Metadata language
Monitoring of changes in road potential accessibility at municipality level in Poland, 1995-2015
Subtitle:Geographia Polonica Vol. 88 No. 4 (2015)
Creator:Rosik, Piotr ; Stępniak, Marcin
Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description: Type of object: Subject and Keywords: Abstract:The main objective of this article is to show the effects of changes in road accessibility in Poland at municipality level over the long term of 20 years (1995-2015). The methodological basis is the potential accessibility indicator. A multi-criterion analysis of accessibility dimensions has been prepared and the international level has been included, with destinations located across the whole European continent. One of the main conclusions is that, during the years 1995-2015, regional disparities to the level of accessibility increased. Improvements in accessibility were found to be distributed across the country unevenly, with regions located in central and southern Poland identified as the greatest beneficiaries. The results can be seen to represent scientific background for transport policy priorities in Poland.
References:
1. Bruinsma F.R., Rietveld P., 1998. The accessibility of European cities: Theoretical framework and comparison of approaches. Environment and Planning, 30, 3, 499-521.
http://dx.doi.org/10.1068/a300499 -
2. Chojnicki Z., 1966. Zastosowanie modeli grawitacji i potencjału w badaniach przestrzenno-ekonomicznych. Studia KPZK PAN, 14, Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
3. Czyż T., 2002. Application of the potential model to the analysis of regional differences in Poland. Geographia Polonica, vol. 75, no. 1, pp. 13-24.
4. Geurs K.T., Van Eck J.R., 2001. Accessibility measures: Review and applications. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu report 408505 006, Bilthoven: National Institute of Public Health and the Environment.
5. Gutiérrez J., 2001. Location, economic potential and daily accessibility: An analysis of the accessibility impact of the highspeed line Madrid–Barcelona–French border. Journal of Transport Geography, vol. 9, no. 4, pp. 229-242.
http://dx.doi.org/10.1016/S0966-6923(01)00017-5 -
6. Guzik R., 2003. Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego w województwie małopolskim. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7. Hansen W.G., 1959. How accessibility shapes land-use. Journal of the American Institute of Planners, vol. 25, no. 2, pp. 73-76.
http://dx.doi.org/10.1080/01944365908978307 -
8. Holl A., 2007. Twenty years of accessibility improvements. The case of the Spanish motorway building programme. Journal of Transport Geography, vol. 15, no. 4, pp. 286-297.
http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2006.09.003 -
9. Ignram D.R., 1971. The concept of accessibility: A search for an operational form. Regional Studies, vol. 5, no. 2, pp. 101-107.
http://dx.doi.org/10.1080/09595237100185131 -
10. Keeble D., Owens P.L., Thompson C., 1982. Regional accessibility and economic potential in the European Community. Regional Studies, vol. 16, no. 6, pp. 419-432.
http://dx.doi.org/10.1080/09595238200185421 -
11. Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2010. Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej. Biuletyn KPZK PAN, 241, Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
12. Koźlak A., 2012. Dostępność transportowa a mobilność przestrzenna na rynku pracy w województwie pomorskim [in:] P. Rosik, R. Wiśniewski (eds.), Dostępność i mobilność w przestrzeni. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, pp. 119-128.
13. Michniak D., Więckowski M., Stępniak M., Rosik P., 2015. The impact of selected planned motorways and expressways on the potential accessibility of the Polish-Slovak borderland with respect to tourism development. Moravian Geographical Reports, vol. 23, no. 1, pp. 13-20.
http://dx.doi.org/10.1515/mgr-2015-0002 -
14. Potrykowski M., Taylor Z., 1982. Geografia transportu: Zarys problemów, modeli i metod badawczych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
15. RATAJCZAK W., 1992. Dostępność komunikacyjna miast wojewódzkich Polski w latach 1948-1988 [in:] Z. Chojnicki, T. Czyż (eds.), Współczesne problemy geografii społeczno-ekonomicznej Polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 173-203.
16. Ratajczak W., 1999. Modelowanie sieci transportowych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
17. Rosik P., 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. Prace Geograficzne, 233, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
18. Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., 2015. The decade of the big push to roads in Poland: Impact on improvement in accessibility and territorial cohesion from a policy perspective. Transport Policy, vol. 37, pp. 134-146.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2014.10.007 -
19. Schürmann C., Spiekermann K., Wegener M., 1997. Accessibility indicators: Model and report. SASI Deliverable D5, Report to the European Commission, Dortmund: Institute für Raumplanung. Universität Dortmund.
20. Schürmann C., Talaat A., 2000. Towards a European peripherality index. Final report. Report for General Directorate XVI Regional Policy of the European Commission, Berichte aus dem Institut für Raumplanung, 53, Dortmund: Universitat Dortmund. Institut fur Raumplanung.
21. Spiekermann K., Neubauer J., 2002. European accessibility and peripherality: Concepts, models and indicators. Stockholm: Nordregio.
22. Stępniak M., Rosik P., 2013. Accessibility improvement, territorial cohesion and spillovers: A multidimensional evaluation of two motorway sections in Poland. Journal of Transport Geography, vol. 31, no. 2, pp. 154-163.
http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2013.06.017 -
23. Stępniak M., Rosik P., Komornicki T., 2013. Accessibility patterns: Poland case study. Europa XXI, vol. 24, pp. 77-93.
http://dx.doi.org/10.7163/Eu21.2013.24.6 -
24. Śleszyński P., 2014. Dostępność czasowa i jej zastosowania. Przegląd Geograficzny, vol. 86, no. 2, pp. 171-215.
http://dx.doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2 -
25. Śleszyński P., 2015. Expected traffic speed in Poland using Corine land cover, SRTM-3 and detailed population places data. Journal of Maps, vol. 11, no. 2, pp. 245-254.
http://dx.doi.org/10.1080/17445647.2014.954645 -
26. Taylor Z., 1999. Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej. Prace Geograficzne, 171, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
27. Vickerman R.W., 1974. Accessibility, attraction, and potential: A review of some concepts and their use in determining mobility. Environment and Planning A, vol. 6, no. 6, pp. 675-691.
http://dx.doi.org/10.1068/a060675 -
28. Więckowski M., Michniak D., Bednarek-Szczepańska M., Chrenka B., Ira V., Komornicki T., Rosik P., Stępniak M., Székely V., Śleszyński P., Świątek D., Wiśniewski R., 2014. Road accessibility to tourist destinations of the Polish-Slovak borderland: 2010-2030 prediction and planning. Geographia Polonica, vol. 87, no. 1, pp. 5-26.
http://dx.doi.org/10.7163/GPol.2014.1 -
29. Wiśniewski S., 2015, Zmiany dostępności miast województwa łódzkiego w transporcie indywidualnym w latach 2013-2015. Przegląd Geograficzny, vol. 87, no. 2, pp. 321-341.
http://dx.doi.org/10.7163/PrzG.2015.2.6 -
File size 4,7 MB ; application/pdf
Resource Identifier: Source:CBGiOS. IGiPZ PAN, call nos.: Cz.2085, Cz.2173, Cz.2406 ; click here to follow the link
Language: Rights:Creative Commons Attribution BY-ND 3.0 PL license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY-ND 3.0 PL] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 3.0 PL license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Geography and Spatial Organization of the Polish Academy of Sciences
Original in: Projects co-financed by:European Union. European Regional Development Fund ; Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure
Access: