Metadata language
Przewrotne ontologie, splecione historyczności
Subtitle:Teksty Drugie: Humanistyka indygeniczna
Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Pol. text, eng. summary
Subject and Keywords:ontological turn ; historicity ; colonization ; Rodnovery ; Slovincians
References:
1. L. Abu-Lughod, Writing against culture, in: Recapturing anthropology: working in the present, ed. by R.G. Fox, School of American Research, Santa Fe 1991, s. 137-162.
2. Amerykańska antropologia postmodernistyczna, wyb. i red. M. Buchowski, Instytut Kultury, Warszawa 1999.
3. Antropologia i historia (tom tematyczny), red. A. Kościańska, M. Radkowska-Walkowicz, „Rocznik Antropologii Historii” 2015, vol. 5, no. 8.
4. A. Appadurai, O właściwe miejsce w hierarchii, przeł. W. Dohnal, w: Amerykańska antropologia postmodernistyczna, s. 228-244.
5. A. Appadurai, Wytwarzanie lokalności, w: tegoż, Nowoczesność bez granic, przekł. i wstęp Z. Pucek, Universitas, Kraków 2005, s. 263-294.
6. R. Astuti, “The Vezo Are Not a Kind of People”: Identity, Difference, and “Ethnicity” Among a Fishing People of Western Madagascar, “American Ethnologist” 1995, vol. 22, no. 3, s. 464-482.
7. M. M. Bachtin, Czas i przestrzeń w powieści, „Pamiętnik Literacki” 1974, vol. LXV, no. 4, s. 273-311.
8. F. Barth, The Analysis of Culture in Complex Societies, „Ethnos” 1989, vol. 54, no. 3-4, p. 120-142.
9. F. Barth, W stronę pełniejszego opisu i głębszej analizy zjawisk kulturowych, przeł. A. Bereza, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempy, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 180-192.
10. R. Brightman, Forget culture: replacement, transcendence, relexification, „Cultural Anthropology” 1995, vol. 10, no. 4, s. 509-546.
11. M. Candea, L. Alcayna-Stevens, Internal Others: Ethnographies of Naturalism, “Cambridge Anthropology” 2012, vol. 30, no. 2, s. 42.
12. M. Carrithers, M. Candea, K. Sykes, M. Holbraad, S. Venkatesan, Ontology Is Just Another Word for Culture: Motion Tabled at the 2008 Meeting of the Group for Debates in Anthropological Theory, University of Manchester, “Critique of Anthropology” 2010, vol. 30, no. 2, p. 152-200.
13. J. Carsten, The Politics of Forgetting: Migration, Kinship and Memory on the Periphery of the Southeast Asian State, “Journal of the Royal Anthropological Institute” 1995, vol. 1, no. 2, s. 317-335.
14. Cultural Identity and Ethnicity in the Pacific, ed. by J. Linnekin, L. Poyer, University of Hawaii Press, Honolulu 1990.
15. S. Czarnowski, Podział przestrzeni i jej ograniczenie w religii i magii, Nasza Księgarnia, Warszawa 1939.
16. Ph. Descola, Beyond Nature and Culture, transl. By J. Lloyd, foreward by M. Sahlins, The University of Chicago Press, Chicago – London 2013.
17. Ph. Descola, Societies of Nature and the Nature of Society, in: Conceptualizing Society, ed. by A. Kuper, Routledge, London 1992, s. 107-126.
18. Z. Dołęga-Chodakowski, O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem. Znaczenie jego dzieła 1818-2018, red. S. Potrzebowski, Rodzima Wiara, Wrocław 2018.
19. Ethnographies of Historicity (Special Issue), ed. by E. Hirsch, Ch. Stewart, “History and Anthropology” 2005, vol. 16, no. 3.
20. M. Filip, A Tribe After All? The Problem of Slovincians’ Identity in an Anthropological Approach, “Studia Slavica et Balcanica Petropolitana” 2018, no. 2 (24), s. 145-168.
21. M. Filip, Dlaczego Słowińcy nie chcą rozmawiać? O antropologicznym czytaniu historii, „Rocznik Antropologii Historii”, t. 5, no. 8, s. 167-188.
22. M. Filip, Forget History: Censuring Identities Within Polish Contemporary Paganism, in: Germanic and Slavic Paganisms: Security Threats and Resiliency, ed. by K. Aitamurto, R. Downing, Blomsbury, in press.
23. M. Filip, Od Kaszubów do Niemców. Tożsamość Słowińców z perspektywy antropologii historii, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2012.
24. M. Filip, Polityka tożsamości we wspólnotach neopogańskich. Przykład Zakonu Zadrugi „Północny Wilk”, w: Antropologia i polityka. Szkice z badań nad kulturowymi wymiarami władzy, red. W. Dohnal, A. Posern-Zieliński, KNE PAN – IAiE PAN, Warszawa 2011, s. 175-188.
25. M. Filip, Rodzima Wiara (nie) tylko dla mężczyzn. O upłciowieniu prawicowego neopogaństwa słowiańskiego w Polsce, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2014, nr 1(20), s. 113-133.
26. M. Filip, Rodzimowierstwo a straight edge. Budowanie aryjskiego ducha w skrajnie prawicowym neopogaństwie słowiańskim, „Lud” 2018, t. 102, s. 471-491.
27. M. Filip, Transformation as Repetition: Historicity Among the Pagan Right in Poland, in: Staging the Pagan Past. Ethnicist History Conceptions and Popular Culture in Central Europe, ed. by R. Hoppadietz, K. Reichenbach, Sandstein, in press;
28. M. Filip, Wolves Amongst the Sheep: Looking Beyond the Aesthetics of Polish National Socialism, „The Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies” 2019, vol. 21, no. 2, s. 210-236.
29. P. Gow, „Ex-Cocama”: Transforming Identities in Peruvian Amazonia, w: Time and memory in indigenous Amazonia: anthropological perspectives, ed. by C. Fausto, M.J. Heckenberger, University Press of Florida, Gainesville 2007, s. 194-215.
30. P. Gow, Piro, Apurina and Campa: social dissimilation and assimilation in southwestern Amazonia, w: Comparative Arawakan histories: rethinking language family and culture area in Amazonia, ed. by J.D. Hill, F. Santos-Granero, University of Illinois Press, Urbana – Chicago 2002, s. 147-170.
31. A. Gupta, J. Ferguson, Poza „kulturę”: przestrzeń, tożsamość i polityka różnicy, przeł. J. Giebułtowski, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 267-283.
32. R. Handler, J. Linnekin, Tradition, Genuine or Spurious, “The Journal of American Folklore” 1984, vol. 97, no. 385, s. 273-290.
33. A. Henare, S. Wasell, M. Holbraad, Introduction: Thinking Through Things, in: Thinking Through Things. Theorising Artefacts Ethnographically, ed. by A. Henare, S. Wasell, M. Holbraad, Routledge, London–New York 2007, s. 1-31.
34. A. Hilferding, Ostatki Słowian na południowym brzegu Bałtyckiego Morza, w: O. Kolberg, Pomorze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Kraków–[Warszawa], s. 311-452.
35. M. Holbraad, Against the motion (2), in M. Carrithers, M. Candea, K. Sykes, M. Holbraad, S. Venkatesan, Ontology Is Just Another Word for Culture: Motion Tabled at the 2008 Meeting of the Group for Debates in Anthropological Theory, University of Manchester, “Critique of Anthropology” 2010, vol. 30, no. 2, s. 179-185.
36. M. Holbraad, M. Pedersen, The Ontological Turn: An Anthropological Exposition, Cambridge University Press, Cambridge 2017.
37. Internal Others: Ethnographies of Naturalism (Special Section), ed. by M. Candea, L. Alcayna-Stevens, “Cambridge Anthropology” 2012, vol. 30, no. 2, p. 36-47.
38. B. Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. M. Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
39. B. Latour, Perspectivism: ‘Type’ or ‘Bomb’?, „Anthropology Today” 2009, vol. 25, no. 2, p. 1-2.
40. R. Linton, One Hundred Per-Cent American, “The American Mercury” 1937, vol. 40, s. 427-429.
41. O. Osadczy, Dwuwiara. Synkretyzm chrześcijańsko-pogański w kulturze Słowiańszczyzny wschodniej, „Roczniki Humanistyczne” 2004, vol. LII, no. 7, s. 5-21.
42. K.-H. Pagel, Der Landkreis Stolp in Pommern. Zeugnisse seiner deutschen Vergangenheit, Heimatkreise Stadt Stolp und Landkreis Stolp e.V., Lubeck 1989.
43. S. Palmié, Ch. Stewart, Introduction: For an anthropology of history, “HAU. Journal of Ethnographic Theory” 2016, vol. 6, no. 1, s. 207-236.
44. S. Rock, Popular Religion in Russia: Double Belief and the Making of an Academic Myth, Routledge, London–New York 2007.
45. Rodzima Wiara, “Lechia Stragona” 1999, nr 4, s. 53-61.
46. M. Sahlins, On the ontological scheme of Beyond nature and culture, “HAU. Journal of Ethnographic Theory” 2014, vol. 4, no. 1, p. 281-290.
47. M. Sahlins, Wyspy historii, przeł. I. Kołbon, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
48. J.C. Scott, Weapons of the weak: everyday forms of peasant resistance, Yale University Press, New Haven 1985.
49. S. Simpson, Native Faith Polish Neo-Paganism at the Brink of the 21st Century, Nomos, Kraków 2000.
50. S. Simpson, M. Filip, Selected Words for Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe, w: Modern Pagan and Native Faith movements in Central and Eastern Europe, ed. by K. Aitamurto, S. Simpson, Acumen, Durham 2013, s. 27-43.
51. Ch. Stewart, Historicity and Anthropology, “Annual Review of Anthropology” 2016, vol. 45, s.79-94.
52. Z. Szmyt, Zbyt głośna historyczność. Użytkowanie przeszłości w Azji Wewnętrznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020.
53. A.-Ch. Taylor, Pamiętać, by zapomnieć: tożsamość, żałoba i pamięć u Jívaro, tłum. B. Pąkowska, w: Sny, trofea, geny i zmarli: „Wojna” w społecznościach przedpaństwowych na przykładzie Amazonii – przegląd koncepcji antropologicznych, wyb. i oprac. T. Buliński, M. Kairski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 303-351.
54. The Anthropology of History (Special Section), ed. by S. Palmié, Ch. Stewart, “HAU. Journal of Ethnographic Theory” 2016, vol. 6, no. 1, p. 207-369.
55. The Varieties of Historical Experience, ed. by S. Palmié, Ch. Stewart, Routledge, London–New York 2019.
56. Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, tłum. M. Godyń, F. Godyń, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
57. Trygławic, II Wiec Rodzimowierców Polskich. Relacja z części wiecowej II Ogólnopolskiego Zjazdu Rodzimowierczego, 2014. https://watranews.wordpress.com/media/teksty/ii-wiec-rodzimowiercow-polskich/ (dostęp: 14.09.2024).
58. E. Viveiros de Castro, From the Enemy's Point of View: Humanity and Divinity in an Amazonian Society, transl. by C. V. Howard, The University of Chicago Press, Chicago–London 1992.
59. E. Viveiros de Castro, Kosmologiczna deixis oraz perspektywizm indiański, tłum. M. Filip, K. Chlewińska, „Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia”, no. 3, s. 235-258.
60. E.R. Wolf, Europa i ludy bez historii, przeł. W. Usakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
61. Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, ed. by J. Clifford, G.E. Marcus, University of California Press, Berkeley – Los Angeles 1986.
0867-0633 ; 10.18318/td.2024.6.10
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: