Object structure
Title:

Private accommodations – a source of income or a hobby for their providers? The study of Lubelskie region

Creator:

Bednarek-Szczepańska, Maria

Publisher:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2011

Type of object:

Journal/Article

Subject and Keywords:

private accommodation ; entrepreneurship ; material and non-material benefits ; Lubelskie voivodeship

Abstract:

The main subject of the paper is the operation of private accommodation facilities in the rural areas of the Lubelskie region. The author tries to explore the benefits which the providers of tourist services get from the activity. Do the accommodation facilities constitute an important source of income for them? Does the activity of providing accommodation bring other, non-material benefits? The relevant data have been collected with the help of a semi-structured interview. The author analyses in detail the attractions and services for tourists, the number of overnight stays and opinions of accommodation providers. She also defines the types of available tourist offers. The obtained results show that the offer for tourists is rather simple and based on the use of the already existing resources of the households supplying tourist services. Only a small proportion of the surveyed accommodation providers can offer attractive and competitive tourist products. Also, there is an insufficient specialization in the offer provided to tourists. Entrepreneurial attitudes are not common among accommodation providers. The business of tourism does not constitute a significant source of income for them. However, most accommodation providers are satisfied with their activity, especially in terms of social relations. The non-material benefits from tourism are of greater significance than the financial profits, especially outside the regional tourism centres.

References:

Alderfer C.P., 1972: Existence, relatedness, and growth. Free Press, New York.
Bednarek M., 2007: Promocja w turystyce wiejskiej – działania kwaterodawców na przykładzie wybranych obszarów Lubelszczyzny. „Czasopismo Geograficzne” 78 (3): 180–195.
Brzozowski T., 2007: „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji. W: Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej. Red. Z. Zioło, T. Rachwał. IGAP. Wydaw. Nowa Era, Warszawa – Kraków: 196–210. DOI
Chmieliński P., 2007: Informacja jako zasób w procesie rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej. „Roczniki Naukowe” 9, 2: 52–56.
Dębniewska M., Tkaczuk M., 1997: Agroturystyka: koszty, ceny, efekty. Poltext, Warszawa.
Gorlach K., 2004: Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Griffin R., 1997: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jennings G.R., 2005: Interviewing: a focus on qualitative techniques. In: Tourism research methods. Eds. B.W. Palmer, P. Burns, C. Palmer. CABI Publishing, Oxford – Cambridge: 99–117. DOI
Kozak M., 2006: Rola agroturystyki w rozwoju obszarów wiejskich. Stan i rekomendacje. Ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa.
Kuczek L., Czekaj M., 2008: Przedsiębiorczość a konkurencyjność na obszarach wiejskich na przykładzie południowej Polski. „Roczniki Naukowe” 10, 2: 134–137.
Kurtyka I., 2007: Turystyka i jej wpływ na rozwój społeczności wiejskiej w Sudetach. „Roczniki Naukowe SERIA” 7, 7: 185–190.
Maslow A.H., 1943: Theory of Human Motivation. ”Psychological Review” 50 (4): 370–96. DOI
Powszechny Spis Rolny, 2002. GUS, Warszawa.
Shaw G., Williams A., 1998: Entrepreneurship, Small Business, Culture and Tourism Development. In: The Economic Geography of the Tourist Industry: A Supply-Side Analysis. Eds. D. Ioannides, K. Debbage. Routledge, London: 235–255. DOI
Sikorska-Wolak I., 2007: Przedsiębiorczość w świadomości społecznej mieszkańców wsi na przykładzie wybranych gmin pogranicza wschodniego w Polsce. „Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia” 6: 71–81.
Strzembicki L., 2001: Zachowania nabywców na krajowym rynku turystyki wiejskiej w świetle badań ankietowych. Instytut Turystyki. Centrum Edukacji Kadr Turystycznych, Kraków.
Strzembicki L., 2005: Zachowania konsumentów na krajowym rynku turystyki wiejskiej. W: Konsument na rynku turystycznym w warunkach społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice: 73–85.
Targalski J., 2006: Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości. „Zeszyty Naukowe” 730. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków: 5–10.
The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods, 2008. Ed. L.M. Given. Sage.
Wojciechowska J., 2007: Typy gospodarstw agroturystycznych w Polsce i sylwetka ich właścicieli. „Turyzm” 17/1–2: 159–171. DOI
Wojciechowska J., 2009: Procesy i uwarunkowania rozwoju agroturystyki w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Relation:

Wieś i Rolnictwo

Issue:

1 (150)

Start page:

147

End page:

161

Resource type:

Text

Resource Identifier:

doi:10.53098/wir.2011.1.150/08 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Source:

click here to follow the link

Language:

pl

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at:

Digitizing institution:

Institute of Rural and Agricultural Development of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Rural and Agriculture Development of the PAS

Projects co-financed by:

"Development of scientific journals" program - Ministry of Science and Higher Education (project number RCN/SP/0473/2021/1)

Access:

Open

×

Citation

Citation style: