Język metadanych
Czytając sztukę naskalną: pomiędzy archeologią a etnografią
Inny tytuł:Das Lesen der Felskunst: zwischen Archäologie und Ethnographie ; Przegląd Archeologiczny T. 46 (1998)
Twórca: Wydawca:Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis: Typ obiektu: Temat i słowa kluczowe:sztuka naskalna ; interpretacja ; "tekst" ; szamanizm ; dyskurs archeologiczno-etnograficzny
Abstrakt:The aim of this paper is to outline the interrelation between archaeological and ethnographical ways of „reading" rock art. In the history of this discourse two stages can be pointed out. First, connected with applying the structural methodology by archaeologists, showed that rock images can be perceived as an organised system, at least on the syntagmatic level, conveyinga given message. At the same time, however, by rejecting ethnographic perspectives it reduced the rock art grammar to linearity and two-dimensionality. The new tern of attentions to ethnography showed that „reading" should be understood mainly as a symbolic discourse where the crucial role to understand the message is metaphorical character of images. Thisapproach revealed also the importance of not only images but also the rock surface, which, especially in shamanic contexts, can create the third dimension of the rock art „text". Thus, the ethnographical perspective is one of stimulators of interpretative pluralism in the field of reading rock art
Czasopismo/Seria/cykl: Tom: Strona pocz.: Strona końc.: Typ zasobu: Szczegółowy typ zasobu: Format: Identyfikator zasobu: Źródło:IAiE PAN, sygn. P III 149 ; IAiE PAN, sygn. P III 272 ; IAiE PAN, sygn. P III 353 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Język: Język streszczenia: Prawa:Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Zasady wykorzystania: Digitalizacja:Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Dofinansowane ze środków:Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)
Dostęp: