Metadata language
The Revival of Jewish Ethnic Consciousness – Identity Strategy in the New Educational Contexts
Subtitle:Ethnologia Polona 31-32 (2010-2011)
Creator: Publisher:Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Place of publishing: Date issued/created: Description: Type of object: Subject and Keywords:świadomość etniczna ; tożsamość polsko-żydowska ; edukacja międzykulturowa
Abstract:W artykule prezentuję wyniki badań biograficznych nad dwoma pokoleniami młodzieży żydowskiej (tzw. „pokolenie odnalezione” – roczniki 1972–1984 oraz pierwsze pokolenie absolwentów żydowskiej szkoły Fundacji R. Laudera – roczniki 1988–1992). Skupiam się na sposobach konstruowania tożsamości społeczno-kulturowej (komponentach współczesnej tożsamości żydowskiej, postawach wobec bycia obywatelem polskim i kryterium narodowości izraelskiej). Zwracam uwagę na rolę nowego czynnika kształtującego tożsamość – formalną edukację w warszawskiej szkole Lauder-Morasha (placówce o charakterze etnicznym, zdecydowanie ułatwiającą nabywanie żydowskich kompetencji kulturowych, jednocześnie w praktyce wielokulturową, promującą identyfikację otwartą i dwukulturową)
References:
Babiński G., 1998, Metodologiczne problemy badań etnicznych, Cracow
Grabski A., 1997, Współczesne życie religijne Żydów w Polsce, [in:] J. Tomaszewski (ed.), Studia z dziejów i kultury Żydów w Polsce po 1945 roku, Warsaw, pp. 143–202
Nikitorowicz J., 1995, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok
IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; click here to follow the link
Language: Digitizing institution:Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Access: