Metadata language
Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, Vol. 58, No 3 (2023), Special Issue
Creator: Contributor:Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Publisher:Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
Place of publishing: Date issued/created: Description:p. 5-22 ; Content outline also in Polish.
Subject and Keywords:Russia ; Kingdom of Poland ; railway ; nineteenth century ; Bloch, Jan (1836-1902) ; Kingdom of Poland (1815-1915) ; railroads - Poland - history - 19th century ; Russia - economic conditions - 1861-1917 ; Poland - economic conditions - 19th century ; Russia - politics and government - 1801-1917
Abstract:
The article presents and analyses Jan Gottlieb Bloch’s views on the influence of tsarist rule on the development of the railway network in the Polish lands under Russian rule (up to 1879). The first part of the study is devoted to showing, in general, the tsars’ changing attitude towards the construction of railways in the Russian Empire. The specifics and conditions of railway construction in the Kingdom of Poland are presented. Bloch’s views and research results on the influence of the Russian authorities on the shape of the railway network in the Polish lands are then presented. Iron road projects submitted to the Russian authorities by domestic and foreign entrepreneurs, which did not receive approval, are listed and described. Thus, a picture emerges of “missed opportunities” – railway lines that would have been built had it not been for the specific policy of the Russian authorities. The conclusions of Bloch’s research do not contradict the common view in the literature on the negative influence of the tsarist authorities on the development of railways in the Polish lands under the Russian partition. Bloch’s research, however, goes a step further – it shows a measurable picture of the losses caused by the tsarist policy of a “railway desert”, particularly referring to Polish lands.
Bloch J.G., ‘Droga żelazna Dąbrowsko-Dęblińska pod względem ekonomicznym i finansowym’, Ekonomista, 37 (1881).
Bloch J.G., Poszukiwania dotyczące sprawy poboru przez drogi żelazne opłat przewozowych w walucie metalowej (Petersburg, 1877).
Bloch J.G., Stan ekonomiczny Rossyi (Warszawa, 1878).
Bloch J.G., W kwestii Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (Warszawa, 1874).
Bloch J.G., O kolejach żelaznych rosyjskich, wpływach i wydatkach eksploatacji, kosztach transportu i ruchu towarów (Petersburg, 1875).
Bloch J.G., Wpływ dróg żelaznych na stan ekonomiczny Rosji, vols 1–5 (Petersburg, 1878–1880).
Bloch J.G., Wpływ dróg żelaznych na stan ekonomiczny Rossyi, vol. 1: Historya dróg żelaznych w Królestwie Polskim. Budowa i eksploatacja (Warszawa, 1880).
Bocheński A., Niezwykłe dzieje przemysłu polskiego (Warszawa, 1985).
Bocheński A., Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, part 2 (Warszawa, 1969).
Frejlich J., Dyslokacja wojsk w Królestwie Polskim (Warszawa, 1911).
Frejlich J., Królestwo Polskie jako teren strategiczny (Warszawa, 1911).
Gerschenkron A., ‘Agrarian Policies and Industrialization: Russia 1861–1917’, in: The Cambridge Economic History of Europe. The Industrial Revolutions and After: Incomes, Population and Technological Change, ed. H.J. Habakkuk and M.M. Postan, vol. 6 (Cambridge, 1966).
Gerschenkron A., Economic Backwardness in Historical Perspective (Cambridge, 1962).
Jan Bloch (1836–1902). Capitalist, Pacifist, Philanthropist, ed. A. Żor (Warszawa, 2015).
Jan Bloch (1836–1902). Kapitalista, pacyfista, filantrop, ed. A. Żor (Warszawa, 2014).
Jan Bloch, Pacyfizm europejski i wyobraźnia wielkiej wojny. Studia i rozważania, ed. M. Kornat (Warszawa, 2016).
Jaśkiewicz L., ‘Nowożytne samowładztwo rosyjskie i jego interpretacje. Przyczynek do dziejów absolutyzmu w Rosji’, Przegląd Historyczny, vol. 70, no. 4 (1979).
Kociałkiewicz T., Stan sieci kolejowej Królestwa Polskiego przed wojną 1914 r. (Warszawa, 1914).
Kołodziejczyk R., Jan Bloch (1863–1902). Szkic do portretu “króla polskich kolei” (Warszawa, 1983).
Kotsonis Y., Making Peasants Backward. Agricultural Cooperatives and the Agrarian Question in Russia, 1861–1914 (New York, 1999).
Krzysica M., ‘Rola czynników wojskowo-politycznych w budowie kolei żelaznych w Królestwie Polskim’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).
Leśniewska J.E., Jan Gottlieb Bloch (1836–1902) i dzieje rodu (Krosno, 2020).
Leszkowicz W., ‘Kolej Kaliska. Budowa. Eksploatacja. Znaczenie dla przemysłowego rozwoju’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).
Małkowska-Bieniek E., Wspólnicy i rywale. Koleje życia Kronenbergów i Blochów (Warszawa, 2019).
Pieczewski A., Samodzierżawie a rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego w ujęciu Jana Gottlieba Blocha (Łódź, 2019).
Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce (Warszawa, 2007).
Umiastowski R., Terytorium Polski pod względem wojskowym (Warszawa, 1921).
Wielopolski A., Zarys gospodarczych dziejów transportu do roku 1939 (Warszawa, 1975).
Zuziak W., ‘Przedsiębiorca kolejowy Jan Gotlib Bloch (1832–19020)’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).
Żor A., Figle historii (Toruń, 2005).
Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej
Volume: Issue: Start page: End page: Resource type: Detailed Resource Type: Format: Resource Identifier:1230-5057 ; 2353-6403 ; 10.12775/SDR.2023.EN7.01
Source:IH PAN, sygn. A.453/58/3 Podr. ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of History PAS
Projects co-financed by: Access: