Metadata language
Prawdopodobieństwo i przyjemność. O kategorii impossibile credibile
Subtitle: Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:21 cm ; Pol. text, eng. summary
Type of object: Subject and Keywords: References:
1. Arystoteles, Retoryka, Retoryka dla Aleksandra, Poetyka, przeł., wstęp i komentarz H. Podbielski, PWN, Warszawa 2004.
2. N. Boileau, Despréaux Oeuvres, Firmin Didot Frères, Paris 1851, s. 246.
3. L. Bolzoni, L’universo dei poemi possibili. Studi su Francesco Patrizi da Cherso, Bulzoni, Roma 1980, s. 131.
4. R. le Bossu, Traité du poëme épique, Paris 1675. Cyt. za: D.L. Patey, Probability and Literary Form: Philosophic Theory and Literary Practice in the Augustan Age, Cambridge University Press, Cambridge–New York 1984, s. 145.
5. M. Brinker, Versimilitude, Coventions and Beliefs, „New Literary History” 1983 vol. 14 no. 2, s. 253-255.
http://dx.doi.org/10.2307/468684
6. L. Castelvetro, La Poetica d’Aristotile vulgarizzata e sposta, 1570. Cytaty wg wyd.: Poetica d‘Aristotele vulgarizzata e sposta, a cura di W. Romani, Bari-Laterza 1978, vol. I, s. 9.
7. J. Chapelain, Przedmowa o poezji przedstawiającej, w: Trzy poetyki z czasów Richelieu. Francuski klasycyzm o dramacie, wstęp, przeł. i oprac. M. Bajer, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 43.
8. S.T. Coleridge, Biographia Litteraria or Biographical Sketches of My Literary Life and Opinions, Leavitt, Lord & Co., New York 1834, s. 174.
9. G. Comaniniego, Il Figiono overo del fine della pittura, w: Trattati d’arte del Cinquecento fra Manierismo e Conroriforma, a cura di P. Barocchi, vol. III, Bari-Laterza 1962.
10. A. Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, przeł. T. Stróżyński, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 91.
11. A. Fulińska, Naśladowanie i twórczość. Renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu, Wydawictwo Leopoldinum, Wrocław 2000, s. 241-244.
12. S. Gatsaldi, „Eikos” e „thaumaston” nella „Poetica” di Aristotele, w: Il meraviglioso e il verosimile tra antichita e medioevo, a cura di D. Lanza, O. Longo, Firenze 1989, s. 85-100.
13. G. Giglioni, The Matter of the Imagination: The Renaissance Debate over Icastic and Fantastic Imitation, „Camenae” 2010 no. 8, s. 1-21.
14. M. Głowiński, Gatunki literackie, w: tegoż Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Universitas, Kraków 1998.
15. M. Głowiński, Powieść i prawda, w tegoż: Narracje literackie i nieliterackie, Universitas, Kraków 1997, s. 25.
16. G. Granville, An Essay upon Unnatural Flights of Poetry, w: Critical Essays of the Seventeenth Century, t. III (1685-1700), ed. J.E. Spingarn, Clarendon Press, Oxford 1908, s. 237-238.
17. I. Hacking, The Emergence of Probability, Cambridge University Press, Cambridge 1975.
18. B. Hathaway, Marvels and Commonplaces: Renaissance Literary Criticism, Cornell University Press, Ithaca–New York 1968, s. 43-87.
19. F. Hédelin d’Aubignac, Praktyka teatru (1657), w: Trzy poetyki z czasów Richelieu. Francuski klasycyzm o dramacie, wstęp, przeł. i oprac. M. Bajer, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 139.
20. D.C. Hoffman, Concerning „eikos”: Social Expectation and Verisimilitude in Early Attic Rhetoric, „Rhetorica” 2008 vol. 26 no. 1.
http://dx.doi.org/10.1525/rh.2008.26.1.1
21. Horacy, Dzieła wszystkie. Pieśni – Pieśń wieku – Jamby – Gawędy – Listy – Sztuka poetycka, przeł., wstęp, koment. A. Lam, wyd. 2 zmienione, Warszawa 1996.
22. Horacy, List do Pizonów, w: Trzy poetyki klasyczne: Arystoteles, Horacy, Pseudo Longinos, przeł.i oprac. T. Sinko, Ossolineum, Wrocław 1951, s. 83.
23. S. Johnson, Milton, w: The Works of Samuel Johnson. A New Edition in Twelve Volumes with an Essay on His Life and Genius by Arthur Murphy, vol. XI, published by William Durell, New York 1811, s. 150.
24. M.P. Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999, s. 105.
25. J. Mazzoni, Della difesa della Comedia di Dante distinta nel sette libri, Cesena, appresso Bartolomeo Raverii 1587, s. 403.
26. D.L. Patey, Probability and Literary Form: Philosophic Theory and Literary Practice in the Augustan Age, Cambridge University Press, Cambridge–New York 1984.
27. F. Patrizi, La deca ammirabile, w: tegoż Della poetica, vol. 2, edizione critica a cura di Danillo Aguzzi Barbagli, Instituto Nazionale di Studi sul Rinascimento, Firenze 1970.
28. R. Rapin, Réflexions sur la poétique d’Aristote, 1674. Cyt. wg: The Continental Model: Selected French Critical Essays in English Translations, s. Elledge, D. Schier, The Lund Press, Minneapolis 1960, s. 284.
29. E. Sarnowska-Temeriusz, Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica, PWN, Warszawa 1995, s. 362-364.
30. S. Sawicki, Gatunek literacki: pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne?, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976, s. 205.
31. G.G. Trissino, Poetyka, w: Poetyka okresu renesansu, wybór, wstęp i oprac. E. Sarnowska-Temeriusz, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 204-205.
32. G. Vico, Commento all’Arte Poetica di Orazio, introduzione, testo critico, traduzione e commentario, a cura di G. De Paulis, Alfredo Guida Editore, Napoli 1998, s. 186-187.
33. B. Weinberg, A History of Literary Criticism in Italy, vol. II, University of Chicago Press 1961, Chicago, s. 991-1073.
34. R.C. Williams, Two Studies in Epic Theory, „Modern Philology” 1924 vol. 22 no. 2, s. 133-158.
http://dx.doi.org/10.1086/387536
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Access: