Metadata language
21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
Type of object: Subject and Keywords:semiotics ; Bondone di, Giotto (ok.1266-1337) ; Italian Renaissance art ; narration
References:
1. G. Agamben, La Puissance de la pensée. Essais et conférences, Payot & Rivages, Paris 2006, s. 162-163.
2. G. Agamben, Louvert. De l'homme et de l'animal, Payot & Rivages, Paris 2002, s. 74-85.
3. M. Andronikowa, Portriet. Ot naskalnych risunkow do zwukowogo filma, "Iskusstwo", Moskwa 1980, s. 55-59.
4. D. Arasse, Histoires de peintures, Gallimard, Paris 2006, s. 67-68.
5. D. Arasse, L'Homme en perspective. Les primitifs d'Italie, Hazan, Paris 2008.
6. S.S. Awierincew, Iisus Christos, hasło w: Mify narodow mira, t. 1, red. S.A. Tokariew, Moskwa 1982, s. 490.
7. S.S. Awierincew, Juda, hasło w: Mify narodow mira, t. 1, s. 580.
8. S.S. Awierincew, Poetika ranniewizantijskoj litieratury, "Nauka", Moskwa 1977, s. 128.
9. M. Baxandall, L'OEil du Quattrocento. L'usage de la peinture dans l'Italie de la Renaissance, Gallimard, Paris 1985.
10. Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie z języków oryginalnych. Opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich. Wydanie trzecie poprawione, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań-Warszawa 1980.
11. H. Blumenberg, La Passion selon saint Matthieu, L'Arche, Paris 2002, s. 199.
12. W. Burkert, Homo Necans. Rites sacrificiels et mythes de la Grèce ancienne, Les Belles Lettres, Paris 2005.
13. R. Burnet, L'Évangile de la trahison. Une biographie de Judas, Seuil, Paris 2008, s. 48.
14. L. Cavalli-Sforza, Évolution biologique, évolution culturelle, Odile Jacob, Paris 2005, s. 96.
15. G. Dagron, Décrire et peindre. Essai sur le portrait iconique, Gallimard, Paris 2007.
16. H. Damisch, Lorigine de la perspective. Édition revue et corrigée, Flammarion, Paris 1993.
17. H. Damisch, Théorie du nuage. Pour une histoire de la peinture, Seuil, Paris 1972, s. 125.
18. I.E. Daniłowa, Iskusstwo sriednich wiekow i Wosrożdienija. (Raboty raznych let), "Sowietskij chudożnik", Moskwa 1984, s. 69-70.
19. J.-P. Dessalles, P. Picq, B. Victorri, Les origines de la culture. Les origines du langage, Le Pommier, Paris 2006, s. 121-125, 128-129.
20. M. Detienne, En Grèce archaique: Géométrie, Politique, Société, "Annales. ESC" 1965 t. 20 nr 3, s. 425-441.
21. M. Detienne, Les Maîtres de Vérité dans la Grèce archaïque, Maspero, Paris 1967, s. 81-97.
22. M. Dvorák, Geschichte der italienische Kunst im Zeitalter der Renaissance. Akademische Vorlesungen, Band 1: Das XIV. und XV. Jahrhundert, R. Piper & Ko, München 1927.
23. S.M. Ejzensztejn, Mietod, t. 1: Grundproblem, Muziej kino, Ejzensztejn-Centr, Moskwa 2002, s. 235.
24. P. Fłorenskij, Obratnaja pierspiektiwa, "Trudy po Znakowym Sistiemam", t. 3, Tartu 1967, s. 392-393.
25. V. Gallese, G. Lakoff, The Brains Concepts: The Role of the Sensory-Motor System in the Conceptual Knowledge, "Cognitive Neuropsychology" 2005 t. 22 nr 3/4, s. 455-479.
26. Giotto, "Izobrazitielnoje iskusstwo", wstęp Irina Daniłowa, Moskwa 1970, s. 12-19.
27. R. Girard, Des choses cachées depuis la fondation du monde. Recherches avec J.-M. Oughourlian et G. Lefort, Éditions Grasset & Fasquelle, Paris 1978, s. 266-374.
28. R. Girard, Satan et le scandale, "L'Herne": Girard, Paris 2008, s. 119-121.
29. R. Girard, M. Serres, Le Tragique et la Pitié. Discours de réception de René Girard à l'Académie française et réponse de Michel Serres, Le Pommier, Paris 2007, s. 82-83, 94-96.
30. W. Grajewski, Maszyny dialogowe. Szkice teoretyczno-literackie, Universitas, Kraków 2003, s. 119-126.
31. D. Heller-Roazen, Echolalies. Essai sur l'oubli des langues, Seuil, Paris 2007, s. 26-27.
32. W.W. Iwanow, Dualnyje struktury w antropołogii. Kurs liekcyj, RGGU, Moskwa 2008, s. 288-290.
33. W.W. Iwanow, Izbrannyje trudy po siemiotikie i istorii kultury, t. 4: Siemiotika kultury, iskusstwa, nauki, "Jazyki Sławianskich Kultur", Moskwa 2007, s. 90-92, 94.
34. W.W. Iwanow, K priedystorii znakowych sistiem, Matieriały wsiesojuznogo simpoziuma po wtoricznym znakowym sistiemam I (5), Tartu 1974, s. 81-87.
35. W.W. Iwanow, Nauka o czełowiekie. Wwiedienije w sowriemiennuju antropołogiju. Kurs liekcyj, Izdatielskij Centr Rossijskogo Gosudarstwiennogo Gumanitarnogo Uniwiersitieta, Moskwa 2004, s 129-130.
36. W.W. Iwanow, Pierwaja trietdwadcatogo wieka w russkoj kulturie: mudrost, razum, iskusstwo, w: Russkaja antropołogiczeskaja szkoła. Trudy, t. 4, część 1, Moskwa 2007, s. 8-117.
37. E.H. Kantorowicz, Laudes Regiæ. Une étude des acclamations liturgique et culte du souverain au Moyen Âge, Fayard, Paris 2004 [prwdr 1946].
38. J. Kordys, The Kiss of Judas, w: Words and Images. Iconicity of the Text, ed. by T. Dobrzyńska, R. Kuncheva, Sofia 2008, s. 247-269.
39. L. Marin, Sémiotique de la Passion. Topiques et figures, Desclée de Brouwer, Aubier-Montaigne, Paris 1972, s. 103-107.
40. Max Dvorák i jego teoria dziejów sztuki, wyb. i posłowie L. Kalinowski, PWN, Warszawa 1974, s. 254-300.
41. M.-J. Mondzain, Image, icône, économie. Les sources byzantines de l'imaginaire contemporain, Seuil, Paris 1996, s. 191.
42. E. Panofsky, La perspective comme forme symbolique et autres essais, Minuit, Paris 1975, s. 181-182.
43. J. Patocka, Platon et l'Europe. Séminaire privé du semestre dété 1973, Verdier, Paris 1997, s. 65-66.
44. W. Propp, Nie tylko bajka, wyb. przekł. D. Ulicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 219-277.
45. J. Ratzinger-Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, część 1: Od Chrztu w Jordanie do Przemienienia, przeł. W. Szymona OP, Wydawnictwo M, Kraków 2007, s. 287-288.
46. G. Rizzolatti, C. Sinigaglia, Les neurones miroirs, Odile Jacob, Paris 2008.
47. I. Rosier-Catach, La parole efficace. Signe, rituel, sacré, Seuil, Paris 2004, s. 15-16.
48. M. Schapiro, Les mots et les images. Sémiotique du langage visuel, Macula, Paris 2000, s. 95.
49. R. Schwager, La mort de Jézus. René Girard et la théologie, w: LHerne, s. 125-137.
50. M. Serres, Carpaccio. Les esclaves libérés, Le Pommier, Paris 2007.
51. P. Sloterdijk, Bulles. Sphères, Microsphérologie, t. 1, Pauvert/Fayard, Paris 2002, s. 165-169.
52. A. Stolar, Proischożdienije izobrazitielnogo iskusstwa, "Iskusstwo", Moskwa 1985.
53. G.G. Stroumsa, La fin du sacrifice. Les mutations religieuses de l'Antiquité tardive, Odile Jacob, Paris 2005.
54. C. Tarot, Repères pour une histoire de la naissance de la grâce, "La Revue du M.A.U.S.S.", La Decouverte, Paris 1993, s. 90-114.
55. R. Thom, Apologie du logos, Hachette, Paris 1990, s. 92-100, 171-176.
56. R. Thom, Esquisse dune sémiophysique. Physique aristotélicienne et Théorie des Catastrophes, InterEditions, Paris 1988, s. 73-74, 140-142.
57. R. Thom, Modèles mathématiques de la morphogenèse. Nouvelle édition revue et augmentée, Christian Bourgois, Paris 1980, s. 124, 160, 179-186, 274-276.
58. W.N. Toporow, Issliedowanija po etimołogii i siemantikie, t. 1: Tieorija i niekotoryje czastnyje jeje priłożenija, "Jazyki sławianskoj kultury", Moskwa 2004, s. 514-516.
59. W.N. Toporow, K proischożdieniju niekotorych poeticzeskich simwołow. Paleoliticzeskaja epocha, w: Rannije formy iskusstwa. Sbornik statiej, red. E. Nowik, "Iskusstwo", Moskwa 1972, s. 96-97.
60. W.N. Toporow, Sokrat płatonowskoj Apołogii Sokrata kak czełowiek osiewogo wriemieni (k probliemie "powiedienczeskogo scenaria" i "kulturnoj roli"), w: Sławianskoje i bałkanskoje jazykoznanije. Czełowiek w prostranstwie Bałkan. Powiedienczeskije scenarii i kulturnyje roli, red. I.A. Siedakowa, T.W. Cywjan, Indrik, Moskwa 2003, s. 7-18.
61. J. von Uexküll, Mondes animaux et monde humain suivi de Théorie de la signification, Gonthier, Paris 1965.
62. B.A. Uspienskij, Ego Loquens. Jazyk i kommunikacyonnoje prostranstwo, Rossijskij Gosudarstwiennyj Gumanitarnyj Uniwiersitiet, Moskwa 2007, przyp. 19, s. 60.
63. B.A. Uspienskij, K issliedowaniju jazyka driewniej żywopisi, wstęp do: L.F. Żegin, Jazyk żywopisnogo proizwiedienija. Usłownost' driewniego iskusstwa, "Iskusstwo", Moskwa 1970, s. 23.
64. B.A. Uspienskij, O siemiotikie ikony, "Trudy po Znakowym Sistiemam", t. 5, Tartu 1971, s. 194.
65. J.-P. Vernant, Mythe et pensée chez les Grecs. Etudes de psychologie historique I., François Maspero, Paris 1980, s. 185-229.
66. P. Veyne, Quand notre monde est devenu chrétien (312-394), Albin Michel, Paris 2007, s. 47.
67. B. Victorri, "Homo narrans": Le rôle de la narration dans l'émergence du langage, "Langages" 2002 nr 146, s. 112-125.
68. B. Victorri, Les mystères démergence du langage, w: Aux Origines des langues et du langage, sous la dir. de J.-M. Hombert, Fayard, Paris 2005, s. 228-229.
69. J. de Voragine, Złota legenda, wyb., przekł. J. Pleziowa, Wydawnictwo PAX, Warszawa 1955, s. 137-139.
70. S. Zeki/Balthus, Balthus ou la qute de lessentiel, Les Belles Lettres, Paris 1995.
71. S. Zeki, Neural concept formation and art: Dante, Michelangelo, Wagner, "Journal of Consciousness Studies" 2002 nr 9, s. 53-76.
72. S. Zeki, The Neurology of Ambiguity, Consciousness and Cognition 2004, t. 13, s. 173-196.
73. F. Zeri, Renaissance et pseudo-Renaissance, Payot & Rivages, Paris 2001, s. 17-18.
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights: Terms of use:Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: