Język metadanych
Szkoła jako sposób zdobywania dóbr (Indianie E’ñepá, Amazonia wenezuelska)
Inny tytuł:School as a way of acquiring goods (E’ñepá Indians, Venezuelan Amazonia) ; Etnografia Polska 60 Z. 1-2 (2016)
Twórca: Wydawca:Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis: Typ obiektu: Temat i słowa kluczowe:Indianie E’ñepá ; szkoła ; dobra materialne ; zmiana kulturowa ; biała odmiana człowieka ; Amazonia ; nauczyciele indiańscy
Abstrakt:This article analyses how material, industrially produced, goods are acquired through schools by E’ñepá Indians in Venezuelan Amazonia. Based on ethnographic fieldwork the author shows how Indians use school goods to build social position in a traditional way. Contrary to a popular hypothesis, school education does not contribute to acculturation – Indian teachers do not become agents of cultural change. They are however persons who are able to familiarize tattó (“White people”) and thereby they take control over the flow of goods from national societies. In this way school becomes a place which represents the abundance of material goods, and the teacher becomes their master and donor
Czasopismo/Seria/cykl: Tom: Zeszyt: Strona pocz.: Strona końc.: Typ zasobu: Szczegółowy typ zasobu: Format: Identyfikator zasobu: Źródło:IAiE PAN, sygn. P 325 ; IAiE PAN, sygn. P 326 ; IAiE PAN, sygn. P 327 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Język: Prawa:Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Zasady wykorzystania: Digitalizacja:Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Dostęp: