Metadata language
Pamiętnik Literacki Z. 1 (2015)
Creator: Publisher:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Place of publishing: Date issued/created: Description:Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Działalność upowszechniająca naukę 2016-2018: "Pamiętnik Literacki" – zwiększenie potencjału naukowego, poziomu umiędzynarodowienia i stopnia oddziaływania pisma przez efektywne upowszechnianie w Internecie
Type of object: Subject and Keywords:kazanie Franciszka Sitańskiego Pszczółka w bursztynie ; vita contemplativa ; życie klasztorne ; ekfraza ; postacie św. Doroty, męczenników z Cezarei i Doroty Kątskiej
References:
1. Arystoteles, Retoryka. – Retoryka dla Aleksandra. – Poetyka. Przeł., wstęp, koment. H. Podbielski. Warszawa 2008.
2. Św. Augustyn, Objaśnienia psalmów. Ps. 58–77. Przeł. J. Sulowski. Oprac. E. Stanula. Warszawa 1986.
3. M. Barłowska, Jakub Sobieski pamięci wielkiego kawalera, Bartłomieja Nowodworskiego wraz z tekstem mowy „Rzecz J. M. Pana Jakuba Sobieskiego [...] na pogrzebie sławnej pamięci Wielkiego Kawalera…” Szczecin 2006 .
4. M. Barłowska, Jerzy Ossoliński – orator polskiego baroku. Katowice 2000.
5. M. Barłowska, Ossoliński, Moskorzowski, Sarbiewski – mowy pogrzebowe. Teksty w dialogu. Katowice 2008.
6. M. Barłowska, Swada i milczenie. Zbiory oratorskie XVII–XVIII wieku – prolegomena filologiczne. Katowice 2010.
7. Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r. Transkrypcja, wstępy J. Frankowski. Wyd. 5. Warszawa 2000.
8. J. Bochenek, Zarys ascetyki. Warszawa 1972.
9. A. Bocian, „Zwierzyniec” św. Teresy z Avili. „Homo Dei” 1982, nr 3, s. 205.
10. J. E. Cirlot, Słownik symboli. Przeł. I. Kania. Wyd. 2. Kraków 2006.
11. G. Conte, La metafora barocca. Saggio sulle poetiche del Seicento. Milano 1972.
12. E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł., oprac. A. Borowski. Kraków 1997.
13. A. Czechowicz, Kasper Twardowski. Między spojrzeniem a językiem. „Roczniki Humanistyczne” 2002, z. 1, s. 123.
14. J. A. Drob, Trzy zegary. Obraz czasu i przestrzeni w polskich kazaniach barokowych. Lublin 1998.
15. H. Dziechcińska, Parawizualność literatury staropolskiej jako element ówczesnej kultury. W zb.: Słowo i obraz. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Nieborów, 29 września – 1 października 1977 r. Red. A. Morawińska. Warszawa 1982, s. 97-112.
16. M. Eliade, Traktat o historii religii. Przeł. J. Wierusz-Kowalski. Oprac. B. Kupis. Wstęp L. Kołakowski. Wyd. 2. Łódź 1993.
17. K. Estreicher, Bibliografia polska. T. 28. Kraków 1930, s. 119.
18. D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej. Przeł., oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński. Warszawa 1990.
19. Fratris Francisci Sitanii Zamoscensis [...] poematum variorum libri IV. Zamość 1626.
20. D. Gostyńska, Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej. Warszawa 1991.
21. J. Gwioździk, Druki okolicznościowe w środowisku żeńskich klasztorów kontemplacyjnych XVI–XVIII wieku. W zb.: Druki ulotne i okolicznościowe – wartości i funkcje. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Wojnowice, 8–10 października 2004. Red. nauk. K. Migoń, M. Skalska-Zlat, A. Żbikowska-Migoń, przy współpr. E. Herden. Wrocław 2006.
22. J. Gwioździk, Norbertańscy święci i błogosławieni w „Księdze żywotów” dedykowanej ksieni Dorocie Kąckiej z klasztoru na Zwierzyńcu. W zb.: Premonstratensi na ziemiach polskich w średniowieczu i epoce nowożytnej. Red. J. Rajman. Kraków 2007.
23. G. Habrajska, Prototyp miłości w „Pieśni nad pieśniami”. W zb.: Inspiracje chrześcijańskie w kulturze Europy. Materiały z konferencji 11–14 maja 1999 r. Red. E. Woźniak. Łódź 2000, s. 341-355.
24. M. Hanusiewicz, "Świadectwo zmysłów” w poezji religijnej XVII wieku. W zb.: Literatura polskiego baroku. W kręgu idei. Red. A. Nowicka-Jeżowa, M. Hanusiewicz, A. Karpiński. Lublin 1995, s. 335-357.
25. M. Hanusiewicz, Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku. Lublin 1998.
26. św. Ignacy Loyola, Pisma wybrane. Komentarze. T. 2. Oprac. M. Bednarz, przy współpr. A. Bobera, R. Skórki. Kraków 1968.
27. Św. Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel. W: Dzieła. Przeł. B. Smyrak. Wprow. O. Filek. Wyd. 5, przejrz., popr. Kraków 1995, s. 237.
28. Kazania na uroczystość B. Joanny Franciszki Fremiot de Chantal. Wilno 1764.
29. S. Kobielus, Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji – starożytność i średniowiecze. Warszawa 2002.
30. K. Korczyński, Kazanie o B. Salomei miane w Krakowie w kościele S. Jędrzeja Apostoła Roku 1758. B.m.r.
31. M. Korolko, Między retoryką a teologią. O kunszcie estetycznym staropolskich kazań (rekonesans). W zb.: Proza polska religijna w kręgu inspiracji. Red. M. Jasińska-Wojtkowska, K. Dybciak. Lublin 1993.
32. J. Kotarska, Erotyk staropolski. Inspiracje i odmiany. Wrocław 1980.
33. B. Krzywobłocka, R. Krzywobłocka, Magia klejnotów. Warszawa 1976.
34. H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze. Przeł., oprac., wstęp A. Gorzkowski. Bydgoszcz 2002.
35. R. W. Lee, „Ut pictura poesis”. The Humanistic Theory of Painting. „The Art Bulletin” t. 22 (1940), nr 4, s. 203.
36. S. B. Linde, Słownik języka polskiego. T. 2. Wyd. 2, popr., pomn. Lwów 1855, s.v. Łaskawość, s. 597.
37. D. C. Maleszyński, Człowiek w tekście. Formy istnienia według literatury staropolskiej. Poznań 2002.
38. J. Marecki, Rośliny w heraldyce (fragment większej całości). W zb.: Symbolika roślin. Heraldyka i symbolika chrześcijańska. Red. J. Marecki, L. Rotter. Kraków 2007.
39. J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych. Kraków 2009, s.v. Dorota św., s. 164–165.
40. M. P. Markowski, Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza. „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2, s. 229–236.
41. T. Michałowska, Literatura okolicznościowa. Hasło w: Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze – renesans – barok. Red. T. Michałowska, przy udz. B. Otwinowskiej i E. Sarnowskiej-Temeriusz. Wrocław 1990, s. 420.
42. T. Michałowska, Poetyka i poezja. Studia i szkice staropolskie. Warszawa 1982.
43. J. A. Morsztyn, Pszczoła w bursztynie. W zb.: Poeci polskiego baroku. Oprac. J. Sokołowska, K. Żukowska. T. 1. Warszawa 1965, s. 732.
44. K. Mrowcewicz, „Miłości Bożej rozmyślanie”. O „Emblematach” Zbigniewa Morsztyna. W zb.: Literatura i kultura polska po „potopie”. Red. nauk. B. Otwinowska, J. Pelc, przy współudz. B. Falęckiej. Wrocław 1992, s. 153-164.
45. W. F. Murawiec, Sitański Franciszek. Hasło w: Polski słownik biograficzny. T. 37, z. 1. Warszawa–Kraków 1996, s. 585–586.
46. S. Newman, Aristotle’s Notion of „Bringing-Before-the-Eyes”. Its Contributions to Aristotelian and Contemporary Conceptualizations of Metaphor, Style, and Audience. „Rhetorica” 2000, nr 1, s. 7.
47. B. Niebelska-Rajca, „Enargeia” i „energeia” w teoriach literackich renesansu i baroku. Warszawa 2012.
48. J. Niedźwiedź, Nieśmiertelne teatra sławy. Teoria i praktyka twórczości panegirycznej na Litwie w XVII–XVIII w. Kraków 2003.
49. I. Nowakowska-Kempna, Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Warszawa 1995.
50. A. Nowicka-Jeżowa, Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino. Dialog poetów europejskiego baroku. Warszawa 2000.
51. A. Nowicka-Jeżowa, Sarmaci i śmierć. O staropolskiej poezji żałobnej. Warszawa 1992.
52. A. Nowicka-Struska, Ex fumo in lucem. Barokowe kaznodziejstwo Andrzeja Kochanowskiego. Lublin 2008.
53. A. Okopień-Sławińska, Chiazm. Hasło w: M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich. Wyd. 3. Wrocław 1998 , s. 77.
54. A. Okopień-Sławińska, Hypotypoza. Hasło w: M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich. Wyd. 3. Wrocław 1998, s. 205–206.
55. B. Otwinowska, „Homo metaphoricus” w teorii twórczości XVII w. W zb.: Studia o metaforze. Red. E. Sarnowska-Temeriusz. Wrocław 1980, s. 31-56.
56. K. Panuś, Wielcy kaznodzieje Krakowa. Studia in honorem Prof. Eduardi Staniek. Red. … Kraków 2006.
57. K. Panuś, Wielcy mówcy Kościoła w Polsce. Kraków 2005.
58. W. Pawlak, Koncept w polskich kazaniach barokowych. Lublin 2005;
59. W. Pawlak, Koncepty kaznodziejskie w oczach krytyków. W zb.: Koncept w kulturze staropolskiej. Red. L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak. Lublin 2005, s. 257-271.
60. B. Pfeiffer, Galerie i pałace. Kategoria „ekphrasis” w utworach staropolskich. "Pamiętnik Literacki" 2001, z. 2, s. 61-78.
61. D. Platt, Kazania pogrzebowe z przełomu XVI i XVII wieku. Z dziejów prozy staropolskiej. Wrocław 1992.
62. M. Prejs, Poezja późnego baroku. Główne kierunki przemian. Warszawa 1989.
63. Religia. Encyklopedia PWN. Red. nauk. T. Gadacz, B. Milerski. T. 3. Warszawa 2001, s.v. Dorota, s. 263.
64. P. Ricoeur, Metafora i symbol. W: Język, tekst, interpretacja. Wybór pism. Wybór, wstęp K. Rosner. Warszawa 1989, s. 123–155 (przeł. K. Rosner).
65. P. Ricoeur, The Rule of Metaphor. Multi-disciplinary Studies of the Creation of Meaning in Language. Transl. R. Czerny, K. Mc Laughlin, J. Costello. London 1986.
66. L. Rotter, Rośliny jako atrybuty świętych. W zb.: Symbolika roślin. Heraldyka i symbolika chrześcijańska. Red. J. Marecki, L. Rotter. Kraków 2007, s. 49–52.
67. J. Rousset, Spór o metaforę. Przeł. M. Dramińska-Joczowa. „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 4, s. 265-278.
68. F. Sitański, Pszczółka w bursztynie, to jest Dorota ś[więta] w imieniu swoim pokazana słuchaczom w dzień jej własny, w klasztorze zwierzynieckim przy Krakowie, u Panien Zakonu S. Premonstrateńskiego. Kraków 1627.
69. F. Sitański, Zawodnik poczwórny chrześcijańskiego biegu, wystawiony przy pogrzebie pobożnej pamięci, Jej Mści Paniej Doroty Gudziejewskiej Dawidowej Szwejkowskiej. Lublin 1636.
70. P. Skarga, Żywot i męczeństwo św. Doroty i innych przy niej. W: Żywoty świętych Starego i Nowego Zakonu na każdy dzień przez cały rok. T. 1. Kraków 1933, s. 250–256.
71. P. Skarga, Żywot św. Agnieszki. W: Żywoty świętych Starego i Nowego Zakonu na każdy dzień przez cały rok. T. 1. Kraków 1933, s. 150
72. M. Skwara, O dowodzeniu retorycznym w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych. Szczecin 1999.
73. M. Skwara, Polskie drukowane oracje pogrzebowe XVII wieku. Bibliografia. Gdańsk 2009.
74. J. Sokolski, Nosorożec księdza Birkowskiego, czyli symboliczne gry z czytelnikiem barokowego kaznodziei. „Pamiętnik Literacki” 2013, z. 3, s. 87-97.
75. J. Swastek, Dorota św. Hasło w: Encyklopedia katolicka. Red. R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz. T. 4. Lublin 1983, szp. 138–139.
76. Św. Teresa od Jezusa, Księga życia (8, 5). W: Dzieła. Przeł. H. P. Kossowski. T. 1. Wyd. 3. Kraków 1987, s. 168.
77. E. Tesauro, „Luneta Arystotelesowska”. W wersji łacińskiej: „Zasady ciętej i pomysłowej wymowy”. Przeł. W. Nowicka. W zb.: Źródła wiedzy teoretycznoliterackiej w dawnej Polsce. Średniowiecze – renesans – barok. Wstęp, wybór, oprac. M. Cytowska, T. Michałowska. Warszawa 1999, s. 462–466.
78. H. Weinrich, Semantyka śmiałej metafory. Przeł. R. Handke. W zb.: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. T. 1. Red. M. Głowiński, H. Markiewicz. Wrocław 1977, s. 101-121.
79. Z. Zarębianka, Poezja wymiaru sanctum. Kamieńska, Jankowski, Twardowski. Lublin 1992.
80. J. W. Zawisza, Panegiryczny druk okolicznościowy epoki stanisławowskiej. Wrocław 1984.
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link
Language: Rights:Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Terms of use: Digitizing institution:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Projects co-financed by:Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)
Access: