Metadata language
Markowskie modele procesów edukacyjnych
Subtitle:Raport Badawczy = Research Report ; RB/63/2004
Creator:Bereziński, Mirosław ; Inkielman, Michał (1937– ) ; Wagner, Dariusz W.
Publisher:Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences
Place of publishing: Date issued/created: Description:[2], 50, [28] stron ; 21 cm ; Bibliografia s. 48-50
Subject and Keywords: Abstract:W pracy - na przykładzie szkoły wyższej - zostały przedstawione wyniki badań prowadzonych przez autorów nad zastosowaniem łańcuchów Markowa do modelowania dynamiki procesu edukacyjnego. Omówiono podstawowy kontekst zadania modelowania tego procesu kładąc szczególny akcent na uwarunkowania wynikające z realizowanej w kraju reformy edukacji. Wskazano na metodologiczną niepoprawność przyjmowania a priori, że ciąg stanów procesu edukacyjnego jest jednorodnym łańcuchem Markowa pierwszego rzędu. Przedstawiono test do weryfikowania hipotezy o niezależności, test do sprawdzania jednorodności łańcucha i test do weryfikacji hipotezy o rzędzie łańcucha. Dużo uwagi poświęcono nieokreśloności procesu edukacyjnego: przedstawiono możliwość jej oceny za pomocą entropii informacyjnej oraz możliwość wykorzystania znajomości entropii stanu procesu edukacyjnego do oceny rzędu łańcucha. Skonstruowano model procesu edukacyjnego realizowanego na poziomie szkoły wyższej. Zwrócono również uwagę na potrzebę rozwinięcia modelu przez wprowadzenie elementów sterowania procesem edukacyjnym.
Relation:Raport Badawczy = Research Report
Resource type: Detailed Resource Type: Source: Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Badań Systemowych PAN
Projects co-financed by: Access: