Metadata language
Kmicic’s Cut. The Hidden Anal History of Polish Cinema.
Subtitle:Teksty Drugie Nr 1 (2025) - Special Issue - English Edition
Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:21 cm ; Tekst ang., streszcz. ang.
Subject and Keywords:Tomasz Kozak ; kultura narodowa ; queer ; jouissance ; cenzura
References:
1. Andreas-Salomé, L. “Anal und Sexual.” Imago 4 (1916).
2. Barthes, R. “The Third Meaning.” In R. Barthes, Image/Music/Text, trans. Stephen Heath. Hill and Wang, 1977.
3. Barthes, R. Camera Lucida: Reflections on Photography, trans. Richard Howard. Vintage, 2000.
4. Baudry, J. L. “The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in Cinema.” In Film Theory & Criticism, ed. Leo Braudy and Marshall Cohen. Oxford University Press, 2009.
5. Bersani, L. Homos. Harvard University Press, 1995.
6. Bersani, L. Is the Rectum a Grave? and Other Essays. University of Chicago Press, 2010.
7. Bond Stockton, K. Beautiful Bottom, Beautiful Shame: Where “Black” Meets “Queer.” Duke University Press, 2006.
8. Butler, J. Excitable Speech: A Politics of the Performative. Routledge, 1997.
9. Czapliński, P. “Plebejski, populistyczny, posthistoryczny: Formy polityczności sarmatyzmu masowego.” Teksty Drugie 1 (2015).
10. Dąbrowski, J. Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku: Artyści, sztuka, polityka, vol. 2. Fundacja Kultura Miejsca, 2014.
11. Didi-Huberman, G. Images in Spite of All: Four Photographs from Auschwitz, trans. Shane B. Lillis. University of Chicago Press, 2008.
12. Edelman, L. “Rear Window’s Glasshole.” In Out Takes: Essays on Queer Theory and Film, ed. Ellis Hanson. Duke University Press, 1999.
13. Edelman, L. No Future: Queer Theory and the Death Drive. Duke University Press, 2009.
14. Freud, S. A General Introduction to Psychoanalysis, trans. G. Stanley Hall. Horace Liveright, Inc., 1920.
15. Freud, S. On Sexuality: Three Essays on the Theory of Sexuality and Other Works, vol. 7, trans. James Strachey. Penguin, 1977.
16. Haltof, M. “Narodowe nostalgie: Uwagi o współczesnych adaptacjach klasyki literackiej.” In Polskie kino popularne, ed. Piotr Zwierzchowski and Daria Mazur. Wydawnictwo UKW, 2011.
17. Hocquenghem, G. Homosexual Desire, trans. Daniella Dangoor. Duke University Press, 1993.
18. Jagielski, S. Przerwane emancypacje: Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968–1982. Universitas, 2021.
19. Jakimczyk, J. “Daniel ikonoklasta.” Życie, December 6, 2000.
20. Klaczyński, Z. “Protokół z posiedzenia kolaudacyjnego filmu Pan Wołodyjowski w dniu 31 stycznia 1969 r.”
21. Kozak, T. “Jak filozofować szablą (Kmicica).” In T. Kozak, Wytępić te wszystkie bestie: Rozmowy i eseje. Stowarzyszenie 40 000 Malarzy.
22. Koziołek, R. Ciała Sienkiewicza: Studia o płci i przemocy. Wydawnictwo Czarne, 2018.
23. Leończuk, I. and Kuzia, T. “Kmicic porąbał nazistów.” Super Express, November 18–19, 2000.
24. Mazierska, E. “In the Land of Noble Knights and Mute Princesses: Polish Heritage Cinema.” Historical Journal of Film, Radio and Television 2 (2001).
25. McGowan, T. The Real Gaze: Film Theory After Lacan. State University of New York Press, 2007.
26. Miller, D. A. “Anal Rope.” Representations 32 (1990).
27. Mulvey, L.“Visual Pleasure and Narrative Cinema.” In Feminist Film Theory: A Reader, ed. Sue Thornham. Edinburgh University Press, 1999.
28. Olbrychski, D. “Szabla Kmicica.” Interview by Aleksander Kropiwnicki, Wprost, December 3, 2000.
29. Olbrychski, D. “Zorro, syn Tuhaj-beja?” Interview by Bogdan Maciejewski, Super Express, November 24, 2000.
30. Olbrychski, D.“Nadal jestem nieobliczalny.” Interview by Małgorzata Puczyłowska, Przyjaciółka, January 6–12, 2001.
31. Sienkiewicz, H. Pan Wołodyjowski. Ex Libris-Galeria Polskiej Książki, 1999.
32. Studlar, G. “Masochism and the Perverse Pleasure of the Cinema.” In Movies and Methods, vol. 2, ed. Bill Nichols. University of California Press, 1985.
33. Trentin, F. “The Queer Underside of La Dolce Vita: Towards an ‘Anal Theory’ of Looking.” Screen 4 (2020).
0867-0633 ; 10.18318/td.2025.en.1.10/
Source:IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: