Struktura obiektu
Tytuł:

Migrant Pupils in Poznań. An Exploratory Ethnographic Research

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 31-32 (2010-2011)

Twórca:

Czerniejewska, Izabela

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warszwa

Data wydania/powstania:

2010-2011

Opis:

il. ; 24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Temat i słowa kluczowe:

cudzoziemcy w Poznaniu ; migracje powrotne ; dzieci i młodzież ze środowisk migracyjnych ; dzieci rodziców migrujących ; edukacja ; tożsamość

Abstrakt:

Tekst dotyczy dzieci i młodzieży z różnym doświadczeniem migracyjnym, funkcjonujących w polskiej szkole – uczniów cudzoziemskich i polskich, powracających z emigracji i takich, których rodzice wyjechali za granicę do pracy. Oparty jest na danych jakościowych uzyskanych podczas badań terenowych prowadzonych w Poznaniu. Staram się w nim sformułować zagadnienia badawcze i zdiagnozować problemy dotykające uczniów, których migracja dotyczy bezpośrednio

Bibliografia:

Bloch Natalia, 2010, Cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej w Poznaniu w świetle danych statystycznych, [in:] Od gości do sąsiadów. Integracja cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Poznaniu w edukacji, na rynku pracy i w opiece zdrowotnej, ed. N. Bloch, E.M. Goździak, Centrum Badań Migracyjnych UAM, Poznań, pp. 29–56
Bokszański Zbigniew, 2005, Tożsamości zbiorowe, PWN, Warszawa
Brzezińska Anna, 2007, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Burszta Wojciech J., 1998, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
Butrym Marek, 2010, Kapitał społeczny i stosunek do ojczyzny młodych emigrantów zarobkowych, [in:] ed. R. Bera, Wielka emigracja zarobkowa młodzieży. Wyzwania dla edukacji, Wydawnictwo UMCS, Lublin, pp. 125–132
Chrzanowska Aleksandra, 2009, Asystent kulturowy – innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa
Czerniejewska Izabela, 2010, Cudzoziemiec jako uczeń i student. Integracja w obszarze poznańskiej edukacji, [in:] Od gości do sąsiadów. Integracja cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Poznańiu w edukacji, na rynku pracy i w opiece zdrowotnej, ed. N. Bloch, E.M. Goździak, Centrum Badań Migracyjnych UAM, Poznań, pp. 57–98
Danilewicz Wioletta, 2006, Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, Trans Humana, Białystok
Danilewicz Wioletta, 2010, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Trans Humana, Białystok
Gennep van Arnold, 2006, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
Górny Agata et al., ed., 2010, Transformacja nieoczywista. Polska jako kraj imigracji, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Grabowska-Lusińska Izabela, Okólski Marek, 2009, Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Gizicka Dorota, Gorbaniuk Julia, Szyszka Małgorzata, 2010, Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Wydawnictwo KUL, Lublin
Halik Teresa, Nowicka Ewa, Połeć Wojciech, 2006, Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Wydawnictwo ProLog, Warszawa
Iglicka Krystyna ed., 2002, Migracje powrotne Polaków. Powroty sukcesu czy rozczarowania?, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Jaźwińska Ewa, Okólski Marek ed., 2001, Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Kawczyńska-Butrym Zofia, 2008, Kapitał migracyjny – oczekiwania i doświadczenia, [in:] ed. K. Markowski, Migracja – wartość dodana?, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, pp. 73–81
Kawczyńska-Butrym Zofia, 2010, Dzieci i młodzież w migracjach – problemy edukacji i zdrowia, [in:] ed. R. Bera, Wielka emigracja zarobkowa młodzieży. Wyzwania dla edukacji, Wydawnictwo UMCS, Lublin, pp. 174–184
Kotlarska-Bobińska Lena ed., 2007, Emigrować i wracać. Migracje zarobkowe Polaków a polityka państwa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Kozak Stanisław, 2010, Patologia eurosieroctwa w Polsce. Skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin, Difin, Warszawa
Kuratorium Oświaty, 2008, Dzieci i młodzież, których rodzice pracują poza granicami kraju. Sprawozdanie z badań, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Wydział Strategii Nadzoru Pedagogicznego, Poznań
Kuratorium Oświaty, 2008, Dane liczbowe dotyczące badania „Dzieci i młodzież, których rodzice pracują poza granicami kraju” (tabele w programie Excel), Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Poznań (archiwum Kuratorium Oświaty w Poznaniu)
Kuratorium Oświaty, 2010, Dane liczbowe dotyczące badania „Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi w szkołach/przedszkolach/placówkach publicznych i niepublicznych z terenu województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2010/2011. Stan na dzień 30 listopada 2010” (tabele w programie Excel), Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Poznań (archiwum Kuratorium Oświaty w Poznaniu)
Łodziński Sławomir, Ząbek Maciej, 2008, Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Polska Akcja Humanitarna, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, Warszawa
Niedźwiedzki Dariusz, 2010, Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Nomos, Kraków
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, 2004, Migracje ludności 2002. Województwo Wielkopolskie, Poznań
Nowicka Ewa, 1997, Świat człowieka – świat kultury. Schematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, PWN, Warszawa
Nowicka Ewa, 2008, Powrót do domu czy emigracja? Co się dzieje z tożsamością?, [in:] ed. M. Kempy, G. Woroniecka, P. Załęcki, Tożsamość i przynależność. O współczesnych przemianach identyfikacji kulturowych w Polsce i Europie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, pp. 17–39
Piotrowski Konrad, 2010, Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Połeć Wojciech 2009, Migracje powrotne jako źródło powstawania zróżnicowania społecznego, [in:] ed. W. Muszyński, E. Sikora, „Pod wielkim dachem nieba”. Granice, migracje i przestrzeń we współczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz.U. z 2010 r. nr 57 poz. 361)
System Informacji Oświatowej, 2010, Liczba uczniów i wychowanków, którzy nie są obywatelami polskimi we wszystkich typach szkół i placówek na terenie miasta Poznania (tabele w programie Excel), Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Poznań (archiwum Kuratorium Oświaty w Poznaniu)
Szczurek-Boruta Alina, Grabowska Barbara, 2009, Dynamika kształtowania się tożsamości młodzieży – ku tożsamości wzbogaconej, [in:] ed. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – Studium z pogranicza polsko-czeskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń, pp. 21–64
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. nr 56, poz. 458)
Walczak Bartłomiej, 2008, Migracje rodzicielskie, [in:] Zeszyty metodyczne nr 8, Szkoła wobec mobilności zawodowej rodziców i opiekunów. Niezbędnik nauczyciela, ed. E. Kozdrowicz, B. Walczak, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pegadogicznej, Warszawa, pp. 7–21
Walczak Bartłomiej, 2009, Dziecko w sytuacji rozłąki migracyjnej [in:] Współczesne migracje: dylematy Europy i Polski, ed. M. Duszczyk, M. Lesińska, OBM UW, Warszawa, pp. 149–173
Walczak Bartłomiej, Kozdrowicz Ewa, Bielecka Elżbieta, 2009, Społeczne i pedagogiczne skutki migracji poakcesyjnych, [in:] ed. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, Procesy migracji w społeczeństwie otwartym. Perspektywa edukacji międzykulturowej, Trans Humana, Białystok, pp. 200–212

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

31-32

Strona pocz.:

261

Strona końc.:

280

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

0137-4079

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dostęp:

Otwarty

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Sprawdź zasady wykorzystania w opisie publikacji.
×

Cytowanie

Styl cytowania: