Object structure
Title:

Przedsiębiorczość w agrobiznesie: perspektywa strukturalna

Creator:

Dudek, Michał ORCID

Publisher:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2011

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

przedsiębiorczość ; analiza strukturalna ; agrobiznes ; więzi ; relacje ; sieci

Abstract:

Badania nad przedsiębiorczością są przeprowadzane w ramach różnych dyscyplin naukowych z wykorzystaniem wielu podejść metodologicznych. Dotyczą one również zróżnicowanych dziedzin gospodarki. W opracowaniu zaprezentowano koncept przedsiębiorczości w perspektywie teorii strukturalnej (sieciowej). We wskazanym ujęciu przedsiębiorczość przedstawiono jako działalność, polegającą na tworzeniu, prowadzeniu i utrzymaniu organizacji o charakterze ekonomicznym, uwarunkowaną przez kształt struktury relacji społecznych i charakter aktywności podejmowanych w jej ramach. Scharakteryzowany aspekt przedsiębiorczości odniesiono do sfery agrobiznesu poprzez sformułowanie dwóch propozycji badawczych, dotyczących rolników i przedsiębiorstw funkcjonujących w opisywanym obszarze.

References:

Ardichili A., Cardozo R., Ray S., 2003: A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. „Journal of Business Venturing” 18: 106. DOI
Aldrich H., Reese P., Dubini P., 1989: Woman on the verge of a breakthrough: networking among entrepreneurs and United States. Entrepreneurship and Regional Development. Routlege, Oxford. DOI
Batorski D., 2004: Sieci społeczne. Charakterystyka, uwarunkowania i konsekwencje struktur relacji społecznych na przykładzie komunikacji internetowej. Praca doktorska. IS UW, Warszawa.
Belaya V., Torok T., Hanf J., 2008: Recognizing the links between power and trust in managing supply chain relationships. Paper presented at EAAE International Congress, Ghent: 1–4.
Boari Ch., Presutti M., 2004: Social capital and entrepreneurship inside and Italian luster – empirical investigation. Departament of Business Studies Uppsala University, Departament of Management University of Bologna, Bologna.
Bryła P., 2009: Determinanty rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń wynikających z implementacji programu SAPARD. „Wieś i Rolnictwo” 2 (143): 134. DOI
Cross R., Thomas R.J., 2009: Driving results through social networks. How top organizations leverage networks for performance and growth. Jossey-Bass, San Fransisco.
De Wolf P., Schoormeller H., 2006: Exploring the significance of entrepreneurship in agriculture. Report. Research Institute of Organic Agriculture FiBL (http://www.esofarmers.org/, 20.04.2010 r.).
Ekonomika i zarządzanie małą firmą, 1998. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Łódź.
Granovetter M., 1985: Economic action and social structure: the problem of embeddedness. „American Journal of Sociology” 3, 504. DOI
Granovetter M., 2005: The impact of social structure on economic outcomes. „Journal of Economic Perspectives” 19, 1: 33–36. DOI
Greve A., 1995: Networks and entrepreneurship – an analysis of social relations, occupational background, and use of contacts during the establishment process. „Scandinavian Journal of Management” 11, 1: 1–24. DOI
Hanneman R.A., Riddle M., 2005: Introduction to social network methods. Riverside, CA, University of California, Riverside (http://faculty.ucr.edu/~hanneman/).
Jednostka zakorzeniona? Wykorzeniona? 2010. Red. A. Lompart. Instytut Socjologii UW, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Johannisson B., 1988: Business formation – a network approach. „Scandinavian Journal of Management”: 83–99. DOI
Kapusta F., 2008: Agrobiznes. Centrum Doradztwa i Innowacji. Difin, Warszawa.
Kożuch B., 2002: Zachowania przedsiębiorcze małych firm. W: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kultura przedsiębiorczości, 1994. Red. B. Berger. Oficyna Literatów Rój, Warszawa.
Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, 2007. Red. J. Kochanowicz, S. Mandes, M. Marody. ISP, Warszawa.
Lazzarini S.G., Chaddad F.R., Cook M.L., 2001: Integrating supply chain and network analyses: The study of netchains. „Journal of Chain and Network Science” 1, 1: 7–22. DOI
Mueller R.A.E., Buergelt D., Seidel-Lass L., 2008: Supply chains and social network analysis. Paper prepared for presentation at the 110th EAAE Seminar System Dynamics and Innovation in Food Networks. Innsbruck-Igls, Austria, February 18–22.
Nawojczyk M., 2009: Przedsiębiorczość. O trudnościach w aplikacji teorii. Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
Pepliński B., 2009: Agrobiznes. Podstawy ekonomiki. WSiP, Warszawa.
Plichta M., 2003: Teoria agrobiznesu. W: Przedsiębiorstwo w agrobiznesie. Red. K. Łęczycki. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.
Reynolds P.D., Miller B., Maki W.R., 1995: Exploring variation in business births and deaths: US 1976–1988. „Small Business Economics” 7: 389, 399. DOI
Richards S.T., Bulkley S.L., 2007: Agricultural entrepreneurs: the first and the forgotten. The Hudson Institute Center for Employment Policy, Entrepreneur Series. DOI
Ruef M., Lounsbury M., 2007: The sociology of entrepreneurship. „Research in the sociology of organizations” 27: 1. DOI
Schumpeter J., 1960: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa.
Scott J., 2000: Social network analysis. A handbook. Sage Publications, London, Thousand Oaks, New Delhi.
Smelser N.J., Swedberg R., 2005: The handbook of economic sociology. Princeton University Press, Princeton.
Uzzi B., 1996: The sources and consequences of embeddedness for the economic performance of organization: the network effect. „American Sociological Review” 61: 675–679, 688, 686–687, 683.
Uzzi B., 1997: Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness. „Administrative Science Quarterly” 41/1: 41–42, 48. DOI
Uzzi B., 1999: Embeddedness in the making of financial capital: how social relations and network benefit firm seeking financing. „American Sociological Review” 64. DOI
Wellman B., 1988: Structural analysis: from method and metaphor to theory and substance. In: Social structure: a network approach. Eds. B. Wellman, S.D. Berkowitz. Cambridge University Press, Cambridge: 20, 26–27.
Witt P., 2004: Entrepreneur's networks and success of start-ups. Entrepreneurship and Regional Development 16: 392, 391, 393, 395, 397–398, 404. DOI
Zaleśkiewicz T., 2004: Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: Psychologia ekonomiczna. Red. T. Tyszka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk: 310–312.

Relation:

Wieś i Rolnictwo

Issue:

2 (151)

Start page:

99

End page:

117

Resource type:

Tekst

Resource Identifier:

doi:10.53098/wir.2011.2.151/06 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Source:

click here to follow the link

Language:

pl

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitizing institution:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Projects co-financed by:

Program "Rozwój czasopism naukowych"- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt numer RCN/SP/0473/2021/1)

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: