Metadata language
Niemy poemat Jana Brzękowskiego.
Subtitle:Teksty Drugie: Bezformie awangardy
Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Pol. text, eng. summary
Subject and Keywords:cinemapoetry ; avant-garde ; abstract film ; Brzękowski, Jan ; poetic experiment
References:
1. Brzękowski J., Film a nowa poezja, „Wiadomości Literackie” 1933, nr 28 (1933) [przedr. w: Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939, wyb. i opr. J. Bocheńska, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1975].
2. Brzękowski J. Poezja integralna, biblioteki „a.r.”, t. 5, Skład Główny: Dom Książki Polskiej, Warszawa 1933.
3. Bocheńska J. Polska myśl filmowa do roku 1939, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1974.
4. Checefsky B., Woman and Circles, https://www.youtube.com/watch?v=PyKAICQW-c8 (15.01.2024).
5. Irzykowski K., Królestwo ruchu, w: tegoż, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków1924.
6. Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
7. Giżycki M., Awangarda wobec kina: film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Małe, Warszawa 1996.
8. I. Hedges Constellated Visions: Robert Desnos and Man Ray „L’Étoile de mer”, w: Dada and Surrealist Film, ed. by R. de Kuenzli, MIT Press, Cambridge, Massachussets 1996.
9. Kałuża A., Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i poezja polska XX wieku, „Teksty Drugie” 2022, nr 1.
10. Komunikat Grupy „a.r.” nr 1, w: W. Strzemiński – in memoriam, red. J. Zagrodzki, PP „Sztuka Polska” Oddział w Łodzi, Łódź 1988.
11. Kuc K., Visions of Avant-Garde Flims. Polish Cinematic Experiments from Expressionism to Constructivism, University of Indiana Press, Indiana–Minneapolis 2016.
12. Kucharczyk J., Pierwiastki filmowe w twórczości literackiej Tadeusza Peipera i Jalu Kurka, „Kwartalnik Filmowy” 1965, nr 1.
13. Kuenzli R., Man Ray’s Fims. From Dada to Surrealism, w: Avant-Garde Film, ed. by A. Graf, D. Scheuneman, Rodopi, New York–Amsterdam 2007.
14. Kurek J., O filmie „artystycznym” i „stosowanym”, „Kino dla wszystkich” 1928, nr 56 [przedr. w: Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, s. …].
15. Kurek J., Objaśniam OR, „Linia” 1933, nr 5 [przedruk w: Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, red. M. Giżycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989].
16. Lechowicz L., Fotografia i film. Z historycznej problematyki relacji intermedialnych, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Plastyczna. Fotografia” 2016.
17. Levi P., Cinema by Other Means, Oxford University Press, New York 2012.
18. Otto W., Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo PTPN, Poznań 2007.
19. Polit P., Awangarda według Themersonów, w: Themersonowie i awangarda, Muzeum Sztuki, Łódź 2013.
20. Pytaszowie E., M., Poetycka podróż w świat kinematografu, czyli kino w poezji polskiej lat 1914-1925, w: Szkice z teorii filmu, red. A. Helman, T. Miczka, Prace Naukowe UŚ, Katowice 1978.
21. Śniecikowska B., Dwóch artystów – dwa tworzywa – jedna idea? – o sztuce i teorii sztuki Juliana Przybosia i Władysława Strzemińskiego, w: tejże, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura a sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918—1939, TWiAPN Universitas, Kraków 2005.
22. Taborska A., Surrealizm. Spiskowcy wyobraźni, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013.Wall-Romana Ch., Cinepoetry: Imaginary Cinemas in French Poetry, Fordham University Press, New York 2013.
23. Wall-Romana Ch., Cinepoetry: Imaginary Cinemas in French Poetry, Fordham University Press, New York 2013.
24. Wójtowicz A., Charlie w Inkipo. Nowa Sztuka i Chaplin, w: Nowa Sztuka. Początki (i końce), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
25. Wójtowicz A., Wśród „nowych możliwości”. Powieść awangardowa i film, w: tegoż, Cogito i „sejsmograf podświadomości”. Proza pierwszej awangardy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
26. Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny, w: tejże, Literatura a sztuki wizualne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
0867-0633 ; 10.18318/td.2024.5.8
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: