Metadata language
Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w finansach
Subtitle:Raport Badawczy = Research Report ; RB/57/2003
Creator:Krawczak, Maciej ; Mańczak, Kazimierz ; Szkatuła, Grażyna
Publisher:Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences
Place of publishing: Date issued/created: Description:68 pages ; 21 cm ; Bibliography p. 62-68
Subject and Keywords:Uczenie maszynowe ; Analiza finansowa
Abstract:W pracy wprowadzono do zagadnienia predykcji finansowych szeregów czasowych. Przedstawiono analizę finansowych szeregów czasowych, których źródłem są nieliniowe systemy dynamiczne, analiza których prowadzi do możliwości wykorzystania elementów chaosu deterministycznego do predykcji. Ograniczono się do zagadnień uczenia nadzorowanego, w którym tworzone są opisy klas zawierających przykłady posiadające pewne wspólne właściwości, które odróżniają je od innych klas. Zadanie uczenia maszynowego na podstawie przykładów sformułowano w postaci ciągu zadań cząstkowych, zapisanych w postaci pewnych modyfikacji zadania pokrycia. Zaproponowano metodę tworzącą reguły typu JEŻELI ... TO ... , prezentujące istniejące regularności w przykładach, z możliwością uwzględniania założenia o poprawnym opisywaniu przez tworzone reguły „większości" przykładów uczących. Ostatnią część pracy poświęcono zbiorom rozmytym zaproponowanym przez Lotfi A. Zadeha w 1965 roku jako numeryczne narzędzie do opisu niepewności, nieprecyzyjności, wieloznaczności towarzyszących nieodłącznie ludzkiej percepcji, myśleniu, mówieniu itp.
Relation:Raport Badawczy = Research Report
Resource type: Detailed Resource Type: Source: Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Systems Research Institute of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of Systems Research Institute PAS
Projects co-financed by: Access: