Metadata language
Digital literature. Current state of research in Poland
Subtitle:Vol. 2 (2016) - Special Issue - English Edition
Creator:Pawlicka, Urszula ; Koschalka, Benjamin : Tł.
Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description: Type of object: Subject and Keywords: References:
1. E. Aarseth, Cybertext. Perspectives of Ergodic Literature (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1997).
2. M. Adamiec, “Dzieło literackie w sieci. Kilka oczywistości z perspektywy sceptyka,” in Tekst (w) sieci, ed. D. Ulicka, vol. 1 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 37-47.
3. E. Balcerzan, “W stronę genologii multimedialnej,” in Polska genologia literacka, ed. D. Ostaszewska and R. Cudak (Warszawa: PWN, 2007), 269-287.
4. B. Biryukov and E. S. Geller, Cybernetics in the Humanities (Moscow: Nauka, 1973).
5. J. D. Bolter, Writing Space. The Computer, Hypertext, and the History of Writing (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1990).
6. J. D. Bolter and R. Grusin, Remediation. Understanding New Media (Cambridge, MA: MIT Press, 1999).
7. E. Branny, “Dlaczego klikamy? Lektura a pragnienie,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 153-162.
8. E. Branny-Jankowska, Cybertekst. Metodologia i interpretacja, accessed April 1, 2014, http://www.techsty.art.pl/magazyn/magazyn7/cybertekst/index.html.
9. E. Branny-Jankowska, “Obietnice poezji elektronicznej,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 52-61.
10. E. Branny-Jankowska, “Rytm jako kategoria opisu e-literatury,” in Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, ed. M. Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2012).
11. R. Bromboszcz, 918-578 (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012).
12. R. Bromboszcz, digital.prayer (Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, 2008).
13. R. Bromboszcz, Estetyka zakłóceń (Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD, 2010).
14. R. Bromboszcz, Hz (Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2011).
15. R. Bromboszcz, “Poezja cybernetyczna, hipertekst, liberatura, poezja neolingwistyczna. Geneza i struktura nowych zjawisk w literaturze polskiej,” in Od liberatury do e-literatury, ed. E. Wilk and M. Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2011).
16. R. Bromboszcz, u-man i masa (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010).
17. R. Bromboszcz, T. Misiak and Ł. Podgórni, Książka i co dalej 7 (Poznań: Galeria AT (ASP), 2008).
18. M. Cecko, “Manifest Neolingwistyczny v. 1.1,” in Gada !zabić? pa]n[tologia neolingwizmu, ed. M. Cyranowicz, P. Kozioł (Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, 2005), 158-159.
19. P. Celiński, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych (Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013).
20. “Część Avant-pop,” in Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, ed. P. Marecki (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010), 219-255.
21. M. Ćwikła, “Kultura 2.0: software teatru,” Dwutygodnik.com 94 (2012), accessed April 3, 2014, http://www.dwutygodnik.com/artykul/4046-kultura-20-softwareteatru.html.
22. T. Dąbrowski, Poezja w erze Wodnika, 2002, accessed April 3, 2014, http://www.fa-art.pl/archiwum/wersja1/09021.php.
23. Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii, ed. P. Zawojski (Szczecin: Stowarzyszenie Make It Funky Production, 2010).
24. A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii (Warszawa: Biblioteka Analiz, 2009).
25. A. Dytman-Stasieńko, “Newspoetry – literacki cyberaktywizm?,” in Od liberatury do e-literatury, ed. Edward Wilk and Monika Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2011), 137-146.
26. A. Ensslin and A. Bell, “New Perspectives on Digital Literature: Criticism and Analysis,” Dichtung digital, 2007, accessed January 20, 2014, http://dichtung-digital.mewi.unibas.ch/editorial/2007.htm.
27. Z. Fajfer, “Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich,” in Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2005), 11-22.
28. Z. Fajfer, “Liberature: Hyperbook in the Hypertext Era,” in Liberature. Or Total Literature, trans. and ed. K. Bazarnik (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010).
29. S. Fizek, “Testowanie ‘Hegiroskopu’ Stuarta Moulthropa,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 38-44.
30. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale. Hipertekstowe opowieści w prozie XX wieku (Warszawa: WPUW, 2012).
31. G. Godlewski, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne (Warszawa: Wydawnictwo UW, 2008).
32. Ł. Gołębiewski, Śmierć książki. No future book (Warszawa: Biblioteka Analiz, 2008).
33. M. Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy (Opole: Wydawnictwo UO, 2009).
34. A. Gumkowska, M. Maryl, P. Toczyński (collaboration), “Blog to… blog. Blogi oczyma blogerów. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 298.
35. N. K. Hayles, Electronic Literature: What Is It?, 2007, accessed April 2, 2014, http://eliterature.org/pad/elp.html.
36. Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, ed. P. Marecki and M. Pisarski (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012).
37. M. Hopfinger, Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej (Warszawa: Sic!, 2003).
38. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku (Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010).
39. M. Hopfinger, “Zmiana miejsca?,” in Co dalej literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, ed. A. Brodzka-Wald, H. Gosk, A. Werner (Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, Fundacja Akademia Humanistyczna, 2008).
40. M. Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu (Kraków: Universitas, 2013).
41. G. Jędrek, “Zmiana nośnika czy zmiana systemu? O dwóch manifestach, jednej rewolucji i cyberpoezji,” Fragile 2 (2013): 62.
42. M. Jędrysik, W. Orliński, “Spór o elektroniczne książki i przyszłość papieru,” 2012, accessed April 4, 2014, http://wyborcza.pl/1,123455,11277567,Spor_o_elektroniczne_ksiazki_i_przyszlosc_papieru.html.
43. Ch. Jonscher, The Evolution of Wired Life (New York: John Wiley & Sons, 1999).
44. M. Kamińska, “Ta grzeszna miłość jest dziką siłą. Internetowa fanfikcja w kulturze polskich nastolatek,” in Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu (Poznań: Galeria Miejska Arsenał, 2011), 165-190.
45. R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (Kraków: Rabid, 2002).
46. R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010).
47. J. Kossecki, Cybernetyka kultury (Warszawa: PIW, 1974).
48. A. Krzemiński, “Napisz – wydrukuj – wklej,” Polityka. Niezbędnik inteligenta (wydanie specjalne) 1 (2011): 85.
49. G. P. Landow, Hypertext: the Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1992).
50. M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant and K. Kelly, New Media. A Critical Introduction (Abingdon: Routledge, 2003).
51. Liternet. Literatura i internet, ed. Piotr Marecki (Kraków: Rabid, 2002).
52. L. Manovich, The Language of New Media (Cambridge, MA: MIT Press, 2002).
53. P. Marecki, “‘Obsesyjna antycypacja’ – Wojciech Bruszewski jako prekursor literatury nowych mediów w Polsce,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 2 (2012): 235-246.
54. P. Marecki, “Strategie subwersywne w literaturze polskiej po 1989 roku,” Teksty Drugie 6 (2012): 314.
55. M. Maryl, “Konwergencja i komunikacja: gatunki wypowiedzi na stronach internetowych pisarzy,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 55 (2) (2012): 29-51.
56. M. Maryl, “Reprint i hipermedialność – dwa kierunki rozwoju literatury Cyfrowej,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 83-91.
57. M. Maryl, “Technologie literatury. Wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich,” Pamiętnik Literacki 2 (2010): 157-178.
58. M. Maryl, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych (Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2015).
59. S. Miszczak, A. Miszczak, “Blooki: z sieci na papier,” Biuletyn EBIB [electronic document] 8 (2007), accessed April 3, 2014, http://www.ebib.info/2007/89/a.php?miszczak_miszczak.
60. L. Onak and Ł. Podgórni, wgraa (Kraków, Internet: Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie, 2012).
61. A. Pająk, “Islamskie ogrody i barokowe teksty-maszyny. Porady dla hipertekstowych ogrodników,” Techsty 4 (2008), accessed March 14, 2014, http://www.techsty.art.pl/magazyn4/artykuly/pajak/pajak01.html.
62. A. Pająk, “Litteratura cybernetica, czyli burza w szklance Wody,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 33.
63. U. Pawlicka, “Krótka historia nowych światów – podsumowanie dziesięciu lat literatury nowomedialnej w Polsce,” Lampa 1-2 (2012): 16-21.
64. U. Pawlicka, “Na marginesie rozważań o literaturze cyfrowej w kontekście posthumanizmu,” Wakat 3/4 (2013): 74-75.
65. U. Pawlicka, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012).
66. U. Pawlicka, Towards a History of Electronic Literature, “CLCWeb: Comparative Literature and Culture” 16.5 (2014), accessed June 1, 2016, http://dx.doi.org/10.7771/1481-4374.2619.
67. U. Pawlicka, Visualizing Electronic Literature Collections, “CLCWeb: Comparative Literature and Culture” 18.1 (2016), accessed June 1, 2016, http://dx.doi.org/10.7771/1481-4374.2902.
68. U. Pawlicka and M. Pisarski, “Przekład hipertekstowy. Teoria i praktyka,” Rocznik Komparatystyczny 5 (2014): 373-394.
69. U. Pawlicka and Ł. Podgórni, Oczy tygrysa (Eyes of the Tiger), (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012), accessed April 1, 2014, http://ha.art.pl/czyzewski/.
70. J. R. Pierce, An Introduction to Information Theory: Symbols, Signals and Noise (Mineola, NY: Dover Publications, 1980).
71. M. Pisarski, “Nowe pole adaptacji i translacji tekstu w mediach,” Fragile 3 (2013): 22-25.
72. M. Pisarski, “Pod warstwą szkła i kryształu. Jak się czyta tekst cyfrowy,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 26.
73. M. Pisarski, “Pole pisma,” accessed April 1, 2014, http://techsty.art.pl/hipertekst/teoria/remediacja/bolter.htm.
74. M. Pisarski, Remediacja, accessed April 1, 2014, http://www.techsty.art.pl/hipertekst/teoria/remediacja.htm.
75. M. Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy (Kraków: Korporacja Ha!art, 2013).
76. Ł. Podgórni, noce i pętle (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010).
77. Ł. Podgórni, Skanowanie balu (Kraków: Korporacja Ha!art, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, 2012).
78. Poezja cybernetyczna – samookreślenie, accessed April 1, 2014, http://perfokarta.net/root/samookreslenie.html.
79. K. Prajzner, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej (Łódź: Wydawnictwo UŁ, 2009).
80. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, ed. E. Szczęsna (Krakow: Universitas, 2015).
81. A. Przybyszewska, “Niszczyć, aby budować. O nowych jakościach liberatury i hipertekstu,” in Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2005).
82. Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching, ed. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla (Bielefeld: transcript Verlag, 2010).
83. Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach wizualnych (Kraków: Rabid, 2006).
84. M.-L. Ryan, “Introduction,” in Cyberspace Textuality. Computer Technology and Literary Theory, ed. M.-L. Ryan (Bloomington: Indiana University Press, 1999).
85. M.-L. Ryan, Narrative as Virtual Reality. Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2011).
86. P. Sienkiewicz, Poszukiwanie Golema: o cybernetyce i cybernetykach (Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988).
87. A. Sikora, “E-mail – między listem a rozmową,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 245-252.
88. P. Sitarski, Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej (Kraków: Rabid, 2002).
89. R. Bromboszcz, “Splot umysłu z oprzyrządowaniem i oprogramowaniem. Eksplikacja negatywistyczna,” in Mindware. Technologie dialogu, ed. P. Celiński (Lublin: Warsztaty Kultury/WSPA, 2012), 87-100.
90. S. Strzelecki, “Efekty interfejsu hipertekstów literackich. Perspektywy badawcze,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 141-152.
91. E. Szczęsna, “Digitalne reinterpretacje sztuki,” in e-polonistyka 2, ed. A. Dziak, S. J. Żurek (Lublin Wydawnictwo KUL, 2012), 63-67.
92. E. Szczęsna, “Poetyka w dobie konwergencji,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 55 (2) (2012):11-27.
93. E. Szczęsna, “Tekst wieloznakowy w przestrzeni mediów cyfrowych. U podstaw poetyki semiotycznej,” Przegląd Humanistyczny 4 (2013): 19-27.
94. E. Szczęsna, “Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 67-75.
95. Sztuki w przestrzeni transmedialnej, ed. T. Załuski (Łódź: Akademia Sztuk Pięknych, 2010).
96. K. Uniłowski in the editorial discussion “Literatura a nowe media,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 9.
97. M. Więckiewicz, Blog w perspektywie genologii multimedialnej (Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012).
98. E. Wójtowicz, Net art (Kraków: Rabid, 2008).
99. J. Wrycza, Galaktyka języka Internetu (Gdynia: Novae Res, 2008).
100. S. Wysłouch, “Ruchome granice literatury,” in Ruchome granice literatury, ed. S. Wysłouch and B. Przymuszała (Warszawa: PWN, 2009).
101. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (Katowice: Wydawnictwo UŚ, 2012).
0867-0633 ; 10.18318/td.2016.en.2.16
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Access: