Metadata language
Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym
Subtitle: Creator: Publisher:Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich
Place of publishing: Date issued/created: Description:24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
Type of object: Subject and Keywords:comparative studies ; Eliade, Mircea ; methodology ; Mickiewicz, Adam ; Remak, Henry H. ; Tylor, Edward B.
References:
1. B. Andrzejewski, Przyroda i język. Filozofia wczesnego romantyzmu w Niemczech, Warszawa–Poznań 1989.
2. Bachtin: dialog, język, literatura, pod red. E. Czaplejewicza i E. Kasperskiego, Warszawa 1983.
3. I.G. Barbour, Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, przeł. M. Krośniak, Kraków 1983.
4. D. Bidney, Myth, Symbolizm and Truth, w: Myth. A Symposium, Bloomington and London 1958.
5. P. Bourdieu, Dom czyli świat odwrócony, w: Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, przeł. W. Kroker, Kęty 2007, s. 69.
6. P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A Zawadzki, Kraków 2001.
7. A. Buczkowski, Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Kraków 2003.
8. E. Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1998, s. 132.
9. Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku, pod red. H. Gosk, Warszawa 2002.
10. M. Eliade, Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa 1998.
11. M. Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. A. Przybysławski, Warszawa 1998.
12. M. Eliade, Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, wstęp L. Kołakowski, posłowiem opatrzył S. Tokarski, Łódź 1993.
13. S. Fiszman, Komparatystyka w prelekcjach paryskich Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 2.
14. M. Foucault, To nie jest fajka, ilustracje R. Magritte, przeł. T. Komendant, Gdańsk 1996, s. 27 i in.
15. N. Frye, Statek pijany: element rewolucyjny w romantyzmie, przeł. M. Orkan-Łęcki, „Pamiętnik Literacki” 1978, z. 3.
16. J. Gajda, Antropologia kulturowa, cz. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Toruń, 2005, s. 175.
17. J. Gleick, Chaos, przeł. P. Jaśkowski, Poznań 1996, s. 176 i in.
18. G. Halkiewicz-Sojak, Wobec tajemnicy i prawdy. O Norwidowskich obrazach „całości”, Toruń 1998.
19. E.T. Hall, Bezgłośny język, przeł. R. Zimand i A. Skarbińska, słowo wstępne M. Płachecki, Warszawa 1987.
20. E.T. Hall, Poza kulturą, przeł. E. Goździak, przedmowa i red. naukowa J. Burszta, Warszawa 1984, s. 121.
21. M. Janion, „Kuźnia natury”, w: Problemy polskiego romantyzmu, seria druga, pod red. M. Żmigrodzkiej, Wrocław 1974, s. 10.
22. E. Kasperski, Sprawa dialogu w „Literaturze słowiańskiej”, w: Dziewiętnastowieczność. Z poetyk polskich i rosyjskich XIX wieku. Prace poświęcone X Międzynarodowemu Kongresowi Slawistów w Sofii, pod. red. E. Czaplejewicza i W. Grajewskiego, Wrocław 1988, ss.193–252.
23. L. Kołakowski, Obecność mitu, Warszawa 2003, s.13.
24. A. Kurska, Fragment romantyczny, Wrocław 1989, s. 6 i n.
25. M. Kuziak, Mickiewiczowski projekt slawistyczny w prelekcjach paryskich, w: Mickiewicz interdyscyplinarny, pod red. K. Cysewskiego, Słupsk 1999, s. 177.
26. R. Lenoble, Esąuisse d’une histoire de l’idee de Nature, Albin Michel 1969.
27. C.S. Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej, przeł. W. Ostrowski, Warszawa 1986.
28. T. Linkner, Mickiewicz o pierwotnej religii Słowian w wykładach paryskich, w: Mickiewicz interdyscyplinarny, pod red. K. Cysewskiego, Słupsk 1999, s. 187–188.
29. J. Ławski, Mickiewiczowskie rozumienie mitu/mitologii w pismach z lat 1818–1838, w: Mity, mitologie, mityzacje nie tylko w literaturze, pod red. i ze wstępem L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2005 [rozszerzona wersja w: Problemy tragedii i tragizmu, pod red. H. Krukowskiej i J. Ławskiego, Białystok 2005].
30. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, w: Dzieła t. VIII, Warszawa 1987, t. IX, Warszawa 1997, t. X, Warszawa 1998, t. XI, Warszawa 1998.
31. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs trzeci, w: Dzieła, t. 10, Warszawa 1998, s. 144.
32. L. Miodoński, Całość jako paradygmat rozumienia świata w myśli niemieckiej przełomu romantycznego. Analiza wybranych problemów, Wrocław 2001, s. 24.
33. Mowa ciała i jej funkcje w kulturze. Materiały z sesji naukowej, pod red. M. Jasińskiej i J. Kuć, Siedlce 2002.
34. Novalis, Schriften, Darmstadt 1968, s. 665.
35. Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska (ks. I-IX) i S. Stabryła (ks. IX, w. 176, ks. XV), oprac. S. Stabryła, wyd. II zmienione, Wrocław 1995.
36. M. Piwińska, Dzieje kultury polskiej w prelekcjach paryskich, w: A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie, wybór, przekł. i komentarze L. Płoszewski, wybór wstęp i opracowanie M. Piwińska, Kraków 1997, s. 26.
37. H. Podbielski, Mit kosmogoniczny w „Teogonii” Hezjoda, Lublin 1978.
38. I. Prigogine, I. Stengers, Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą, przeł. K. Lipszyc, przedmową opatrzył B. Baranowski, Warszawa 1990, s. 101 i n.
39. H.H. Remak, Literatura porównawcza — jej definicja i funkcja, przeł. W. Tuka, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivaničkowej, Warszawa 1997.
40. Z. Rosińska, Filozofia kultury jako „filozofia spraw ludzkich”, w: Co to jest filozofia kultury?, pod red. naukową Z. Rosińskiej i J. Michalik, Warszawa 2006, ss. 106–125.
41. Z. Rosińska, Wstęp do: Co to jest filozofia kultury?, pod red. naukową Z. Rosińskiej i J. Michalik, Warszawa 2006, s. 8.
42. D. Shrey, Mythos und Geschichte bei Johann Arnold Kanne und in der romantischen Mythologie, Tubingen 1969, s. 312.
43. B. Skarga, Tożsamość pojęcia czy tożsamość bycia. Z lektury Damaskiosa, w: tejże Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków 1997, s. 22.
44. Z. Stefanowska, Legenda słowiańska w prelekcjach paryskich Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 2.
45. H. Steffens, Schriften, Breslau 1821, s. 112.
46. A. Szahaj, Filozofia kultury jako filozofia pierwsza (uwagi wstępne), w: Co to jest filozofia kultury?, pod red. naukową Z. Rosińskiej i J. Michalik, Warszawa 2006, ss. 153–158.
47. W. Szczerba, Koncepcja wiecznego powrotu w myśli wczesnochrześcijańskiej, Wrocław 2001.
48. Ph. Turchet, Mowa ciała. Zrozumieć człowieka po jego gestach, przeł. E.T. Sadowska, Warszawa 2006.
49. V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005.
50. H. Tuzet, Le Cosmos et l’imagination, Paris 1965.
51. E.B. Tylor, Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, przeł. A. Bąkowska Warszawa 1997.
52. G. Vattimo, Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, wstęp A. Zawadzki, Kraków 2006, s. 95
53. A. Witkowska, Słowo i czyn, Warszawa 1986.
54. B.L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka, Warszawa 1982, s. 285 i in.
55. M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976.
56. J. Woźniakowski, Arabeska w literaturze i sztuce wczesnego romantyzmu, w: Pogranicza i korespondencje sztuk, pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław 1980, ss. 199–200.
57. K. Wyka, „Pan Tadeusz”. Studia o poemacie, Warszawa 1963, ss. 155–167.
58. U.M. Żegleń, Kultura, w: Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000.
59. M. Żmigrodzka, Mit–podanie–legenda, w: Problemy polskiego romantyzmu. Seria druga, praca zbiorowa pod red. M. Żmigrodzkiej, Wrocław 1974, s. 309.
2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2008.6
Source:IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Adam Mickiewicz Literary Society
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)
Access: