fotograf wiejski i jego świat. Wojciech Migacz 1874–1944, katalog wystawy, Warszawa 1985.
Bartuszek J., Między reprezentacją a „martwym papierem”. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej, Warszawa 2005.
Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, w: Wiedza o kulturze cz. 4: Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, red. J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Warszawa 1998, s. 57–67.
Berger J., Użycia fotografii, w: idem, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999, s. 38–88.
Bieńkowski A., Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.
Bijak M., Garlicka A., Fotografia chłopów polskich, Warszawa 1993.
Garlicka A., O konkursie i wystawie, „Nowa Wieś” 1985, wyd. spec., s. 4.
Kunczyńska-Iracka A., Rzeźba, malarstwo, grafika – wprowadzenie, w: E. Fryś-Pietraszkowa, A. Kunczyńska-Iracka, M. Pokropek, Sztuka ludowa w Polsce, Warszawa 1988, s. 172–177.
Le Goff J., Historia i pamięć, tłum. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007.
Mędrzecki W., Fotografia chłopska jako źródło do dziejów rodziny chłopskiej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, w: Społeczeństwo polskie XIX i XX wieku, t. IX, Warszawa 1991, s. 377–395.
Niedźwiedź A., Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej, w: W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, red. J. Barański, M. Golonka-Czajkowska, A. Niedźwiedź, Kraków 2015.
Sikora S., Fotografia – pamięć – wyobraźnia, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1992, nr 3–4, s. 7–24.
Sikora S., Fotografia między dokumentem a symbolem, Izabelin–Warszawa 2004.
Sulima R., Album „cieni”. Słowo i fotografia w kulturze ludowej, w: idem, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992, s. 116–126.
Sulima R., Fotografia chłopów polskich, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1987, nr 1–4, s. 113–120.
Szymańczyk J., Jestem fotografem, cz. 2, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1993, nr 1, s. 58–67.
Przywara P., Ikoniczność w komunikowaniu, https://pawelprzywara.wordpress.com/2011/02/26/ ikonicznosc-w-komunikowaniu/ (dostęp: 12 XI 2016).
Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku]
oai:rcin.org.pl:115979 ; 0419-8824 ; 2451-1323 ; 10.12775/DN.2019.3.01
IH PAN, sygn. A.507/51/3 Podr. ; IH PAN, sygn. A.508/51/3 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of History PAS
Ministry of Science and Higher Education
Sep 22, 2023
Mar 2, 2020
1299
https://rcin.org.pl./publication/134004
Pawłowski, Łukasz
Calderón Puerta, Aránzazu
Leśniak, Andrzej