Przegląd Geograficzny T. 87 z. 4 (2015)
W obsłudze zorganizowanego ruchu turystycznego, zwłaszcza w zagranicznej turystyce wyjazdowej, szczególną rolę odgrywa transport lotniczy. W części I artykułu (Taylor i Ciechański, 2015) przedstawiono charakterystykę liczbową pasażerów i operacji w polskich portach lotniczych, a także największych przewoźników regularnych, obsługujących między innymi zorganizowane przeloty turystyczne. W części II artykułu charakteryzuje się przewoźników czarterowych oraz główne kierunki lotniczych przelotów czarterowych z Polski w 2012 r. Typowo wypoczynkowy charakter większości wyjazdów w rejon Morza Śródziemnego i sąsiednich akwenów sprawia, że dominującą rolę w przewozach odgrywają przeloty czarterowe. Stosunkowo niewielkie jest natomiast wykorzystanie połączeń niskokosztowych, które obsługują inne segmenty rynku lotniczego*.
1. Alderidgi M., Cento A., Nijkamp P., Rietveld P., 2012, Competition in the European aviation market: The entry of low-cost airlines, Journal of Transport Geography, 24, s. 223-233.
2. Bieger T., Wittmer A., 2006, Air transport and tourism – Perspectives and challenges for destinations, airlines and governments, Journal of Air Transport Management, 12, 1, s. 40-46.
3. Buck S., Lei Z., 2004, Charter airlines: Have they a future?, Tourism and Hospitality Research, 5, 1, s. 72-78.
4. Budd L., Francis G., Humphreys I., Ison S., 2014, Grounded: Characterising the market exit of European low cost airlines, Journal of Air Transport Management, 34, s. 78-85.
5. Burghouwt G., Hakfoort J., van Eck J.R, 2003, The spatial configuration of airline networks in Europe, Journal of Air Transport Management, 9, s. 309-323.
6. Burrell K., 2011, Going steerage on Ryanair: Cultures of migrant air travel between Poland and the UK, Journal of Transport Geography, 19, 5, s. 1023-1030.
7. Chung J.Y., Whang T., 2011, The impact of low cost carriers on Korean Island tourism, Journal of Transport Geography, 19, 6, s. 1335-1340.
8. de Wit J.G., Zuidberg J., 2012, The growth limits of the low cost carrier model, Journal of Air Transport Management, 21, s. 17-23.
9. Dobruszkes F., 2006, An analysis of European low-cost airlines and their networks, Journal of Transport Geography, 14, 4, s. 249-264.
10. Dobruszkes F., 2009, Does liberalisation of air transport imply increasing competition? Lessons from the European case, Transport Policy, 16, 1, s. 29-39.
11. Dobruszkes F., 2009, New Europe, new low-cost air services, Journal of Transport Geography,17, 6, s. 423-432.
12. Dobruszkes F., 2013, The geography of European low-cost airline networks: A contemporary analysis, Journal of Transport Geography, 28, s. 75-88.
13. Dobruszkes F., 2014, Geographies of European air transport, [w:] A.R. Goetz, L. Budd (red.), The Geographies of Air Transport, Ashgate, Farnham-Burlington, VT, s. 167-186.
14. Dobruszkes F., Mondou V., 2013, Aviation liberalization as a means to promote international tourism: The EU-Morocco case, Journal of Air Transport Management, 29, s. 23-34.
15. Doganis R., 2006, The Airline Business, Routledge, London-New York, 2 wyd.
16. Doganis R., 2010, Flying Off Course. Airline Economics and Marketing, Routledge, London--New York, 4 wyd.
17. Donzelli M., 2010, The effect of low-cost air transportation on the local economy: Evidence from Southern Italy, Journal of Air Transport Management, 16, s. 121-126.
18. Forsyth P., 2006, Martin Kunz memorial lecture. Tourism benefits and aviation policy, Journal of Air Transport Management, 12, 1, s. 3-13.
19. Francis G., Humphreys I., Ison S., Aicken M., 2006, Where next for low cost airlines? A spatial and temporal comparative study, Journal of Transport Geography, 14, 2, s. 83-94.
20. Fu X., Oum T.H., Zhang A., 2010, Air transport liberalization and its impacts on airline competition and air passenger traffi c, Transportation Journal, 49, 4, s. 24-41.
21. Gillmor D.A., 1996, Evolving air-charter tourism patterns: change in outbound traffic from the Republic of Ireland, Tourism Management, 17, 1, s. 9-16.
22. Goetz A.R., Budd L. (red.), 2014, The Geographies of Air Transport, Ashgate, Farnham-Burlington, VT.
23. Goetz A.R., Sutton Ch.J., 1997, The geography of deregulation in the U.S. airline industry, Annals of the Association of American Geographers, 87, 2, s. 238-263.
24. Goetz A.R., Vowles T.M., 2009, The good, the bad, and the ugly: 30 years of US airline deregulation, Journal of Transport Geography, 17, 4, s. 251-263.
25. Graham A., 2013, Understanding the low cost carrier and airport relationship: A critical analysis of the salient issues, Tourism Management, 36, s. 66-76.
26. Graham A., Dennis N., 2010, The impact of low cost airline operations to Malta, Journal of Air Transport Management, 16, s. 127-136.
27. Graham A., Papatheodorou A., Forsyth P. (eds.), 2008, Aviation and Tourism. Implications for Leisure Travel, Ashgate, Aldershot-Burlington, VT.
28. Graham B., 1998, Liberalization, regional economic development and the geography of demand for air transport in the European Union, Journal of Transport Geography, 6, 2, s. 87-104.
29. Graham B., Shaw J., 2008, Low-cost airlines in Europe: Reconciling liberalization and sustainability, Geoforum, 39, 3, s.1439-1451.
30. Gross S., Lück M. (red.), 2013, The Low Cost Carrier Worldwide, Ashgate, Farnham-Burlington VT
31. Hakfoort J.R., 1999, The deregulation of European air transport: A dream come true?, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 90, 2, s. 226-233.
32. Papatheodorou A., 2002, Civil aviation regimes and leisure tourism in Europe, Journal of Air Transport Management, 8, s. 381-388.
33. Papatheodorou A., Lei Z., 2006, Leisure travel in Europe and airline business models: A study of regional airports in Great Britain, Journal of Air Transport Management, 12, 1, s. 47-52.
34. Pearce D.G., 1987, Mediterranean charters – a comparative geographic perspective, Tourism Management, 8, 4, s. 291-305.
35. Rey B., Myro R.L., Galera A., 2011, Effect of low-cost airlines on tourism in Spain. A dynamic panel data model, Journal of Air Transport Management, 17, s. 163-167.
36. Taylor Z., Ciechański A., 2014, Transport Companies in the Servicing of Organised Tourism in Poland, Monographs IGiPZ PAN, 16, Warszawa.
37. Taylor Z., Ciechański A., 2014, Obsługa zorganizowanego ruchu turystycznego w Polsce, Przegląd Geograficzny, 86, 4, s. 471-497.
38. Taylor Z., Ciechański A., 2015, Transport lotniczy w obsłudze polskich touroperatorów – część I, Przegląd Geograficzny, 87, 2, s. 255-278.
39. Williams G., 2001, Will Europe's charter carriers be replaced by "no-frills" scheduled airlines?, Journal of Air Transport Management, 7, s. 277-286.
40. Williams G., 2008, The future of charter operations, [w:] A. Graham, A. Papatheodorou, A. Forsyth (red.), Aviation and Tourism: Implications for Leisure Travel, Ashgate, Farnham-Burlington VT, s. 85-102.
41. Wu C., Hayashi Y., 2013, Evolution of outbound charter operations in Japan post-deregulation, Transport Policy, 30, s. 92-100.
42. Wu C., Hayashi Y., 2014, The effect of LCCs operations and scheduled services deregulation on air charter business in Japan, Journal of Transport Geography, 41, s. 37-44.
43. Wu C., Hayashi Y., Funck C., 2012, The role of charter flights in Sino-Japanese tourism, Journal of Air Transport Management, 22, s. 21-27.
44. www.infoveriti.pl – serwis InfoVeriti Polska udostępniający sprawozdania składane w Krajowym Rejestrze Sądowym (5.10.2013, 16.12.2013).
45. www.tanie-loty.com.pl – raport centrum rezerwacji tanie-loty. pl pn. Loty czarterowe z Polski – lato 2012 (4.02.2014).
46. www.ulc.gov.pl/pl/regulacja-rynku/324-statystyki-i-analizy – dane z oficjalnej strony internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego (10.02.2014).
File size 1,9 MB ; application/pdf
oai:rcin.org.pl:57347 ; 0033-2143 ; 10.7163/PrzG.2015.4.1
CBGiOS. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-ND 3.0 PL license
Copyright-protected material. [CC BY-ND 3.0 PL] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 3.0 PL license, full text available at: ; -
Institute of Geography and Spatial Organization of the Polish Academy of Sciences
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Mar 25, 2021
Dec 30, 2015
2075
https://rcin.org.pl./publication/77859
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel
Taylor, Zbigniew (1946– ) Ciechański, Ariel