Object structure
Title:

Instytucja zebrania wiejskiego w opinii sołtysów i mieszkańców (przykład gminy X)

Creator:

Abramowicz, Bartosz

Publisher:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2011

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

zebranie wiejskie ; samorząd terytorialny ; partycypacja obywatelska ; demokracja lokalna

Abstract:

W odróżnieniu od instytucji referendum – chętnie analizowanej przez polskich autorów – zebranie wiejskie cieszy się niepomiernie mniejszym zainteresowaniem badaczy i to zarówno, jeśli chodzi o analizę założeń legislacyjnych, jak i praktykę społeczną. A przecież od lat stanowi ono, jako organ uchwałodawczy sołectwa, dobrze ugruntowany w społecznościach wiejskich kanał aktywności obywatelskiej i unikalną odmianę „parlamentaryzmu” w wydaniu stricte lokalnym. Warto więc choćby w bardzo skromnym zakresie uczynić zadość wspomnianym niedostatkom. W artykule autor prezentuje krótką charakterystykę instytucji zebrania wiejskiego, a następnie przechodzi do przedstawienia danych, dotyczących postrzegania przez sołtysów oraz mieszkańców jednej z gmin w województwie łódzkim praktyki instytucji zebrania wiejskiego w ich sołectwach. Z uwagi na czysto ilustracyjny charakter badania, trudno było o wyprowadzenie wniosków natury bardziej ogólnej – uwaga autora skoncentrowała się więc na próbie skatalogowania wątków podnoszonych przez badane grupy najczęściej. Samo zebranie wiejskie ocenione zostało przez respondentów w dużej mierze jako niedrożny kanał partycypacji obywatelskiej, a jego „mechanikę” – za uciążliwą. W tym kontekście zaskakująca była dla autora artykułu niechęć zarówno sołtysów, jak i mieszkańców do podsuniętego przez badacza-autora pomysłu wprowadzenia na zebrania wiejskie osoby moderatora, który zadbałby o dopuszczanie wszystkich jego uczestników do głosu na równych prawach i pomagał wypracować wspólny obszar porozumienia.

References:

Abramowicz B., 2010: Aktywność obywatelska mieszkańców sołectw (na przykładzie województwa łódzkiego). W: Stan i perspektywy demokracji bezpośredniej w Polsce. Red. M. Marczewska-Rytko. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Abramowicz B., 2011: Zebranie wiejskie jako przykład zgromadzeniowej formy uczestnictwa obywatelskiego – sprawozdanie z obserwacji. „Samorząd Terytorialny” 6: 17–31.
Błażejczyk M., 1986: Samorząd mieszkańców wsi. Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa.
Bohdan A., 2005: Demokracja bezpośrednia we współczesnym modelu samorządu terytorialnego na przykładzie gminy. W: Demokracja – społeczeństwo – globalizacja. W kręgu problemów współczesnej demokracji. Red. A. Jabłoński, Z.M. Nowak. Instytut Śląski, Opole.
Krzynówek A., 2010: Rozum a porządek polityczny. Wokół sporu o demokrację deliberatywną. Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” i Wydawnictwo WAM, Kraków.
Lutyńska K., 2005: Wywiad socjologiczny. W: Encyklopedia socjologii, Suplement. Red. H. Kubiak i in. Oficyna Naukowa, Warszawa.
Przybyłowska I., 1978: Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny” XXX.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Dz.U. 1990 r., nr 16, poz. 95; tekst jedn. Dz.U. 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późń. zm.

Relation:

Wieś i Rolnictwo

Issue:

4 (153)

Start page:

193

End page:

212

Resource type:

Tekst

Resource Identifier:

doi:10.53098/wir.2011.4.153/13 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Source:

click here to follow the link

Language:

pl

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitizing institution:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Projects co-financed by:

Program "Rozwój czasopism naukowych"- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt numer RCN/SP/0473/2021/1)

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: