Object structure
Title:

Specyfika kapitału społecznego polskiej wsi – preliminaria teoretyczne i możliwe obszary badań w odniesieniu do edukacji

Creator:

Mikiewicz, Piotr

Publisher:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2008

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

kapitał społeczny ; nierówności społeczne ; edukacja ; edukacja wiejska

Abstract:

Tekst stanowi próbę systematycznej refleksji nad problematyką kapitału społeczne-go w odniesieniu do zagadnień związanych z nierównościami społecznymi w dostępie do edukacji. W szczególności autora interesuje możliwość wyjaśnienia gorszej sytuacji młodzieży wiejskiej w dostępie do edukacji na tle jej rówieśników z miast. Wychodząc od analizy specyfiki kapitału społecznego w jego trzech podstawowych ujęciach (koncepcja Roberta Putnama, Jamesa Colemana i Pierre'a Bourdieu), autor wskazuje na możliwe obszary badań w zakresie funkcjonowania edukacji na wsi oraz formułuje szereg hipotez wyjaśniających. Jak wskazuje tytuł, tekst ma charakter preliminariów teoretycznych i stanowi wstęp do dalszych prac badawczych w zakresie relacji: kapitał społeczny — edukacja na terenach wiejskich.

References:

Ball S., 2003: Class strategies and the educational market. The middle classes and social advantage. RoutledgeFalmer, London.
Białecki I., 1999: Nierówności edukacyjne w Polsce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 14: 19–42.
Borowicz R., 1980: Plany kształceniowe i zawodowe młodzieży i ich realizacja. IRWiR PAN, Warszawa.
Borowicz R., 2000: Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny. Wszechnica Mazurska, Olecko.
Bourdieu P., 1994: Distinction. A social critique of the judgement of taste. Routledge, London.
Bourdieu P., 2004: The forms of capital. In: The RoutledgeFalmer reader in sociology of education. Ed. S. Ball. RoutledgeFalmer, London: 15–29.
Cohen D., Prusak L., 2001: In Good Company. How social capital makes organizations work. Harvard Business School Press, Boston.
Czapiński J., 2005: Kapitał społeczny. W: Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków. Red. J. Czapiński, T. Panek (http://www.diagnoza.com): 204–214.
Domalewski J., 2001: Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej. „Przegląd Socjologiczny” 1: 99–122.
Domalewski J., 2006: Szkoła wiejska – katalizator czy inhibitor zmian systemowych? Praca doktorska.
Domalewski J., Mikiewicz P., 2004: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. IRWiR PAN, Warszawa – Toruń.
Fedyszak-Radziejowska B., 2006: Kapitał społeczny wsi – w poszukiwaniu utraconego zaufania. W: Kapitał ludzki i zasoby społeczne wsi. Ludzie – społeczność lokalna – edukacja. Red. K. Szafraniec. IRWiR PAN, Warszawa: 71–120.
Ferguson K.M., 2006: Social capital and children’s wellbeing: a critical synthesis of the international social capital literature „International Journal of Social Welfare” 15: 2–18.
Fine B., 2005: Social capital vs social theory, Political economy and social science at the turn of millennium. Routledge, London.
Fukuyama F., 1997: Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Wrocław.
Gaggio D., 2004: Do social historians need social capital? „Social History” 29, 4: 499–513.
Kozakiewicz M., 1974: Bariery awansu poprzez wykształcenie. IW CRZZ, Warszawa.
Kwieciński Z., 1995: Dynamika funkcjonowania szkoły. UMK, Toruń.
Kwieciński Z., 2002: Wykluczanie. UMK, Toruń.
Portes A., 1998: Social capital: its origins and applications in modern sociology. „Annual Review of Sociology” 24: 1–24.
Putnam R.D., 1995: Demokracja w działaniu. Znak, Kraków.
Putnam R.D., 2000: Bowling Alone. The collapse and revival of American community. Simon and Schuster Paperbacks, New York.
Smith M.K., 2001: Social capital. The encyclopedia of informal education (www.infed.org/biblio/social_capital.html).
Szymański M.J., 1973: Środowiskowe uwarunkowania selekcji szkolnej. PWN, Warszawa.
Szymański M.J., 2000: Studia i szkice z socjologii edukacji. IBE, Warszawa.
Wasielewski K., 2006: Społeczne zróżnicowanie uniwersytetu. Młodzież wiejska i wielkomiejska na UMK w Toruniu. „Studia Socjologiczne” 1: 119–154.

Relation:

Wieś i Rolnictwo

Issue:

3 (140)

Start page:

85

End page:

103

Resource type:

Tekst

Resource Identifier:

doi:10.53098/wir.2008.3.140/08 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Source:

click here to follow the link

Language:

pl

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitizing institution:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Projects co-financed by:

Program "Rozwój czasopism naukowych"- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt numer RCN/SP/0473/2021/1)

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: