Język metadanych
Mem internetowy jako gatunek medialny. Historia, środki wyrazu i funkcja w kulturze.
Inny tytuł:Napis Seria XXX (2024) : Okruchy świadectw. Napisy, inskrypcje, inicjały, głosy w kulturze.
Twórca: Wydawca: Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis:Serie 1-2 (1994-1995) : Oficyna Wydawnicza Latona ; Od serii 3 (1997) : Wydawnictwo DiG ; Od serii 19 (2013): Wydawnictwo IBL PAN ; Od serii 16 (2010) podtyt. : pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej ; Od serii 17 (2011) twórca : UW, IBL PAN ; 24 cm
Temat i słowa kluczowe:mem internetowy ; gatunki medialne ; folklor współczesny ; cyberkultura
Bibliografia:
1. Алексеевский М.Д., Интернет в фольклоре или фольклор в Интернете? (Современная фольклористика и виртуальная реалность), [Aleksiejewskij M.D., Internet w folklorie ili folklor w Internetie? (Sowriemiennaja folkloristika i wirtualnaja realnost'] http://mdalekseevsky.narod.ru/alekseevsky-congress.pdf (stan z 12 listopada 2024 r.).
2. Allocca K., Videocracy. How YouTube Is Changing the World with Double Rainbows, Singing Foxes, and Other Curious Trends, London 2018.
3. Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M.B. Fedewicz, "Pamiętnik Literacki" 1985, t. 76, z. 3.
4. Budziszewska M., Kałwak W., Depresja klimatyczna. Krytyczna analiza pojęcia, "Psychiatria Polska" 2022, nr 56(1).
5. Dąbrowska-Cydzik J., Żabka kontra "frogshoposting" - marka przeprasza, ale fani stoją po stronie influencerki. Eksperci: jak można było nie dostrzec takiego potencjału pracownika, 3 września 2021 r., https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zabka-viola-frogshoposting-afera-mem-instagram-przeprosiny (stan z 10 października 2024 r.).
6. DeLaure M., Environmental Comedy. "No Impact Man" and the Performance of Green Identity, "Environmental Communication" 2011, nr 5(4).
7. Ford S., Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture, New York 2013.
8. Gackowski T., Brylska K., Krytyka polityczna w memach internetowych - od dekonstrukcji po rekonfigurację, w: Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. T. Gackowski, K. Brylska, M. Patera, Warszawa 2017.
9. Gal N., Shifman L., Kampf Z., "It Gets Better". Internet Memes and the Construction of Collective Identity, "New Media & Society" 2016, nr 18(8).
10. Gorenz D., Schwarz N., How Funny Is ChatGPT? A Comparison of Human- and A.I.-Produced Jokes, "PLoS ONE" 2024, nr 19(7).
11. Gumkowska A., Mem - nowa forma gatunkowo-komunikacyjna w sieci, "Teksty Drugie" 2015, nr 3.
12. http://memypolskie.pl/memy/definicja-memu/ (stan z 10 października 2024 r.).
13. Internet meme, https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_meme (stan z 10 października 2024 r.).
14. Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk 2002.
15. Juda Ł., Lapidarne formy wideo jako nowy obszar oddolnych praktyk muzycznych, "Kultura Współczesna" 2022, nr 3(119).
16. Kamińska M., Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa, Poznań 2017.
17. Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
18. Knobel M., Lankshear C., Online Memes, Affinities and Cultural Production, w: A New Literacies Sampler, red. M. Knobel, C. Lankshear, Ch. Bigum, M. Peters, Frankfurt am Main 2007.
19. Lange P.G., Thanks for Watching: An Anthropological Study of Video Sharing on YouTube, Louisville 2019.
20. Midgley M., The Solitary Self. Darwin and the Selfish Gene, London 2010.
21. Meder Th., Internet, w: The Greenwood Encyclopedia of Folktales and Fairy Tales, red. D. Haase, Westport-London 2008.
22. Meder Th., "Welcome to Ollandistan". PhotoShop-Lore and the Growing Perception of Division between 'Us' and 'Them' in the Netherlands, w: Minderheiten und Mehrheiten in der Erzählkultur, red. S. Hose, Bautzen 2008.
23. Mem internetowy, https://pl.wikipedia.org/wiki/Mem_internetowy (stan z 10 października 2024 r.).
24. Muecke D.C., Ironia: podstawowe klasyfikacje, tłum. G. Cendrowska, "Pamiętnik Literacki" 1986, t. 77, z. 1.
25. Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, red. P. Grochowski, Toruń 2013.
26. Nowak J., Memy internetowe. Teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej, w: Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013.
27. Pazderska A., Slaktywizm - iluzoryczna aktywność czy realne działanie?, "Świat Idei i Polityki" 2017, t. 16.
28. Priyadarshini I., Cotton Ch., Intelligence in Cyberspace. The Road to Cyber Singularity, "Journal of Experimental & Theoretical Artificial Intelligence" 2020, nr 33.
29. Ross A.S., Rivers D.J., Internet Memes, Media Frames, and the Conflicting Logics of Climate Change Discourse, "Environmental Communication" 2019, nr 13:7.
30. Shifman L., An Anatomy of a Youtube Meme, "New Media and Society" 2012, nr 14(2).
31. Shifman L., Memes in Digital Culture, Cambridge 2013.
32. Shifman L., Memes in a Digital World. Reconciling with a Conceptual Troublemaker, "Journal of Computer-Mediated Communication" 2013, nr 18(3).
33. Sienkiewicz J., IKEA przygotowała instrukcje na stworzenie nietypowych miejsc do zabaw dla dzieci, https://nowymarketing.pl/a/26590,ikea-przygotowala-instrukcje-na-stworzenie-nietypowych-miejsc-dozabaw-dla-dzieci (stan z 10 października 2024 r.).
34. Simpson J., Roud S., A Dictionary of English Folklore, New York 2000.
35. Skurka Ch., Niederdeppe J., Nabi R., Kimmel on Climate. Disentangling the Emotional Ingredients of a Satirical Monologue, "Science Communication" 2019, nr 41(4).
36. Strangelove M., Post-TV. Piracy, Cord-Cutting, and the Future of Television, Toronto 2015.
37. Szagun D., Funkcje form komicznych (memów internetowych i dowcipów) związanych z pandemią COVID-19, "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza" 2021, t. 28(48), nr 1.
38. Szews P., Demotywatory i internetowe memy - o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze, w: Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź 2014.
39. Śliz A., Demotywator - emblemat kultury uczestnictwa? (wokół problemów definicyjnych memów oraz memów internetowych), "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2014, t. 57, z. 1.
40. Warchala J., Formy perswazji, Katowice 2019.
41. Watts L.S., Encyclopedia of American Folklore, New York 2007.
42. Wiggins B.E., Bowers B.G., Memes as Genre: A Structurational Analysis of the Memescape, "New Media & Society" 2015, nr 17(11).
43. Zhang B., Pinto J., Changing the World One Meme at a Time. The Effects of Climate Change Memes on Civic Engagement Intentions, "Environmental Communication" 2021, nr 15:6.
1507-4153 ; doi:10.18318/napis.2024.1.6
Źródło:IBL PAN, sygn. P.I.2795 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Język: Prawa:Prawa zastrzeżone - dostęp ograniczony
Zasady wykorzystania:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-NC 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitalizacja:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Dofinansowane ze środków:Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Dostęp: