Metadata language
Ekstatyczne eksplozje. Wajda, afekty i reparacja
Subtitle: Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:21 cm ; Pol. text, eng. summary
Type of object: Subject and Keywords:Wajda, Andrzej ; excess ; affect ; pathos
References:
1. J. M. Barker, The tactile eye: touch and the cinematic experience, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2009.
2. R. Barthes, Trzeci sens, tłum. R. Wyborski, „Kino” 1971 nr 11, s. 37-41.
3. K. Bojarska, Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013 nr 6, s. 8-16.
4. E. Brinkema, The forms of the affects, Duke University Press, Durham–London 2014.
https://doi.org/10.1215/9780822376774
5. A. Britton, Sexuality and power, or the two others, w: Britton on film. The complete film criticism of Andrew Britton, ed. B. Keith Grant, Wayne State University Press, Detroit 2009, s. 287-311.
6. Ch. Caes, Widowiska katastroficzne: trauma historyczna i męska podmiotowość we wczesnych filmach Andrzeja Wajdy, przeł. Ch. Caes, Z. Batko, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 141-178.
7. P. Coates, Wajdowska wyobraźnia katastroficzna. Trauma wojenna, surrealizm i kicz, przeł. T. Misiak, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 99-118.
8. S. Eisenstein, Autoportret, przeł. T. Szczepański, w: Eisenstein – artysta myśliciel, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 7-26.
9. S. Eisenstein, Patos, w: tegoż, Nieobojętna przyroda, przeł. M. Kumorek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 51-220.
10. J. Falkowski, Polonez tragiczny, „Współczesność” 1958 nr 27.
11. B. Farmer, The fabulous sublimity of gay diva worship, “Camera Obscura” 2005 no. 20(2), s. 164-195.
12. D. Fernandez, Eisenstein: drzewo i korzenie, przeł. M. Szczepańska, „Film na Świecie” 1991 nr 1, s. 73-77.
13. S. Gordon, „Breaking the waves” and the negativity of Melanie Klein: rethinking the female spectator, „Screen” 2004 no. 45(3), s. 206–225.
14. A. Helman, Sarmata na płonącej żyrafie, „Ekran” 1959 nr 42, s. 3.
15. S. Jagielski, „Niech mnie wszyscy kochają”. Transnarodowe ciało Elżbiety Czyżewskiej, w: Kino polskie jako kino transnarodowe, red. M. Podsiadło, S. Jagielski, w druku.
16. S. Jagielski, Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym, Universitas, Kraków 2013.
17. M. Klein, Miłość, poczucie winy i reparacja, w: tejże, Miłość, poczucie winy i reparacja oraz inne prace z lat 1921-1945, przeł. D. Golec, A. Czownicka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 301-337.
18. M. Klein, Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi, w: tejże, Miłość, poczucie winy i reparacja oraz inne prace z lat 1921-1945, przeł. D. Golec, A. Czownicka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 338-364.
19. K. Kornacki, Popiół i diament Andrzeja Wajdy, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
21. T. Lubelski, „Mówi do nas”. Wyobrażenie Autora w filmach Andrzeja Wajdy, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Piotr Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 19-35.
20. E. Kosofsky Sedgwick, Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo: masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, przeł. M. Szcześniak, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014 nr 5, s. 30, http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/184/299/ [1.06.2016].
22. T. Lubelski, Wajda, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2006.
23. M. P. Markowski, Emocje. Hasło encyklopedyczne w trzech częściach i dwudziestu trzech rozdziałach (nie licząc motta), w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Wyd. IBL, Warszawa 2014, s. 345-366.
24. L. U. Marks, The skin of the film: intercultural cinema, embodiment, and the senses, Duke University Press, Durham–London 2000.
25. L. U. Marks, Touch. Sensuous theory and multisensory media, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2002.
26. B. Mruklik, Andrzej Wajda, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1969.
27. K. Nałęcki, A. Wajda Kompozycja obrazu w filmach dźwiękowych Eisensteina („Aleksander Newski i „Iwan Groźny” cz. I), „Kwartalnik Filmowy” 1952 nr 8, s. 16-29.
28. E. Ostrowska, „Katyń” Andrzeja Wajdy: melodramatyczny afekt i historia, „Pleograf” 2016 nr 1, http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/andrzej-wajda/1/katyn-andrzeja-wajdy-melodramatyczny-afekt-i-historia/536 [1.06.2016].
29. R. Polański, A. Wajda, Reżyser filmowy i świat współczesny, „Kino” 1972 nr 2, s. 31-36.
30. Davina Quinlivan Film, healing and the body in crisis: a twenty-first century aesthetics of hope and reparation, „Screen” 2014 no. 55(1), s. 103-117.
31. S. Sasse, Patos i antypatos. Formuły patosu u Siergieja Eisensteina i Aby’ego Warburga, przeł. P. Piszczatowski, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014 nr 6, http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/213/356/ [1.06.2016].
32. S. Shaviro, The cinematic body, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 1993.
33. T. Szczepański, Eisenstein i psychoanaliza, „Kino” 1979 nr 11, s. 27-32.
34. K. Thompson, The concept of cinematic excess, w: Narrative, apparatus, ideology, ed. P. Rosen, Columbia University Press, New York 1986, s. 130-142.
35. A. Wajda, Kino i reszta świata, Znak, Kraków 2000.
36. A. Wajda, Nowy film…, rozm. B. Michałek, „Kino” 1968 nr 1, s. 41-47.
37. L. Williams, Film bodies: gender, genre, excess, w: Film and theory: an anthology, ed. R. Stam, T. Miller, Blackwell, Malden 2000, 207–221.
0867-0633 ; 10.18318/td.2018.1.19
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Access: