Metadata language
Głosy "Europy" – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna
Subtitle: Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
Subject and Keywords:intermedialność ; sound studies ; łańcuch intermedialny ; jukstapozycja głosowa ; typografia ; "Europa" Anatola Sterna
References:
1. Berman M., Pionierzy fotomontażu w Polsce, w: Mieczysław Szczuka, oprac. A. Stern, M. Berman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1965.
2. Białoszewski M., Rozkurz, PIW, Warszawa 1998.
3. Bielak A., Habent sua fata libelli a nawet pojedyncze frazy…, „Teksty Drugie” 2021, nr 1.
4. Bobczuk A., Jaworska J., Kopcińska K., Polit P., Sroka H., Aktualność „Europy” Themersonów, „Teksty Drugie” 2022, nr 6.
5. Bolecki W., Modalność. Literaturoznawstwo i kognitywizm (rekonesans), w: idem, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012.
6. Brzostowska-Tereszkiewicz T., Sztuka post-przekładu, „Przekłady Literatur Słowiańskich”, T. 9, cz. 1.
7. Dziadek A., Atopia: stadność i jednostkowość, „Teksty Drugie” 2008, nr ½.
8. Dziadek A., Doświadczenie nowoczesności w „Europie” Anatola Sterna, w: Nowoczesność jako doświadczenie: analizy kulturoznawcze, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, B. Giza, Universitas, Warszawa 2008.
9. Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2014.
10. Dziadek A., Słowo i obraz – oscylacja. O „Europie”, „Teksty Drugie” 2022, nr 6.
11. Ernst M., [Collages], w: Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. E. Grabska, H. Morawska, PWN, Warszawa 1969.
12. Giżycki M., „...Zaciekła praca eksperymentatorska!” (O filmach Franciszki i Stefana Themersonów), „Iluzjon” 1983, nr 3.
13. Giżycki M., „Europa” odnaleziona, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117.
14. Giżycki M., O potrzebie tworzenia filmów, „Projekt” 1983, z. 1.
15. Hejmej A., Estetyka intermedialności Stefana Themersona („St. Francis & the Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops”), „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 3.
16. Hopfinger M., W laboratorium sztuki XX wieku. O roli słowa i obrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
17. Horovitz M., Introduction, w: A. Stern, Europa, przeł. S. Themerson, M. Horowitz, Gaberbocchus Press, London 1962. https://bfidatadigipres.github.io/experimenta/2022/01/27/surviving-films-of-themersons/ (dostęp 4.11.2022).
18. Kałuża A., Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku, „Teksty Drugie” 2022, nr 1.
19. Kremer A., The Sound of Modern Polish Poetry. Performance and Recording after World War II, Harvard University Press, Cambridge, MA – London 2021.
20. Lachowski J., Anatol Stern i Stefan Themerson. O „Europie”, a także przyjaźni dwóch awangardzistów na podstawie ich korespondencji wzajemnej z lat 1959-1968, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2015, t. XLVI.
21. Malewicz K., Suprematyzm, przeł. J. Maurin-Białostocka, w: Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, PWN, Warszawa 1969.
22. Nyczek T., Akademia Ruchu, w: A.R.: Akademia Ruchu, red. T. Plata, Stowarzyszenie Przyjaciół Akademii Ruchu, Warszawa 2003.
23. Rypson P., Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
24. Sienkiewicz K., Ważkie potknięcia. Akademia Ruchu w CSW, w: Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji / City. The Field of Action, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2012.
25. Słodczyk R., Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, „Porównania” 2018, nr 1.
26. Stern A., Szczuka M., Europa, trans. S. Themerson, Michael Horovitz, preface O. Blakeston, introduction M. Horovitz, Gaberbocchus, London 1962.
27. Stern A., Szczuka M., Europa, wstępy J.N. Miller, A. Stern, Księgarnia F. Hoesicka, Warszawa 1929.
28. Strzemiński W., [Recenzja książki J. Tschicholda „Eine Stunde Druckgestaltung”], w: idem, Pisma, oprac. Z. Baranowicz, Ossolineum, Wrocław 1975.
29. Ślizińska M., Turowski, Teresa Żarnowerówna 1897-1949. Artystka końca utopii, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2014.
30. Śniecikowska B., „TAK” odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, „Teksty Drugie” 2019, nr 3.
31. Śniecikowska B., Ogniwa „Europy” – o długim, poplątanym łańcuchu intersemiotycznym oraz odnalezionym filmie Franciszki i Stefana Themersonów, „Teksty Drugie” 2022, nr 6.
32. Śniecikowska B., Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939, Universitas, Kraków 2005.
33. Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg, Recto Verso, Łódź 2011.
34. Tsur R., Sposoby dźwiękowej realizacji przerzutni – zagadnienia percepcji i manipulacje eksperymentalne, w: Językoznawstwo kognitywne III: Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, przeł. B. Śniecikowska, J. Płuciennik, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006.
35. Tsur R., What Makes Sound Patterns Expressive. The Poetic Mode of Speech Percepetion, Duke University, Durham–London 1992.
36. Turowski A., Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000.
37. Wójtowicz A., „Europy”. O edycjach poematu Anatola Sterna, „Teksty Drugie” 2022, nr 6.
38. Wysłouch S., „Lokomotywa” Tuwima w książce i na ekranie, w: Literatura w kręgu sztuki. Tematy – konteksty – medialne transformacje, red. B. Przymuszała, S. Wysłouch, Poznań 2016.
39. Wysłouch S., Literatura i obraz. Tereny strukturalnej wspólnoty sztuk, w: Intersemiotyczość: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004.
40. Zagrodzki J., Outsiderzy awangardy, w: Stefan i Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne – Visual Researches, red. U. Czartoryska, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1982.
41. Zagrodzki J., Początki polskiego filmu eksperymentalnego, „Projekt” 1974, nr 5.
42. Zarębski P. J., Twórcze dylematy towarzyszące realizacji filmów „Europa II” oraz „Artur Szyk – iluminator”, Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny „SIM”, Łódź 1918.
0867-0633 ; 10.18318/td.2024.3
Source:IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: