Object structure
Title:

Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 3 (2011)

Creator:

Świtek, Gabriela

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2011

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

Darwin, Charles, 1809-1882 ; ewolucjonizm ; sztuki wizualne ; sztuki piękne - 19 w.

References:

1. G. Allen, Aesthetic evolution of man, „Mind” October 1880 vol. 5 no 20, s. 448.
2. C. Baudelaire, Salon 1859, w: tegoż Rozmaitości estetyczne, przeł. J. Guze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 301.
3. D. Bindman, Mankind after Darwin and nineteenth-century art, w: Endless forms, s. 142-165.
4. O. Breidbacha, Visions of nature. The art & science of Ernst Haeckel, Prestel, Munich–Berlin–London–New York 2006.
5. J. Browne, Darwin o powstawaniu gatunków. Biografia, przeł. P. Jastrzębiec, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2008, s. 23-24.
6. J. Bryant, Darwin at home. Observations and taste at Down House, w: Endless forms. Charles Darwin, natural science and the visual arts, ed. D. Donald, J. Munro, Fitzwilliam Museum, Cambridge, Yale Center for British Art, New Haven, Yale University Press, New Haven–London 2009, s. 44.
7. J. Crary, Techniques of the observer. On vision and modernity in the nineteenth century, The MIT Press, Cambridge Ma.– London 1992, s. 97-136.
8. K. Darwin, O pochodzeniu człowieka, przeł. M. Ilecki, Biblioteka Dzieł Naukowych, Warszawa 1929, s. 14.
9. L. Frank, Reading the Gravel Page. Lyell, Darwin, and Conan Doyle, „Nineteenth-Century Literature” December 1989 vol. 44 no 3, s. 364-387.
10. E. Gieysztor-Miłobędzka, Natura, nauka, kultura – nowy paradygmat, w: Sztuka a natura, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. E. Chojecka, Oddział Górnośląski SHS, Katowice 1991, s. 15-29.
11. R. Hewison, John Ruskin. The argument of the eye, Princeton University Press, Princeton 1976, s. 65.
12. P. Kort, M. Hollein, Darwin Art and the search for origins, Wienand Verlag, Cologne 2009.
13. A. Leng, Ruskin’s rewriting of Darwin, „Prose Studies” April 2008 vol. 30 iss. 1, s. 64-90.
14. M. Lucy, Cormon’s Cain and the problem of the prehistoric body, „Oxford Art Journal” 2002 vol. 25 no 2, s. 107-126.
15. R. Millard, R.E. Pickard, Darwin’s tubercle belongs to Woolner, „Archives of Otolaryngology – Head & Neck Surgery” 1970 no 91, s. 334-335.
16. K. Motoé, K. Takahashi, Odilon Redon 1840-1916, katalog wystawy, The National Museum of Modern Art., Tokio 1989, s. 72.
17. L. Nochlin, M. Lucy, The Darwin effect. Evolution and nineteenth-century visual culture, specjalne wydanie „Nineteenth-Century Art Worldwide” 2003 no 2, http://19thc-artworldwide.org/spring_03 (11.08.2010).
18. "Observables” at the Royal College of Surgeons. Woolner’s „Puck”, „Annals of the Royal College of Surgeons of England” February 1948 no 2, s. 104.
19. A. Pieńkos, Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu, w: tegoż Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 94.
20. O. Redon, Sobie samemu. Dziennik 1867-1915, przeł. H. Ostrowska-Grabska, w: Moderniści o sztuce, red. E. Grabska, PWN, Warszawa 1971, s. 259.
21. J. Richardson, Nietzsche contra Darwin, „Philosophy and Phenomenological Research” November 2002 vol. 65 no 3, s. 537-575.
22. C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Universitas, Kraków 1998, s. 104.
23. J. Ruskin, Pre-raphaelitism, 1851, w: The art criticism of John Ruskin, s. 379-381.
24. J. Ruskin, Science and art, w: The art criticism of John Ruskin, red. R.L. Herbert, Anchor Books, New York 1964, s. 28.
25. J. Ruskin, Sztuka a użyteczność(wykład IV), w: tegoż Sztuka, społeczeństwo, wychowanie, przeł. Z. Doroszowa, M. Treter-Horowitzowa, wstęp i komentarz I. Wojnar, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1977, s. 379-380.
26. J. Smith, Charles Darwin and victorian visual culture, Cambridge University Press, Cambridge 2006, s. 279.
27. M. Sturken, L. Cartwright, Practices of looking. An introduction to visual culture, Oxford University Press, Oxford 2003, s. 279-314.
28. G. Świtek, Dział zwierząt, „Czas Kultury” 2007 nr 6, s. 4-15.
29. G. Świtek, Gatunki, typy, formy, style. O morfologii i anatomii porównawczej w historii architektury, „Czas Kultury” 2009 nr 5, s. 58-66;
30. A. Wieczorkiewicz, Monstruarium, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009, s. 156-173.
31. J. Woźniakowski, Góry niewzruszone. O różnych wyobrażeniach przyrody w dziejach nowożytnej kultury europejskiej, Czytelnik, Warszawa 1974, s. 307.
32. J. Woźniakowski, Kilka uwag o krytykach i recenzentach angielskich, w: Myśl o sztuce, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. T. Frankowska, PWN, Warszawa 1976, s. 155-156.
33. M. Zgórniak, Dlaczego goryl Fremieta porywa kobietę?, „Folia Historiae Artium” Seria Nowa, t. 8-9 (2002/2003), s. 77-91.
34. M. Zgórniak, Fremiet’s Gorillas. Why do they carry off women?, „Artibus et Historiae” 2006 vol. 27 nr 54, s. 219-237;

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

3

Start page:

64

End page:

82

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: