RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Obsesja wstrętu. Wizje rozkładu a kategoria obrzydzenia w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera

Creator:

Kamińska, Lidia ORCID

Date issued/created:

2023

Resource type:

Text

Subtitle:

Pamiętnik Literacki: Z. 3 (2023)

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Abstract eng.

References:

1. S. Ahmed, Performatywność obrzydzenia. Przeł. A. Barcz. „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 169-191.
2. E. van Alphen, Afektywne działania sztuki i literatury. Przeł. K. Bojarska. W: Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt. Red. K. Bojarska. Kraków 2019.
3. G. Bachelard, Ziemia, wola i marzenia. Przeł. A. Tatarkiewicz. W: Wyobraźnia poetycka. Wybór pism. Wybór H. Chudak. Przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz. Przedm. J. Błoński. Warszawa 1975.
4. M. Bakke, Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności. Poznań 2000.
5. J. Barański, Śmierć i zmysły. Doznania, wyobrażenia, przemijanie. Wrocław 2000.
6. G. Bataille, Erotyzm. Przeł. M. Ochab. Wyd. 2. Gdańsk 2007.
7. G. Bataille, Historia erotyzmu. Przeł. I. Kania. Warszawa 2008.
8. P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biłos. Warszawa 2005.
9. S. Brzozowski, Legenda Młodej Polski. Studia o strukturze duszy kulturalnej. Kraków–Wrocław 1983.
10. F. Chirpaz, Ciało. Przeł. J. Migasiński. Warszawa 1998.
11. A. Dauksza, Afektywny modernizm. Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej. Warszawa 2017.
12. G. Deleuze, Logika wrażenia. Przeł. M. Kędzierski. „Kwartalnik Artystyczny” 2005, nr 4, s. 80-101.
13. E. Domańska, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa 2017.
14. M. Finkielsztein, Nuda a wstręt. Przesyt, ennui i wstręt do życia. „Stan Rzeczy” 2016, nr 2, s. 60-73. DOI
15. D. D. Gilmore, Mizoginia, czyli męska choroba. Przeł. J. Margański. Kraków 2003.
16. W. Gutowski, Miłość śmierci i energia rozkładu. O młodopolskiej wyobraźni nekrofilskiej. „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 1, s. 37-71.
17. T. Januszewski, Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Warszawa 2015.
18. L. Kamińska, „Śniłem cię cichą i pogodną...” O onirycznej obecności kobiet nieobecnych w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Bolesława Leśmiana. „Ruch Literacki” 2020, z. 3, s. 265-281.
19. L. Kamińska, „W pamięci mojej złożyłem cię grobie”. O wspomnieniowych kreacjach kobiet w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Bolesława Leśmiana. W zb.: Czas, przestrzeń, przemiana. Red. A. Ścibior. Kraków 2021, s. 19-36.
20. L. Kamińska, „Widzę cię w mych oczach / jak gdyby w jakimś przymglonym odbiciu”. O spojrzeniu na kobiece odbicie ideału w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera. „Maska” 2019, nr 3, s. 67-81.
21. Ł. Kozak, Upiór. Historia naturalna. Wyd. 2. Warszawa 2021.
22. J. Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Przeł. M. Falski. Kraków 2007.
23. B. Leśmian, Poezje zebrane. Oprac. J. Trznadel. Warszawa 2010.
24. G. Matuszek, Ciałem i krwią. O somatyzacji uczuć w twórczości Przybyszewskiego. W zb.: Przybyszewski. Re-wizje i filiacje. Red. G. Matuszek. Kraków 2015, s. 23-35. DOI
25. G. Matuszek, Witalizm i wstręt w literaturze modernistycznej. W zb.: Młodopolski witalizm, modernistyczne witalizmy. Red. A. Czabanowska-Wróbel, U. M. Pilch. Kraków 2016, s. 63-76.
26. W. Menninghaus, Wstręt. Teoria i historia. Przeł. G. Sowinski. Kraków 2009.
27. R. Michalski, Rozważania wokół platońskiej koncepcji śmiechu. „Studia z Historii Filozofii” 2015, nr 4, s. 149-174. DOI
28. W. I. Miller, The Anatomy of Disgust. Cambridge, Mass. – London 1997. DOI
29. S. B. Miller, Emotions of Menace and Enchantment: Disgust, Horror, Awe and Fascination. London – New York 2018. DOI
30. M. C. Nussbaum, Hiding from Humanity: Disgust, Shame, and the Law. Princeton, N. J. – Oxford 2004.
31. U. M. Pilch, Strach nicości – młodopolska liryka wobec kategorii braku. W zb.: Śmiech i strach w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku. Red. H. Ratuszna, M. Kaźmierkiewicz, A. Łazicka. Toruń 2019, s. 39-52.
32. U. M. Pilch, Woń rozkładu w liryce Młodej Polski. W zb.: Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności. Red. W. Bolecki. Warszawa 2013. Na stronie: https://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/won-rozkladu-w-liryce-mlodej-polski-37 (data dostępu: 13 XI 2020).
33. A. Pochłódka, Po śladach konduktu. O Młodej Polsce za pośrednictwem motywów funeralnych. „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1, s. 93-123.
34. M. Podraza-Kwiatkowska, Kazimierz Tetmajer – metafizyk. W zb.: Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje. Red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala. Kraków 2003, s. 7-18.
35. M. Podraza-Kwiatkowska, „Wędrowiec przez pustki wieczyste...” O poezji Kazimierza Tetmajera. „Życie Literackie” 1968, nr 24, s. 6-7.
36. K. Przerwa-Tetmajer, Poezje. Warszawa 1980.
37. I. Sikora, Droga poetycka Kazimierza Przerwy-Tetmajera. W: Łabędź i lira. Studia i szkice o literaturze Młodej Polski. Zielona Góra 2001.
38. M. Stala, Rozbita dusza i jej cień. Pytanie o człowieka w poezji Kazimierza Tetmajera. W: Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele. Kraków 1994.
39. T. Swoboda, To jeszcze nie koniec? Doświadczanie czasu w powieści o dekadentach. Gdańsk 2008.
40. L.-V. Thomas, Trup. Od biologii do antropologii. Przeł. K. Kocjan. Wyd. 2. Warszawa 2001.
41. T. Walas, Ku otchłani. Dekadentyzm w literaturze polskiej 1890–1905. Kraków 1986.

Issue:

3

Start page:

5

End page:

23

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:239648 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2023.3.1

Source:

IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Access:

Open

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information